Nieuw op het forum: She

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

Dag iedereen,

Ik ben she, bijna 40 en sinds een jaar schildklierpatiënt. Het eerste vermoeden was een traagwerkende schildklier door zwangerschap. Daarna was de vermoedelijke oorzaak stress. Heb nogal wat meegemaakt het afgelopen jaar. Nu ben ik inmiddels een jaar verder en mijn leven loopt weer op rolletjes. De dosering van de Levothyroxine was in 1 x goed en mijn waardes zijn stabiel. Helaas blijf ik klachten houden. Ik heb elke maand wel verkoudheidsklachten gepaard met helse keelpijn. Ik slok dan 1000 mcg Paracetamol en nog voel ik de pijn. Is dit iets wat ik moet leren accepteren naast het slechte slapen en de vermoeidheid? Ondanks de vermoeidheid probeer ik 10.000 stappen per dag te maken wat erg lastig is met warm weer en mijn lichaam dat oververhit raakt. Schildklieraandoeningen komen veelvuldig voor in mijn familie dus ik zal wel nooit meer genezen? Hoe weet je wanneer je eigen schildklier weer functioneert. Een hoop vragen. Hopelijk kan iemand het e.e.a. voor mij verduidelijken. Dank je wel.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door laura »

hallo She,

Hoe zijn je tsh en fT4?
En hoeveel levothyroxine slik je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

laura schreef: 03 aug 2022, 14:31 hallo She,

Hoe zijn je tsh en fT4?
En hoeveel levothyroxine slik je?

Dag Laura,

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet wat mijn waarden zijn. Ik krijg alleen maar te horen dat die goed zijn en meer niet. Ik slik al een jaar 50 mcg Levothyroxine.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door Kiek »

Hallo She,

Het lijkt dat je levenslang opgescheept zit met je schildklierkwaal.
Net zoals iedereen een andere vingerafdruk heeft, zo heb jij een unieke behoefte aan schildklierhormoon.
Je kunt je eigen hoeveelheden doorzien door de betekenis van je waarden te leren begrijpen.
Verzamel je waarden (FT4 en TSH <- deze horen bij elkaar: de TSH is een reactie op de FT4), en plaats ze op het forum.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

Kiek schreef: 09 aug 2022, 13:57 Hallo She,

Het lijkt dat je levenslang opgescheept zit met je schildklierkwaal.
Net zoals iedereen een andere vingerafdruk heeft, zo heb jij een unieke behoefte aan schildklierhormoon.
Je kunt je eigen hoeveelheden doorzien door de betekenis van je waarden te leren begrijpen.
Verzamel je waarden (FT4 en TSH <- deze horen bij elkaar: de TSH is een reactie op de FT4), en plaats ze op het forum.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Beste Kiek,

Bedankt voor je reactie. Ik ga maandag even de huisarts bellen om alles op te vragen.
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

Het heeft even geduurd maar ik heb mijn resultaten:

Oktober 2021 tsh 1,08 ft4 18,2
December 2021 tsh 1,43 ft4 17,1
Februari 2022 tsh 0,74 ft4 14,7
Juli 2022 tsh 0,68 ft4 17,8

Wat kan ik hieruit opmaken?
Voel mij stukken beter dan vorig jaar. De resultaten van juli vorig jaar heb ik helaas niet. Toen was ik heel ziek en is de schildklierellende ontdekt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door Kiek »

Hallo She,

Je huisarts heeft je toch geen levothyroxine voorgeschreven zonder enig bewijs voor een hypothyreoïdie.
Uit je waarden en je huidige dosering maak ik op dat je een prima werkende schildklier hebt.
Ook zonder de 50 µg levothyroine.
Deze 50 µg is eerder een last dan een lust voor je schildklierhuishouding.

Als je denkt last te hebben van je schildklier, dan zou je een proefstop zonder levothyroxine kunnen overwegen, en over 6 weken weer TSH/FT4 prikken.
Het leven is immers eenvoudiger zonder afhankelijkheid van pillen en controles.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

Kiek schreef: 22 sep 2022, 10:52 Hallo She,

Je huisarts heeft je toch geen levothyroxine voorgeschreven zonder enig bewijs voor een hypothyreoïdie.
Uit je waarden en je huidige dosering maak ik op dat je een prima werkende schildklier hebt.
Ook zonder de 50 µg levothyroine.
Deze 50 µg is eerder een last dan een lust voor je schildklierhuishouding.

Als je denkt last te hebben van je schildklier, dan zou je een proefstop zonder levothyroxine kunnen overwegen, en over 6 weken weer TSH/FT4 prikken.
Het leven is immers eenvoudiger zonder afhankelijkheid van pillen en controles.

Succes!
Kiek
Ik heb van de assistent niet alle prikmomenten ontvangen. Ik ben vorig jaar juli 2x achter elkaar geprikt. Op basis daarvan zit ik aan de levothyroxine. Hoe anders stel je een traagwerkende schildklier vast?
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door Romy »

Hallo She,
Je waarden zijn inderdaad prima, maar als je nog klachten blijft houden dan zou je een andere dosering kunnen proberen om te kijken of je klachten verminderen. Dit kun je aankaarten bij je arts, en vraag altijd om je waarden als je je uitslagen krijgt, dan heb je een beter beeld van wat je dosering doet. Welke waarden voor jou goed voelen verschilt echt per persoon namelijk dus ook al zijn ze op papier goed, dan betekent dit niet automatisch dat ze ook goed voelen.
Op zich is 50mcg een lage dosering, wat betekent dat je schildklier zelf nog hormoon produceert. Bij doseringen rond de 100mcg doet de schildklier (nagenoeg) niks meer en vervangt de medicatie het volledig.
Als je schildklier tijdelijk minder goed werkt door een ontsteking bijv, dan merk je wanneer deze zich hersteld dat je hyperklachten krijgt en dat je je dosering moet verlagen. Je geeft aan dat je nog klachten hebt, zijn dat klachten die zijn gebleven of zijn deze anders?
Helaas zijn er ook mensen waarbij restklachten blijven, ondanks correcte instelling. Dit betreft 10% van de goed ingestelde patiënten.
Groetjes, Romy
She
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2022, 20:17

Re: Nieuw op het forum: She

Bericht door She »

Romy schreef: 02 okt 2022, 22:15 Hallo She,
Je waarden zijn inderdaad prima, maar als je nog klachten blijft houden dan zou je een andere dosering kunnen proberen om te kijken of je klachten verminderen. Dit kun je aankaarten bij je arts, en vraag altijd om je waarden als je je uitslagen krijgt, dan heb je een beter beeld van wat je dosering doet. Welke waarden voor jou goed voelen verschilt echt per persoon namelijk dus ook al zijn ze op papier goed, dan betekent dit niet automatisch dat ze ook goed voelen.
Op zich is 50mcg een lage dosering, wat betekent dat je schildklier zelf nog hormoon produceert. Bij doseringen rond de 100mcg doet de schildklier (nagenoeg) niks meer en vervangt de medicatie het volledig.
Als je schildklier tijdelijk minder goed werkt door een ontsteking bijv, dan merk je wanneer deze zich hersteld dat je hyperklachten krijgt en dat je je dosering moet verlagen. Je geeft aan dat je nog klachten hebt, zijn dat klachten die zijn gebleven of zijn deze anders?
Helaas zijn er ook mensen waarbij restklachten blijven, ondanks correcte instelling. Dit betreft 10% van de goed ingestelde patiënten.
Groetjes, Romy
Hi Romy,

Hartelijk dank voor je toelichting. Mijn schildklier produceert nog wel wat. Ik heb zelf het idee dat ongecontroleerd met horten en stoten gaat en dat ik daarom pieken en dalen ervaar. Tijdens mijn menstruatie gaat het ook mis. Ik ga weer een gesprek met mijn huisarts aanvragen. Ik kan de klachten die ik vorig jaar had niet goed omschrijven, ik had toen heel veel stress wegens een langdurig ziek kind. Die stress, ontzwangeren en erfelijke aanleg zijn de reden waarom ze mij getest hebben. Ik heb door de stress en trauma van vorig jaar ook een slecht geheugen van vorig jaar. Mijn klachten variëren enorm. Van een druk op de borst en gehaast gevoel, naar continu keelpijn en nu ook haaruitval en hele zwakke nagels terwijl die altijd super sterk waren. Ik ga mijn oude lijf niet meer terugkrijgen he? Vorig jaar was ik een wrak. Kon fysiek en mentaal niets meer. Heb 4 maanden thuis gezeten. Ik werk nu weer 32 uur per week en dat gaat niet altijd even makkelijk. Het is alsof er altijd griep in mij dreigt.
Plaats reactie