24 jaar oud meisje en klachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lilax3
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2022, 08:21

24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Lilax3 »

Hoi. Ik ben 24 jaar oud meisje en heb klachten al lang maar iedereen heeft gezegt ,,je bent jong en het is normaal” het begon al toen ik 15 was ofzo.
Mijn familie en partner zeggen dat ik te veel slaap en is niet normaal en dat lijkt voor hun alsof ik depressie hebt ofzo.
Ik voel me 24/7 moe, maakt niet uit of ik 6/8/14 uur slaap. Ik los veel haren, mijn nagels zijn als een blad van papier, ik heb soms zo een gevoel alsof ik zou flauwvallen ofzo, concentratie problemen en andere. Vaak wordt ik geïrriteerd als ik kan niet gaan slapen, ik doe vaak dutjes, ik ben 24 en heb helemaal geen energie voor het leven. Ik eet gezond en neem vitaminen in maar helpt helemaal nieks!
Vaak zit ik om 17:00 of 18;00 op de bank en moet gewoon slapen anders kan ik echt niet. Ik voel me als zombie

Ik heb gister bloed geprikt en uitslag gekregen die in norm is!
Tsh 3.9 en bovengrens is 4.2
Ft4 22.0 bovengrens is 22.0

Het probleem is toen ik 18 was ging ik naar huisarts en heb gehoord dat het normaal is en we gaan mijn bloedonderzoek niet doen. (Dat was in Polen, ik kom uit Polen) toen was ik gewoon oké misschien ben ik gewoon lui…
Maar ja dat gaat niet weg. Ben nu 24 en wordt niet beter.

Mijn moeder heeft schildklier problemen en anemie.
Lilax3
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2022, 08:21

Re: Advies schildklierwaarden

Bericht door Lilax3 »

Ik ben 24 jaar oud vrouw.
Mijn TSH is 3.9 en bovengrens is 4.2
FT4 22.0 bovengrens 22.0
Kan ik doordat heel moe zijn? Ik ben moe 24/7 en heb ook andere klachten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door laura »

hallo Lilax,

Ik heb jouw beide berichten samengevoegd.
Eén onderwerp met titel 24 jaar meisje en klachten houdt het overzichtelijker.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Lilax, welkom!

Bij de meeste schildklierziekten volgen de FT4 en TSH altijd een vast patroon: als de FT4 lager wordt dan stijgt de TSH. En als de FT4 hoger wordt, dan verlaagt de TSH.

Jij hebt nu een hoog-normale TSH met een hoog-normale FT4.
Dit is een aparte combinatie.
Want meestal heeft men bij een hoge FT4 een lage TSH.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor deze speciale combinatie.
Het blijft een ongewone uitslag.

Heb je misschien ook last van een sneller hartritme dan normaal?
Misschien wat nerveuzer dan vroeger?
Dit is ook vermoeiend.
Is je schildklier mogelijk wat groter?

Dan zouden je waarden kunnen passen bij een hypofyse die een beetje teveel TSH aanmaakt.
Herken je je in deze klachten?

Of voel je je juist heel erg sloom?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilax3
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2022, 08:21

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Lilax3 »

Dankje wel voor het antwoord.
Wel ik heb wat problemen met nerveus te zijn maar ik dacht dat het door mijn epizode met depresie heeft te maken. Paar jaar geleden had ik depresie epizode, ik was jong doen wou ik drugs gaan proberen en dat ging helemaal slecht. Ik dacht dat het een gevolg van mijn depresie was. Ik ben vaak nerveus ook geiriteerd, langzaam met denken wat maak bijvoorbeeld auto rijden moeilijker, het kost me zoveel energie… ik ben langzaam en slaperig… soms slaap ik gewoon tijdens pauze op mijn werk of in auto. Bijvoorbeeld 3 jaar geleden had ik echt een lichte baan, toch was ik op mijn werk zo moe dat pakte ik een dozen en ging meerdere keren erop slapen. Ook slapen op een tafel tijdens pauze. Het klinkt hilarisch maar ik voel me uitgeput 24/7 En het word elk jaar erger… ik was 14/15 toen begon ik erg moe te voelen maar elke huisarts heeft gezegd dat mijn waarde zijn in de norm… dus na mijn 18 stopte ik en tot 24 had geen bloedonderzoek meer gedaan. Toen zijn mijn schoonmoeder met schoonvader, vriend en vrienden van ons dat het niet normaal is en zou wel bloed moeten checken.
Lilax3
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2022, 08:21

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Lilax3 »

Sinds vorig jaar ben Ik 13kg aangekomen en ook acne op mijn tyg gekregen. 2 maanden geleden heb Ik een creme gekregen maar helpt ook niet. Misschien heeft dit ook iets mee te maken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Lilax,

Je hebt vroeger ook een paar keer je TSH laten meten, schrijf je.
Heb je die waarden misschien nog?
Dat zou een mooie vergelijking kunnen zijn.
Vanochtend schreef ik dat misschien je hypofyse niet helemaal lekker werkt.
Er is ook nog een andere mogelijkheid.

Het doel van je schildklierhormonen is om al je weefsel goed te voorzien van schildklierhormoon. Van je hersens tot en met je grote tenen.
Dat weefsel moet dan wel goed werkende ontvangers/receptoren hebben.
Anders krijgt het weefsel onvoldoende FT4.
Het gevolg is dat je dan een wat hogere FT4 kan hebben, waarbij ook de TSH hoog is.

Je hoog/normale FT4 met je hoog/normale TSH is ook in deze situatie het gevolg van een onvoldoende werkende "schildklierfabriek".

Hoe dan ook, in jouw situatie zou ik willen weten waarom deze hormonen zich op deze wijze gedragen.
Je waarden zijn nog net normaal als je ze apart bekijkt.
Maar abnormaal als je ze als duo's FT4/TSH ziet.

Vertel dit je huisarts.
Ga dus verder op zoek, in samenwerking met je huisarts.

Sterkte!
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lilax3
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2022, 08:21

Re: 24 jaar oud meisje en klachten

Bericht door Lilax3 »

Helaas heb Ik die uitslagen niet meer. Nu is alles online, vroeger kreeg ik alles op papier. Morgen heb ik afspraak met huisarts. Ik ga ook vragen of kunnen wij ijzer en vitamines checken en verder gaan we gewoon oorzaak zoeken.
Plaats reactie