Tirads 5 maar bethesda 1

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Cagos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2022, 20:11

Tirads 5 maar bethesda 1

Bericht door Cagos »

Hi,
Ik ben nieuw hier op dit forum en ben mezelf aan het inlezen nadat bij mij in maart een nodus van 1,2 bij 1,3 cm in de schildklier is geconstateerd. Na meerdere echo's is aan deze nodus een Tirads 5 score toegekend. Na twee puncties en een biopt is echter steeds een Bethesda 1 score vastgesteld: het materiaal is steeds onvoldoende om er een cytologisch oordeel over te kunnen geven. Heeft toevallig iemand van jullie dit ook gehad? En is degene toen ook geopereerd? Ik hoor graag ervaringen.
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Tirads 5 maar bethesda 1

Bericht door Snip »

Hoi,
Ik heb deze ervaring niet, maar wel al veel gelezen over echo’s en pathologie rapporten. Ik zou vragen op basis waarvan ze de puncties niet kunnen interpreteren. Er zijn een paar mogelijkheden, ik zat deze toevallig net te bekijken: https://www.rcpa.edu.au/getattachment/9 ... ology.aspx

Stellen ze bij jou nu voor om te opereren? Zou een tirads 5 al reden genoeg zijn? Misschien kun je er ook nog achter komen waarom het precies een tirads 5 is, als dat je zou helpen.

Sterkte!
Cagos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2022, 20:11

Re: Tirads 5 maar bethesda 1

Bericht door Cagos »

Dank voor je reactie snip. De nodus voldoet aan vrij veel eigenschappen van kanker: hypo-echogeen, solide, micro calcificaties, taller than wide etc. De puncties gaven onvoldoende beeld (wel hele uitvoerige beschrijvingen) en inmiddels heeft de oncologisch chirurg over het derde biopt gezegd dat hij dit interpreteert als een bethesda 4. Hij zegt: opereren. En overigens ook zonder Bethesda score gaf hij aan dat hij in dat geval zou adviseren de halve schildklier te verwijderen. Dus dat gaat het worden vrees ik.....
Zijn er mensen met een Tirads 5 en Bethesda 4 die toch geen kanker bleken te hebben?
Snip
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2022, 22:00

Re: Tirads 5 maar bethesda 1

Bericht door Snip »

Hoi Cagos,
Geen reacties op jouw vraag helaas. Ben je inmiddels al wat wijzer geworden?
Zowel een Bethesda 4 als een Tirads 5 geven geen 100-% kans dat het kanker is, maar ik snap je zorgen en behoefte aan geruststelling wel!
Plaats reactie