Gewenning Euthyrox?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Beste Forumleden,
Kan er gewenning optreden bij het slikken van Euthyrox?
Toen vorig jaar hypothyreoïdie werd vastgesteld ben ik gestart met 75mcg Euthyrox. De klachten verbeterden iets en mijn gewicht ging ook iets omlaag. Doordat de klachten niet weggingen is mijn dosering opgehoogd naar 100mcg en dit slik ik nu nog steeds. Mijn TSH waarden zijn de laatste 2x op 0,31 en 0,71 geprikt en mijn FT4 op 15.
Nu zijn de klachten nog steeds niet verdwenen en zijn er zelfs klachten bijgekomen, ook is mijn gewicht weer omhoog gegaan zonder verandering in mijn eet- of bewegingspatroon.
Kan dit gewenning zijn aan het medicijn? Zijn er meer mensen met een soortgelijke ervaring? Moet ik mijn dosering aanpassen of van merk wisselen?

Liefs, Romy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Hallo Romy,

Met je opgegeven waarden heb je een FT4 nodig van ca. 13.5 pmol/l.
Daarbij past bij jou een TSH van ca. 1 mU/l.

Als je nu in de vroege ochtend, zonder levothyroxine in je maag een FT4 produceert van 15 pmol/l dan slik je misschien teveel levothyroxine.

Levothyroxine = levothyroxine.
Bij jou lijkt de levothyroxine goed "aan te slaan".
Het merk levothyroxine maakt niet veel uit.

Het ene merk levothyroxine zorgt voor een snellere stijging van de FT4 dan het andere merk. Voorbeeld: in plaats van gemiddeld 4 uur doet zo'n snelle stijger er maar ca. 2 uur over om de piek van FT4 te bereiken.
Sommige mensen vinden dat wat minder plezierig.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Hallo Kiek,
Ik heb een heleboel vragen😅
Kun je van teveel levothyroxine ook weer dezelfde klachten krijgen als voor de tijd? Hoe merk ik (buiten mijn waarden om) of ik teveel slik? Kun je daar ook van toenemen in gewicht? Welke merken stijgen sneller en welke langzamer en zitten daar ook voor- en nadelen aan?
Liefs, Romy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

De snelheid van opname ligt aan het pilletje (de hulpstoffen die gebruikt worden) en de reactie van je lijf (je metabolisme).
Het snelst werkt Thyrosint. Die heeft als hulpmiddel een soort jelletje. Of is het gelletje?

Veel mensen zijn juist niet van die snelheid gediend. Ik ook niet.
Je hebt liever een spulletje dat het niveau van Ft4 rustigjes in een paar uur omhoog sjort, dan dat ie er maar een uur of korter over doet.

Als je dosis niet lekker zit, en je komt tekort dan zou dat mogelijk een beetje je gewicht kunnen beïnvloeden.
Maar dat gelletje, de hulpstof, heeft daar niets mee te maken.

Hieronder een plaatje uit Pablo2009:
Het gaat om een idee te krijgen van de opname van zo'n pilletje.
Die rode lijn moet je maar even voor lief nemen.
Kijk eens naar het verschil van die blauwe en groene stippels/lijnen.
Die blauwe stippels beginnen rustig omhoog te sjokken, en gaan nog uren de berg op. = Synthroid/ zoals Thyrax. Daar heb je zowat de hele dag wat aan!
De groene stippels (Tirosint) fietsen razendsnel omhoog, blijven een enkel uur op niveau, en dalen dan volgens halfwaardetijd omlaag.

Na meerdere pogingen wil het pillenplaatje nu wel blijven plakken...
Bijlagen
Tirosint dissolution Pablo2009.jpg
Tirosint dissolution Pablo2009.jpg (21.89 KiB) 10188 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Dit aardige plaatje kopieerde ik ooit ergens... en deponeerde het in mijn archief.
Nu probeer ik de oorsprong te pakken te krijgen, maar helaas, het plaatje van Pablo 2009 is op internet verdwenen!
Dat is pech..
Ik ga op zoek naar een duurzamer plaatje.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Opname 2 x 24 uur levothyoxine FT4 TSH.jpg
Opname 2 x 24 uur levothyoxine FT4 TSH.jpg (94.44 KiB) 10160 keer bekeken
Bijlagen
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg (85.61 KiB) 10159 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

.....en nu toch het plaatje van Pablo2009 gevonden. De juiste naam is Pabla.....

https://www.semanticscholar.org/paper/A ... e5751c9399
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door laura »

Met samenvatting: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1108003871

A comparative pH-dissolution profile study of selected commercial levothyroxine products using inductively coupled plasma mass spectrometry

Abstract

Levothyroxine (T4) is a narrow therapeutic index drug with classic bioequivalence problem between various available products.

Dissolution of a drug is a crucial step in its oral absorption and bioavailability. The dissolution of T4 from three commercial solid oral dosage forms: Synthroid® (SYN), generic levothyroxine sodium by Sandoz Inc. (GEN) and Tirosint® (TIR) was studied using a sensitive ICP-MS assay. All the three products showed variable and pH-dependent dissolution behaviors.

The absence of surfactant from the dissolution media decreased the percent T4 dissolved for all the three products by 26–95% (at 30 min). SYN dissolution showed the most pH dependency, whereas GEN and TIR showed the fastest and highest dissolution, respectively. TIR was the most consistent one, and was minimally affected by pH and/or by the presence of surfactant.

Furthermore, dissolution of T4 decreased considerably with increase in the pH, which suggests a possible physical interaction in patients concurrently on T4 and gastric pH altering drugs, such as proton pump inhibitors. Variable dissolution of T4 products can, therefore, impact the oral absorption and bioavailability of T4 and may result in bioequivalence problems between various available products.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 09 aug 2022, 13:46 De snelheid van opname ligt aan het pilletje (de hulpstoffen die gebruikt worden) en de reactie van je lijf (je metabolisme).
Het snelst werkt Thyrosint. Die heeft als hulpmiddel een soort jelletje. Of is het gelletje?

Veel mensen zijn juist niet van die snelheid gediend. Ik ook niet.
Je hebt liever een spulletje dat het niveau van Ft4 rustigjes in een paar uur omhoog sjort, dan dat ie er maar een uur of korter over doet.

Als je dosis niet lekker zit, en je komt tekort dan zou dat mogelijk een beetje je gewicht kunnen beïnvloeden.
Maar dat gelletje, de hulpstof, heeft daar niets mee te maken.

Hieronder een plaatje uit Pablo2009:
Het gaat om een idee te krijgen van de opname van zo'n pilletje.
Die rode lijn moet je maar even voor lief nemen.
Kijk eens naar het verschil van die blauwe en groene stippels/lijnen.
Die blauwe stippels beginnen rustig omhoog te sjokken, en gaan nog uren de berg op. = Synthroid/ zoals Thyrax. Daar heb je zowat de hele dag wat aan!
De groene stippels (Tirosint) fietsen razendsnel omhoog, blijven een enkel uur op niveau, en dalen dan volgens halfwaardetijd omlaag.

Na meerdere pogingen wil het pillenplaatje nu wel blijven plakken...
Wat merk je precies van die snelheid? Ik zet een extra wekker iedere ochtend die een half uur eerder gaat dan mijn normale wekker, om mijn medicatie in te nemen. Dan weet ik zeker dat er ruim voldoende tijd (1,5 uur) zit tussen het innemen van mijn medicatie en mijn ontbijt.
Ik gebruik Euthyrox, is die in dit geval vergelijkbaar met de snelheid van Thyrax?
Ik dacht aan gewenning omdat ik afviel toen ik begon met mijn medicatie, deze daarna nog is opgehoogd waardoor mijn tsh nog verder omlaag ging en ik vervolgens toch weer een paar kilo aankwam. Ook namen de klachten weer toe die toen ik net startte met medicatie juist iets waren afgenomen. De enige verklaring die ik daarvoor had was gewenning maar dit kan dus eigenlijk niet. Kan het dat de samenstelling van het ene merk bij bepaalde personen beter werkt dan het andere merk? Tot nu toe heb ik namelijk alleen nog maar Euthyrox gebruikt, zou het kunnen dat ik met een ander merk betere resultaten boek? Ik heb voor Euthyrox gekozen omdat daar veel doseringen van zijn waardoor je niet tabletten hoeft door te breken, wat dus nauwkeuriger is. Dit heeft voor mij de voorkeur omdat ik mijn medicatie op mijn nachtkastje bewaar en ik geen rondslingerende tabletten wil ivm klein kind en huisdieren.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door elizabeth27 »

Ik zou niet zomaar veranderen van merk ook dat kost weer tijd met instellen etc. Ben zelf in 't verleden een paar keer geswitcht omdat t de eerste keer niet anders kon, de tweede keer omdat ik heel veel last had van bijwerkingen en de derde keer omdat mijn tsh te laag bleef en mijn t4 vrij te hoog.

Het gaat soms ook met golfbewegingen, de ene keer voel je je beter dan de andere keer.

Misschien goed om weer eens een keertje bloed te laten prikken wellicht moet er iets aan de dosering worden gedaan.
Plaats reactie