Setpoint berekenen Joy

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen Joy

Bericht door Kiek »

Hallo Bella en Joy,

Je hebt gelijk, Bella.
Oestrogenen hebben invloed op de schildklierhormonen.
Met name via de eiwitbinders, dus ook op de hoeveelheid FT4.

Nu realiseer ik me dat ik nooit zo precies de gang van zaken van een ac-pil versus FT4/FT3 heb gevolgd.
Ik ken de halfwaardetijden niet, en vraag me af hoeveel uur na slikken van de pil de schildklierwaarden pieken.

Dat ga ik vandaag opzoeken.
Dank voor je reactie!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Joy
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2022, 18:33

Re: Setpoint berekenen Joy

Bericht door Joy »

Hoi Bella en Kiek,

Afgelopen maanden heb ik de ac pil een aantal uren later dan de levothyroxine ingenomen. Dit om in kleine stapjes op te bouwen en vanwege dat het in de avond innemen voor mij lastig is. Afgelopen maandag laten prikken en daar zijn de onderstaande waardes uit gekomen. Alleen heb ik het idee dat dit "valse" waardes zijn. De laatste weken, maand(en) behoorlijk wat voor mijn kiezen gekregen. Wel heb ik het idee dat het voor de FT4 geholpen heeft. Deze is realistisch met de TSH meegegaan en in februari van dit jaar was de FT4 lager met dezelfde TSH. Ik ga er dus nog even mee verder om te kijken wat het effect op langere termijn is. Al moet ik wel nog in discussie met de huisartsen deze vinden de waardes hartstikke mooi zolang deze in de alom bekende hokjes passen.

Start 113... 05 mei 2022
27.06.2022.. TSH 0.72 en FT4 14.6
Start 112... 01 juli 2022
08.08.2022.. TSH 1.12 en FT4 16.0
12.12.2022.. TSH 1.87 en FT4 15.0

Gr. Joy

PS. Weten jullie een mooie site of artikel over stress / drukte en de schildklier of een algehele goede site?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen Joy

Bericht door Kiek »

Zouden er gegevens zijn over de 24-uurs ritmiek van oestrogeenpillen ( per individu)?

Van die bekende hokjes is wel bekend dat er, naarmate men de meetgrenzen bereikt, meer meetslordigheden te verwachten zijn, afhankelijk van het soort gebruikte meetmethode.

Mensen die geen levothyroxine gebruiken, hebben een andere 24-uurs schildklierdynamiek.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie