Terug van lang weggeweest deel II

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Kiek »

Hoi Rick,

Je had als set point TSH altijd een TSH in de lagere gebieden van de ref.-waarden. Tussen de 1 en de 0.5 mU/l. (Ik zie van jaren geleden ook een kleine serie met ca. 16.5/1.5).
Dat betekent niet dat je a l t i j d een nóg lagere TSH moet hebben.
En die heb je wel.

In gezonde omstandigheden slingert de TSH in een individueel 24 uurs-ritme.
Als je een 24-uurs grafiek zou maken, dan zwier je in gezonde schildkliertijden zeker ook flink boven de 1 mU/l.
Juist in de lagere gebieden van de TSH is een hele kleine wijziging van de TSH al het gevolg van een grote verandering in je FT4.
Dus een verschil van slechts 0.1 mU/l heeft in het lage gebied een vele malen grotere betekenis dan boven de 1 mU/l.

Inmiddels ben je ruim 20 jaar verder.
Twintig jaar lang lijk je te lopen op chronische subhyperthyreoïdie-waarden. Tenminste, als je je laat prikken zonder schildklierhormoondosis van die dag.
Voor jongeren misschien niet zo heel erg schadelijk.
Maar de negatieve gevolgen, het signaal van een artificieel lagere TSH is voor ouderen te groot.

Zeker geen pro-Stott-verhaal, wel een realiteit.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Rick »

Ik heb altijd vooral gestuurd op FT4 (en hoe ik me daarbij voel). Daaruit volgde dan vanzelf de TSH, die klaarblijkelijk dan laag uitpakt.
Hoewel ik met Euthyrox, eenmaal ingesteld, tussen 1-1,5 zat. En met de thyrax in 20221/2022 zonder cytomel tussen 0,63-1,4.
Idd zoveel mogelijk 's ochtends nuchter geprikt.

Ik moet voor nu eerst maar afwachten hoe het plaatje op tirosint eruit gaat zien.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Rick »

OK, bloeduitslagen na ruim 6 weken Tirosint.

TSH 0,19
FT4 19
T3 1,8

Dit is een beetje 'gooi maar in mijn pet'.
Ik bivakkeerde altijd op 193,75 thyrax; we hebben een 'educated guess' gedaan en ik ben op 188 mcg Tirosint vertrokken.
Het is een 'zachte landing' geweest; eigenlijk ging het best goed (wel met ups en downs). De warmte van de afgelopen tijd hakte er wel in, maar krachttrainen lukt al vrij aardig alleen cardio durf ik me nog niet zo aan te wagen. En: ik kom nog behoorlijk energie tekort; ik heb soms dagen met loodzware ogen.

De FT4 zit in waar ik eerder ook wel op bivakkeerde (hoognormaal). Maar de TSH is nu wel erg laag.
Qua energieniveau zou ik zeggen: ophogen. Maar met die TSH ....
Het lijkt me dan nu eerder een idee om er weer cytomel bij te slikken. En wellicht nog eens naar mijn B12 te laten kijken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Kiek »

Hoi Rick,

Als je aan krachttraining doet en ander soort excessief lichamelijk geweld, dan valt daar niet tegenop te doseren.
Dat lijkt toch niets te maken met een normaal gebruik van je lijf en leden?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Rick »

Hoi Kiek,

Dat ik 1 of 2 dagen na een training nodig heb om te herstellen, is normaal.
Dat ik bijna een week na een training loodzware ogen heb alsof ik een chronisch slaapgebrek heb, lijkt me niet normaal.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Kiek »

TSH 0,19
FT4 19
T3 1,8

Dan is het toch logisch dat je zware ogen hebt.
Als je je >24 uur na laatste levorthyroxine lab hebt gedaan, dan ben je overmatig gedoseerd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Rick »

Niet als ik af ga op de FT4 en T3
Die passen bij mijn vroegere waardes (potjes thyrax)
Ook de TSH zat toen dik onder de 1 - alleen niet zoveel.

TSH/FT4/T3
0,43 16 1,8
0,52 20
0,86 21
0,52 19
1,3 17
0,8 18
0,78 20 1,7
0,75 20
0,78 20 1,7
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest deel II

Bericht door Kiek »

Je hebt typische waarden.
Uitgaand van je laatste 5 waarden presteer je een sp met een FT4 van 11.7 en een TSH van 3.59, en een zowat vlakke curve.....

Die geringe kromming is onnatuurlijk te noemen.

Laat je T3 toch z'n eigen gang gaan. Zonder de inbreuk met het rariteitenkabinet van Cytomel. Daarmee verdwijnt de noodzakelijke functie van T3.
Bijlagen
RickNewestAug2022.jpg
RickNewestAug2022.jpg (39.74 KiB) 2254 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie