Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Bericht door Snip »

Hallo,

Vorig jaar had ik een nodule op mijn schildklier ontdekt. 1.6cm en tirads3.
Ik wilde dat in de gaten houden, dus een paar weken geleden weer een echo: niet of nauwelijks gegroeid (1.7cm) maar nu wel tirads 4. Geen afwijkingen in mijn lymfe, hoewel ik er zelf wel een paar voel.
Punctie is nu bethesda 4, dus de helft van mijn schildklier gaat er uit. Ik kijk zó op tegen alle onderzoeken en het afwachten wat er nu gaat volgen. Natuurlijk ben ik al bang voor uitzaaiingen…
Ik heb een verwijzing naar het UMC Utrecht gevraagd omdat ik hier las dat ze daar veel expertise hebben. En mogelijk operatie via lip of oksel?
Ik ben vooral benieuwd naar de verhalen van anderen met een soortgelijke operatie of situatie.

Kan je zwanger worden na een halve of hele verwijdering van je schildklier?

Achteraf ben ik een heel jaar ontzettend moe geweest, ik werd soms overvallen door moeheidsaanvallen waarbij ik niks meer kon. Ook wel eens een subklinische hypothyreoidie gehad en moeite met afvallen, temperatuur wisselingen etc.. kan dat er mee te maken hebben gehad?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Bericht door Kiek »

Hallo Snip, welkom!

Je kunt zwanger worden na een schildklierverwijdering.
Als je maar goed ingesteld bent op levothyroxine.
Dat is altijd het belangrijkste.

Ik heb nog niet gehoord over de link van een voorbijgaande hypothyreoïdie, en een nodus.
Wel weet ik dat het meerendeel van de vrouwen met een goed werkende schildklier vanaf de overgang een of meerdere nodussen hebben.

Op de site van orpha.net (Europees netwerk voor zeldzame aandoeningen) lees ik dat voor schildkliercarcinomen het Radboud een expertisecentrum heeft.
Zoals je zelf al opperde heeft het UMC Utrecht ook een speciale afdeling.
Dit geldt eveneens voor het UMC Groningen. En het LUMC in Leiden.

Had je je TSH/FT4 al eerder laten prikken, voordat je je schildklierknobbel voelde?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Bericht door Snip »

Dankjewel voor jouw reactie Kiek!

Het kan wel lang duren voordat de levothyroxine is ingesteld, toch?

Ik moest even zoeken, maar twee jaar geleden schommelde mijn TSH tussen de 2.5 (begin lente) en 4.1 (na de zomer) en T4 is 1x gemeten, dat was toen 16. Sinds het ontdekken van de nodule is dat niet meer gemeten. Het is allemaal bij hetzelfde lab gedaan en ook rond zelfde tijdstip. Ik weet niet of dit normale waarden zijn, maar er is ooit wel gezegd dat ik een subklinische hypothyreoidie heb. Misschien op basis van andere resultaten dan die ik nu kon vinden.

Ik ben nu 35 en voor zover ik weet nog niet in de overgang. Bedankt voor die site, ik zal eens kijken. Ik hoor dat de wachtlijsten wel lang zijn, dat vind ik wel vervelend!
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Bericht door Snip »

Snip schreef: 30 jul 2022, 16:01 Dankjewel voor jouw reactie Kiek!

Het kan wel lang duren voordat de levothyroxine is ingesteld, toch?

Ik moest even zoeken, maar twee jaar geleden schommelde mijn TSH tussen de 2.5 (begin lente) en 4.1 (na de zomer) en T4 is 1x gemeten, dat was toen 16. Sinds het ontdekken van de nodule is dat niet meer gemeten. Het is allemaal bij hetzelfde lab gedaan en ook rond zelfde tijdstip. Ik weet niet of dit normale waarden zijn, maar er is ooit wel gezegd dat ik een subklinische hypothyreoidie heb. Misschien op basis van andere resultaten dan die ik nu kon vinden.

Ik ben nu 35 en voor zover ik weet nog niet in de overgang. Bedankt voor die site, ik zal eens kijken. Ik hoor dat de wachtlijsten wel lang zijn, dat vind ik wel vervelend!
Sorry ft 4 was 16
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verdachte nodus en ervaringen gevraagd

Bericht door Kiek »

Schildklierwaarden hebben een dag- en nachritme, Snip.
Je TSH blijft nooit stilstaan.
Het blijft golven in een individueel ritme.
Daarom is het handig om a l t i j d hetzelfde vroege uur te nemen in hetzelfde lab om je waarden te laten bepalen.

De ene mens doet het met flinke golven per 24 uur TSH.
En de ander heeft een zuinig en strak georganiseerde schildklierhuishouding, die per 24 uur niet zulke schommelingen maakt.
Zo is het niet vreemd als je lukraak een TSH treft van 2.zoveel en de volgende keer eentje van 4 mU/l.

Een nodus en een hypothyreoïdie zijn twee verschillende situaties in een schildklier.
Terwijl een nodus met een hyperthyreoïdie vaak een combinatie is van één ziektemakend schildklierproces.
Nodussen zonder gevolgen voor het lab komen zo vaak voor dat vele vrouwen er zich niet bewust van zijn.

Zou je zwangerschapswens geen argument kunnen zijn om je wat hoger op een wachtlijst te plaatsen?
Ik hoop dat het je lukt een kortere wachtlijst te treffen!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie