Thyrax verhogen of verlagen?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

Hallo 😊.

Ik snap er even niks meer van. Mijn tsh is 0,66 en ivm mijn zwangerschap wil mijn arts deze het liefst rond de 1 zien, dus moet hij wat verhoogd worden.
Ik zou dan denken dat je meer Thyrax moet gaan slikken dan, maar volgens mijn arts moet ik juist minder gaan nemen? Klopt dit wel?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door *anna* »

Welkom Bonsai en gefeliciteerd met je zwangerschap,
Ja hoor, dat klopt. Hoe meer Thyrax, hoe lager je TSH wordt. In z'n algemeenheid gaat dan de Ft4 omhoog. De combinatie is van belang.
Heeft je huisarts ook de Ft4 laten nakijken? Want dat is wel belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van je kindje.
Met de zoekfunctie kun je veel informatie vinden over schildklier en zwangerschap. En over TSH en Ft4.

Hartelijke groet, Anna
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

*anna* schreef: 01 mei 2022, 19:10 Welkom Bonsai en gefeliciteerd met je zwangerschap,
Ja hoor, dat klopt. Hoe meer Thyrax, hoe lager je TSH wordt. In z'n algemeenheid gaat dan de Ft4 omhoog. De combinatie is van belang.
Heeft je huisarts ook de Ft4 laten nakijken? Want dat is wel belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van je kindje.
Met de zoekfunctie kun je veel informatie vinden over schildklier en zwangerschap. En over TSH en Ft4.

Hartelijke groet, Anna
Dankjewel!
De ft4 was 17,7
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Kiek »

Hallo Bonsai,

Als je al levothyroxine slikt vanwege een hypothyreoïdie, dan is het volgens de richtlijn regel om je levothyroxinedosis met 25% op te hogen zodra je weet dat je zwanger bent.

Omdat je TSH al haast buiten de referentie valt, is het misschien een idee om dan desnoods met 10% of 15% op te hogen.

Zoals Anna ook al schrijft, het is belangrijk je FT4 zodanig aan te passen, dat ie in ieder geval het eerste trimester een tikje hoger terecht zal komen.
Dat betekent dus een iets hogere levothyroxinedosis dan normaal.
Dus géén verlaging van je dosis.

Een streefwaarde TSH van 1 mU/l is flauwekul.

Welke FT4 en TSH's had je voorafgaand aan je zwangerschap in het algemeen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

Kiek schreef: 02 mei 2022, 20:12 Hallo Bonsai,

Als je al levothyroxine slikt vanwege een hypothyreoïdie, dan is het volgens de richtlijn regel om je levothyroxinedosis met 25% op te hogen zodra je weet dat je zwanger bent.

Omdat je TSH al haast buiten de referentie valt, is het misschien een idee om dan desnoods met 10% of 15% op te hogen.

Zoals Anna ook al schrijft, het is belangrijk je FT4 zodanig aan te passen, dat ie in ieder geval het eerste trimester een tikje hoger terecht zal komen.
Dat betekent dus een iets hogere levothyroxinedosis dan normaal.
Dus géén verlaging van je dosis.

Een streefwaarde TSH van 1 mU/l is flauwekul.

Welke FT4 en TSH's had je voorafgaand aan je zwangerschap in het algemeen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Hoi!

Ik slik het vanwege traagwerkend inderdaad. Ik nam 2 pilletjes dus moest het inderdaad in het begin ophogen met 25% dus naar 2,5 pilletje.

Omdat hij nu op 0,66 zit en de arts hem rond de 1 wil hebben moest ik weer terug naar 2 pilletjes. Dit ook ivm klachten die ik heb. Extreme vermoeidheid oa.

Voorafgaand aan de zwangerschap waren dit mijn waardes:

April 2021: tsh: 0,21 - ft4: 17,3
Juni 2021: tsh: 1,0 - ft4: 16,1
Augustus 2021: tsh: 0,75 - ft4: 16,0
September 2021: tsh: 0,69 - ft4: 13,9
November 2021: tsh: 0,99 & 0,58 - ft4: 17,6
Januari 2022: tsh: 0,99 - ft4: 14,5
Maart: tsh: 1,0 - ft4: 18,2

Maar het kan geen kwaad voor mijn kindje als ik de dosis op aanraden van de arts nu weer met 25% verlaag om te kijken of de tsh weer richting de 1 gaat? Ik moet over 4 weken weer prikken.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Kiek »

April 2021: tsh: 0,21 - ft4: 17,3
Juni 2021: tsh: 1,0 - ft4: 16,1
Augustus 2021: tsh: 0,75 - ft4: 16,0
September 2021: tsh: 0,69 - ft4: 13,9
November 2021: tsh: 0,99 & 0,58 - ft4: 17,6
Januari 2022: tsh: 0,99 - ft4: 14,5
Maart: tsh: 1,0 - ft4: 18,2


En hierna volgt:
TSH 0.66 mU/l met een FT4 van 17.7 pmol/l, waarna huisarts de dosis wil verlagen met 25%.

Hallo Bonsai,

Hoeveel maanden ben je nu zwanger?
Je FT4-waarde in maart is ruim 18 pmol/l. En nu dus 17.7 pmol/l.
Ik zou dan ook mijn vraagtekens zetten bij de dosisverlaagactie van je huisarts...
Het gaat nu niet om je TSH, maar wel om je FT4. En die is toch mooi met 17.7 pmol/l?
Helemaal niet te hoog.

Ik vind je FT4 wel erg wiebelen.
In september 2021 had je zelfs een FT4 van 13.9 met een TSH van 0.69.
Laat je je waarden wel in hetzelfde lab prikken?
Dat is belangrijk.
Laat je prikken ca. 24 uur na je laatste levothyroxinepillen.
Dus nuchter in de ochtend naar het lab.

Je schrijft dat je een pil neemt, of twee.
Hoeveel levothyroxine gebruik je nu?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

Kiek schreef: 02 mei 2022, 21:02 April 2021: tsh: 0,21 - ft4: 17,3
Juni 2021: tsh: 1,0 - ft4: 16,1
Augustus 2021: tsh: 0,75 - ft4: 16,0
September 2021: tsh: 0,69 - ft4: 13,9
November 2021: tsh: 0,99 & 0,58 - ft4: 17,6
Januari 2022: tsh: 0,99 - ft4: 14,5
Maart: tsh: 1,0 - ft4: 18,2


En hierna volgt:
TSH 0.66 mU/l met een FT4 van 17.7 pmol/l, waarna huisarts de dosis wil verlagen met 25%.

Hallo Bonsai,

Hoeveel maanden ben je nu zwanger?
Je FT4-waarde in maart is ruim 18 pmol/l. En nu dus 17.7 pmol/l.
Ik zou dan ook mijn vraagtekens zetten bij de dosisverlaagactie van je huisarts...
Het gaat nu niet om je TSH, maar wel om je FT4. En die is toch mooi met 17.7 pmol/l?
Helemaal niet te hoog.

Ik vind je FT4 wel erg wiebelen.
In september 2021 had je zelfs een FT4 van 13.9 met een TSH van 0.69.
Laat je je waarden wel in hetzelfde lab prikken?
Dat is belangrijk.
Laat je prikken ca. 24 uur na je laatste levothyroxinepillen.
Dus nuchter in de ochtend naar het lab.

Je schrijft dat je een pil neemt, of twee.
Hoeveel levothyroxine gebruik je nu?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Ik ben nu ongeveer 2,5 maand zwanger. De huisarts kijkt eigenlijk alleen naar de tsh. Ik wil nog even navraag doen bij de verloskundige en een andere huisarts.

Ik laat de waarden altijd in hetzelfde lab prikken. Ik moet wel zeggen dat ik in een jaar tijd 2 miskramen en 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad. Dus wellicht dat dat nog een oorzaak van de schommelingen is.

Ik wist niet dat je het beste nuchter kon prikken. Is me nooit verteld.

Ik nam altijd 50 mg en toen met de ophoging 62,5 en nu moest ik weer terug naar 50.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Kiek »

Hallo Bonsai,

Zoals hierboven al opgemerkt door Anna heeft je TSH een bepaalde verhouding met je FT4.
Die verhouding is niet willekeurig. Deze relatie is individueel bepaald en past zich aan aan je lichaamlijke condities, in gezonde perioden en tijdens inspanning en ziekte.
Deze relatie is gebouwd vanaf je ontstaan op de groei en ontwikkeling van jouw lichaam, jouw weefselopbouw, op jouw 'stoffen'-interacties. Daarom zijn ze dus uiterst persoonlijk.

Labcondities zijn erg belangrijk.
Onze dokters bepalen immers onze behandeling/dosis op labwaarden.
De betekenis van jouw normale waarden kun je leren door te vergelijken met vorige waarden.
Door te vergelijken met je oudere waarden ben je in staat om je waarden te beoordelen.
Daarom a l t ij d prikken in de vroege ochtend, zonder je ochtenddosis in je lijf. Neem je pilletjes mee, en slik ze na het prikken.
Want zodra je je levothyroxine slikt komt er een dynamiek op gang in je bloed die goed aantoonbaar is in het lab.
Het duurt een paar uur, voordat deze dynamiek in een trage daling overgaat, om volgens halfwaardetijd te zakken tot je de volgende ochtend de volgende tabletjes slikt.

Ook laboratoria hebben verschillende apparatuur, op verschillende momenten afgesteld en geijkt. Daarom kan de betekenis van een FT4 van 15 pmol/l in het ene lab weleens een 13 of een 17 pmol/l in een ander lab zijn.
Dus altijd naar hetzelfde lab.

Je behandelaar lijkt nu alleen te kijken naar de betekenis van je TSH van 0.66 mU/l.
Deze TSH is een prima waarde tijdens je zwangerschap op je FT4 van 17.7 pmol/l.

Je oudere waarden laten ook al chronisch zo'n laag-normale TSH zien. Voor jou normaal dus.
Waarom moet je nu deze voor jouw normale TSH-waarden verstoren? Het zit toch binnen de referentiewaarden?

En in het eerste trimester van de zwangerschap stijgen de FT4's licht, om vervolgens traag te dalen tot normaal aan het eind van de zwangerschap.
Jouw FT4 zit nu aardig in die juiste hogere richting, vergeleken met je reeks oudere waarden.

Daarom zou ik niets veranderen. En zeker niet verlagen.
Vertel het je huisarts.
Zij/hij kent je, en heeft mogelijk een andere reden om wel in te grijpen?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb last van extreme vermoeidheid waardoor ik zelf dus ook dacht dat het aan mijn schildklierwaardes lag.

Ik ben nu 4 weken verder na de verlaging van 25% (zit dus weer op mijn oude dosis van voor de zwangerschap) en mijn tsh was nu 0,50 en ft4 19,9.
Ik was helemaal in paniek, omdat ik dacht dat mijn tsh nu veel te laag was en richting een te snel werkende schildklier ging en dat zou niet goed zijn voor mijn kindje. Maar de huisarts zegt dat deze waardes juist goed zijn en dat de tsh zelfs nog wel verder mag dalen onder de 0,50 dat dat geen probleem is.
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Thyrax verhogen of verlagen?

Bericht door Bonsaiboompje »

Kiek schreef: 03 mei 2022, 12:04 Hallo Bonsai,

Zoals hierboven al opgemerkt door Anna heeft je TSH een bepaalde verhouding met je FT4.
Die verhouding is niet willekeurig. Deze relatie is individueel bepaald en past zich aan aan je lichaamlijke condities, in gezonde perioden en tijdens inspanning en ziekte.
Deze relatie is gebouwd vanaf je ontstaan op de groei en ontwikkeling van jouw lichaam, jouw weefselopbouw, op jouw 'stoffen'-interacties. Daarom zijn ze dus uiterst persoonlijk.

Labcondities zijn erg belangrijk.
Onze dokters bepalen immers onze behandeling/dosis op labwaarden.
De betekenis van jouw normale waarden kun je leren door te vergelijken met vorige waarden.
Door te vergelijken met je oudere waarden ben je in staat om je waarden te beoordelen.
Daarom a l t ij d prikken in de vroege ochtend, zonder je ochtenddosis in je lijf. Neem je pilletjes mee, en slik ze na het prikken.
Want zodra je je levothyroxine slikt komt er een dynamiek op gang in je bloed die goed aantoonbaar is in het lab.
Het duurt een paar uur, voordat deze dynamiek in een trage daling overgaat, om volgens halfwaardetijd te zakken tot je de volgende ochtend de volgende tabletjes slikt.

Ook laboratoria hebben verschillende apparatuur, op verschillende momenten afgesteld en geijkt. Daarom kan de betekenis van een FT4 van 15 pmol/l in het ene lab weleens een 13 of een 17 pmol/l in een ander lab zijn.
Dus altijd naar hetzelfde lab.

Je behandelaar lijkt nu alleen te kijken naar de betekenis van je TSH van 0.66 mU/l.
Deze TSH is een prima waarde tijdens je zwangerschap op je FT4 van 17.7 pmol/l.

Je oudere waarden laten ook al chronisch zo'n laag-normale TSH zien. Voor jou normaal dus.
Waarom moet je nu deze voor jouw normale TSH-waarden verstoren? Het zit toch binnen de referentiewaarden?

En in het eerste trimester van de zwangerschap stijgen de FT4's licht, om vervolgens traag te dalen tot normaal aan het eind van de zwangerschap.
Jouw FT4 zit nu aardig in die juiste hogere richting, vergeleken met je reeks oudere waarden.

Daarom zou ik niets veranderen. En zeker niet verlagen.
Vertel het je huisarts.
Zij/hij kent je, en heeft mogelijk een andere reden om wel in te grijpen?

Hartelijke groet,
Kiek

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb last van extreme vermoeidheid waardoor ik zelf dus ook dacht dat het aan mijn schildklierwaardes lag.

Ik ben nu 4 weken verder na de verlaging van 25% (zit dus weer op mijn oude dosis van voor de zwangerschap) en mijn tsh was nu 0,50 en ft4 19,9.
Ik was helemaal in paniek, omdat ik dacht dat mijn tsh nu veel te laag was en richting een te snel werkende schildklier ging en dat zou niet goed zijn voor mijn kindje. Maar de huisarts zegt dat deze waardes juist goed zijn en dat de tsh zelfs nog wel verder mag dalen onder de 0,50 dat dat geen probleem is.

Maar deze waardes zijn geen risico voor mijn kind toch?
Plaats reactie