Ik ben nieuw hier

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Pitteke
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2022, 10:56

Ik ben nieuw hier

Bericht door Pitteke »

Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik in hhet juiste scherm schrijf🧐
Vorig jaar oktober kreeg ik slikklachten en een vermoeide zwaardere stem. Huisarts regelde een echo waaruit bleek dat mijn schildklier bobbelig en verkleurd was, bloedprikken. Mijn lichaam maakt antiestoffen aan tegen mijn schildklier. De TSH was toen 2.11. In november opnieuw laten prikken TSH 3.04. In mei dit jaar TSH 3,4. Sinds 6 weken ineens klachten. Hartstikke moe, haaruitval. Spierpijn door mijn hele lichaam en een lusteloos verdrietig gevoel. Dit verdrietige lege gevoel herken ik vanuit de tijd wanneer ik vroeger ongesteld moest worden. Dat is verleden tijd , ik ben 61 jaar. Heb nu weer TSH waarde laten prikken. (28-7) TSH is nu 3.58. Niet enorm hoog toch? Maar zouden mijn klachten toch door de stijgende TSH veroorzaakt kunnen worden?
Alvast dank voor het lezen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ik ben nieuw hier

Bericht door Kiek »

Hallo Pitteke, welkom!

Inderdaad valt een TSH van 3.58 mU/l binnen de normale waarden.
Zo'n TSH zwabbert wat af gedurende 24 uur.
Die heeft de belangrijke taak om je schildklierhuishouding in evenwicht te houden.
En dat kan alleen door te golven: hogere golven als er op dat moment meer schildklierhormoon nodig, en lagere golven als er minder hormoon nodig is.

Laat jij je lab altijd prikken op hetzelfde tijdstip van de dag?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pitteke
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2022, 10:56

Re: Ik ben nieuw hier

Bericht door Pitteke »

Hoi Kiek,

Bloedprikken in het ziekenhuis. Niet op dezelfde tijden. Wist ik ook niet.
Groetjes Pitteke
Plaats reactie