Zwanger en schildklierwaardes

Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Vanaf het begin van de zwangerschap schommelen mijn tsh waardes. Ik ben nu 16 weken zwanger. Het begon rond de 1 en is inmiddels 0,13. Met een ft4 van 17,7. Ik heb 2 huisartsen en de ene zegt dat de tsh rond de 1 of hoger moet zijn en de andere zegt dat het niet uitmaakt hoe laag de tsh is als de ft4 maar hoog blijft. Wat klopt nou?? Ik schrik best wel van zo’n lage tsh van 0,13.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

Hallo Bonsaiboompje,

Je eerste FT4 was 17.7, vervolgens 19.9 en nu weer 17.7 pmol/l.
Is deze laatste 17.7 pmol/l in de vroege ochtend geprikt, zonder je levothyroxinedosis van die dag?
En de vorige mét levothyroxine?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Mijn schildklierwaardes zijn ineens weer helemaal veranderd. Ik ben inmiddels bijna 26 weken zwanger. Mijn tsh is nu 0,46 en mijn ft4 is 13,5. Volgens mijn huisarts mocht de ft4 niet onder de 14 komen. Klopt dit? Hij heeft nog een week vakantie en kan hem daarom dus niet bereiken..
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

Het hangt van de omstandigheden af.
Als je huisarts zegt dat het criterium van 14 pmol/l voor iedere zwangere geldt, dan heeft ie het mis.

De hoogten van waarden hangen bijvoorbeeld af van het tijdstip van prikken.
En of je levothyroxine gebruikt/slikt.
Jouw waarden zijn vast al weer flink op weg naar je waarden voorafgaand aan je zwangerschap.
In combinatie met je TSH lijkt je FT4 zich goed te voelen.
Het hangt trouwens ook af of dit hetzelfde lab is als van je oudere waarden.

Gebruik je levothyroxine?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Laatst gewijzigd door Kiek op 20 aug 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Ik prik normaal wel vaak ik het begin van de middag en nu (ivm de suikertest) heb ik geprikt om 8.15 in de ochtend.

Het is hetzelfde lab en ik gebruik inderdaad thyrax.

Voor mijn zwangerschap was mijn tsh 0,99 en mijn ft4 14,5.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

Je hoogte van schildklierwaarden golft 24/24 uur.
Bij iedereen.

Tijdens zwangerschap zal een gezonde schildklierhuishouding zich aanpassen: de FT4 stijgt.
En na een maand of 3 à 4 daalt ie traag om aan het eind van je zwangerschap weer op normale waarden terecht te komen.

Heb je je levothyroxinedosis aangepast de afgelopen maanden?
Slik je voordat je naar het lab gaat?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

De ft4 is in de eerste helft van de zwangerschap inderdaad gestegen en nu gaat hij naar beneden.
De dosis is inderdaad aangepast. 3 weken geleden moest ik een halve tablet erbij gaan nemen.

Ik heb al ik denk 15 jaar schildklierproblemen en slik altijd voor ik ga prikken.

Maar aangezien de huisarts aldoor zegt dat de ft4 niet moet dalen en al helemaal niet onder de 14, maakte ik me toch wat zorgen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

tsh is nu 0,46 en mijn ft4 is 13,5
Baby heeft met 27 weken al een aardig zelfstandig schildklierhuishoudinkje opgebouwd.
En is niet meer zo heel erg afhankelijk van jou.

Als jij zonder pillen slikt, als reguliere ochtendslikker (versus avondslikkers), dan kom je zeker niet tekort met je TSH/FT4 van 0.46/13.5!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Dankjewel voor je geruststelling! Ik begrijp alleen je laatste zin niet helemaal 🤭.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

Als jij zonder pillen slikt, als reguliere ochtendslikker (versus avondslikkers), dan kom je zeker niet tekort met je TSH/FT4 van 0.46/13.5!
Ik veronderstel dat je normaliter 's ochtends je dosis inneemt. Die neem je niet in voordat je naar het lab gaat. Die dosis neem je desnoods mee, en slik het door na het prikken.
Als je 's avonds slikt dan zijn je waarden in de vroege ochtend anders dan wanneer je je dosis in de vroege ochtend slikt.
Je waarden reageren op het tijdstip van slikken.

Omdat je dus nu nog geen dosis hebt ingenomen kom je zeker niet tekort met een TSH van 0.4, die een weergave is van je FT4 van 13.5 pmol/l, minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepillen.
Prikken na het slikken zou een nog lagere TSH laten zien, en een hogere FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie