Gewenning Euthyrox?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

elizabeth27 schreef: 12 aug 2022, 19:06 Ik zou niet zomaar veranderen van merk ook dat kost weer tijd met instellen etc. Ben zelf in 't verleden een paar keer geswitcht omdat t de eerste keer niet anders kon, de tweede keer omdat ik heel veel last had van bijwerkingen en de derde keer omdat mijn tsh te laag bleef en mijn t4 vrij te hoog.

Het gaat soms ook met golfbewegingen, de ene keer voel je je beter dan de andere keer.

Misschien goed om weer eens een keertje bloed te laten prikken wellicht moet er iets aan de dosering worden gedaan.
Ik heb vorige maand bloed laten prikken (tsh 0,71) en ben nu aan't proberen met een andere dosering of de klachten dan afnemen. Tot nu toe nog niet maar moet nog een paar weken wachten tot ik weer mag prikken.
Ik voel me eigenlijk altijd slecht, heb sinds ik schildklierproblemen heb (nu een jaar) me nog geen 1 dag oke gevoeld. Vandaar dat ik echt zoekende ben naar waar ik nog verbetering kan behalen.
Werden je bijwerkingen minder toen je bent geswitcht? Welke merken heb je geprobeerd en wat zijn jouw ervaringen daarmee en welke gebruik je nu? Voel je je nu goed?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Het stofje T4 is in iedere pil of gel of poeder of wat dan ook gelijk.
T4 = T4.
En de reactie in je lijf is ook gelijk.

Het enige verschil is de verpakking van de T4-tjes in Tirosint.
Die is er niet, slechts een gelletje, en dus zoeft de T4 je bloed in.
Het wordt zo goed en snel opgenomen, dat je het met een beker koffie kan innemen, bij het ontbijt.
Dàt is de reclamestunt van Tirosint.

Andere levothyroxines worden nuchter ingenomen voor een optimale opname van de T-viertjes.
Voor de behoefte aan levothyroxine maakt het n i e t s uit.
ca. 100 µg Tirosint = ca. 100 µg Euthyrox = ca. 100 µg Thyrax/etc.

Er is geen gewenning aan levothyroxine in Euthyrox of levothyroxine in Tirosint of levothyroxine in Thyrax of levothyroxine in welke T4-pil dan ook.

Zodra een levothyroxinefabriek slordig omgaat met de hoeveelheid T4 in een pil, wordt dat opgemerkt door de gebruikers. Zo werd een paar jaar geleden de productievernieuwing van Thyrax opgemerkt door de gebruikers. Het betekende een verschil in hoeveelheid T4. Sommige mensen gingen hyperen en hadden een fractie minder levothyroxine nodig. Dat overkwam mij ook. En sommige mensen voelden zich beter! Want chronisch ondergedoseerd geweest...

Er bestaat gelukkig hooguit gewenning aan een vaste hoeveelheid T4.
Onafhankelijk van merk.
Waarschijnlijk wel afhankelijk van reclamegezever.
Dat heet marktwerking.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 15 aug 2022, 10:12 Het stofje T4 is in iedere pil of gel of poeder of wat dan ook gelijk.
T4 = T4.
En de reactie in je lijf is ook gelijk.

Het enige verschil is de verpakking van de T4-tjes in Tirosint.
Die is er niet, slechts een gelletje, en dus zoeft de T4 je bloed in.
Het wordt zo goed en snel opgenomen, dat je het met een beker koffie kan innemen, bij het ontbijt.
Dàt is de reclamestunt van Tirosint.

Andere levothyroxines worden nuchter ingenomen voor een optimale opname van de T-viertjes.
Voor de behoefte aan levothyroxine maakt het n i e t s uit.
ca. 100 µg Tirosint = ca. 100 µg Euthyrox = ca. 100 µg Thyrax/etc.

Er is geen gewenning aan levothyroxine in Euthyrox of levothyroxine in Tirosint of levothyroxine in Thyrax of levothyroxine in welke T4-pil dan ook.

Zodra een levothyroxinefabriek slordig omgaat met de hoeveelheid T4 in een pil, wordt dat opgemerkt door de gebruikers. Zo werd een paar jaar geleden de productievernieuwing van Thyrax opgemerkt door de gebruikers. Het betekende een verschil in hoeveelheid T4. Sommige mensen gingen hyperen en hadden een fractie minder levothyroxine nodig. Dat overkwam mij ook. En sommige mensen voelden zich beter! Want chronisch ondergedoseerd geweest...

Er bestaat gelukkig hooguit gewenning aan een vaste hoeveelheid T4.
Onafhankelijk van merk.
Waarschijnlijk wel afhankelijk van reclamegezever.
Dat heet marktwerking.
Dankjewel Kiek voor deze duidelijke uitleg! Dan weet ik dat ik dus niet hoef te veranderen van merk maar dat ik het moet zoeken in de dosering.
Toen ik startte met medicatie heb ik 6 weken 75mcg gebruikt, en daarna verhoogd naar 100mcg. Dit gaf de eerste 5 maanden wat verbetering tov de klachten en vervolgens werden de klachten weer erger. Na 6 weken 100mcg gebruikt te hebben was mijn tsh 0,31 en na 11 maanden was mijn tsh 0,71. Zou het kunnen dat mijn dosering dan gewoon omhoog moet zodat mijn klachten weer verbeteren? Moet ik mijn natuurlijke setpoint proberen te benaderen van voor mijn hypothyreoïdie (tsh 1,7 ft4 11) of moet ik dat links laten liggen en gaan voor een compleet nieuwe setpoint?
Groetjes, Romy
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Kiek »

Als je voor je zwangerschap een TSH van 1.7 mU/l had, dan kan dat overeenkomen met een set point van rondom de 1.0 mU/l.
Het set point is het punt waarop je schildklierhuishouding zich tijdens je ontwikkeling heeft gericht. Dat is aangepast aan de behoeften van jouw lijf en leden.

Schildklierwaarden hebben een tamelijk vast dag- en nachtritme.
(En als je levothyroxine slikt, dan is er ook een vast maar kunstmatig 24-uurs ritmiek door het slikritme.)
Je waarden voor je zwangerschap hangen daarom af van het tijdstip van prikken.
Dus ook gezonde schildklierhuishoudens staan nimmer stil.
In sommige gezonde huishoudens golven de TSH's over 24 uur dat het een lieve lust is.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 15 aug 2022, 13:46 Als je voor je zwangerschap een TSH van 1.7 mU/l had, dan kan dat overeenkomen met een set point van rondom de 1.0 mU/l.
Het set point is het punt waarop je schildklierhuishouding zich tijdens je ontwikkeling heeft gericht. Dat is aangepast aan de behoeften van jouw lijf en leden.

Schildklierwaarden hebben een tamelijk vast dag- en nachtritme.
(En als je levothyroxine slikt, dan is er ook een vast maar kunstmatig 24-uurs ritmiek door het slikritme.)
Je waarden voor je zwangerschap hangen daarom af van het tijdstip van prikken.
Dus ook gezonde schildklierhuishoudens staan nimmer stil.
In sommige gezonde huishoudens golven de TSH's over 24 uur dat het een lieve lust is.

Dag!
Kiek
Dankjewel Kiek, hier kan ik wat mee! Ik mag over 3 weken weer prikken, ben benieuwd wat mijn waarden dan zijn op 88mcg.
Heel fijn dat ik hier zo'n duidelijke uitleg krijg, ze zouden schildklierpatiënten (betere) begeleiding moeten bieden op het moment dat de diagnose gesteld wordt. Tot die tijd is er gelukkig dit forum🙂
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door laura »

Kiek schreef: 10 aug 2022, 10:27 .....en nu toch het plaatje van Pablo2009 gevonden. De juiste naam is Pabla.....
Hier heb je het over Pabla gehad: viewtopic.php?p=14648#p14648
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door elizabeth27 »

Hi,

Je kan mijn draadje lezen en dan lees je dat ik er nog steeds bij tijd en wijle mee worstel. Ik ben van thyrax overgestapt naar teva ( in de periode dat er met thrax van alles aan de hand was, niet leverbaar, andere verpakking enz) Dat waren helse maanden met veel klachten en weer opnieuw instellen.

Ik heb bijna 3 jaar tirosint geslikt waarvan 't eerste jaar wel oké maar daarna bleef ik maar voor mij hyper waardes houden, echt heel vervelend. Nu zit ik al weer 3 jaar op thyrax en dat gaat over 't algemeen wel aardig en soms dus ook wat minder. Merk wel dat de dosis van 100 mcgr. goed bij mij past.

Maar snap heel goed dat je je wel weer eens wat beter wilt gaan voelen. Het is soms een weg van de lange adem. Ik ben nu bijna 30 jaar verder en denk wel eens het is maar goed dat je alles niet wist in 't begin.

Hopelijk gaat de aanpassing van medicatie wat voor je doen, sterkte!
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Romy »

elizabeth27 schreef: 03 sep 2022, 14:24 Hi,

Je kan mijn draadje lezen en dan lees je dat ik er nog steeds bij tijd en wijle mee worstel. Ik ben van thyrax overgestapt naar teva ( in de periode dat er met thrax van alles aan de hand was, niet leverbaar, andere verpakking enz) Dat waren helse maanden met veel klachten en weer opnieuw instellen.

Ik heb bijna 3 jaar tirosint geslikt waarvan 't eerste jaar wel oké maar daarna bleef ik maar voor mij hyper waardes houden, echt heel vervelend. Nu zit ik al weer 3 jaar op thyrax en dat gaat over 't algemeen wel aardig en soms dus ook wat minder. Merk wel dat de dosis van 100 mcgr. goed bij mij past.

Maar snap heel goed dat je je wel weer eens wat beter wilt gaan voelen. Het is soms een weg van de lange adem. Ik ben nu bijna 30 jaar verder en denk wel eens het is maar goed dat je alles niet wist in 't begin.

Hopelijk gaat de aanpassing van medicatie wat voor je doen, sterkte!
Ik ga zeker even lezen. Tirosint heb ik ook overwogen maar voor nu nog niet geswitcht. Ik mag bijna weer bloed prikken, ben heel benieuwd wat die 88mcg heeft gedaan de afgelopen weken. Mijn klachten zijn niet verbeterd dus ik verwacht weer terug te gaan naar 100mcg. Hopelijk heeft dat weer hetzelfde effect als toen ik net begon ermee, namelijk verbetering van m'n klachten. Even afwachten nog..
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door elizabeth27 »

Ben ook benieuwd of je nieuwe waardes beter bij je passen en of met aanpassing van medicatie je klachten wat zullen verminderen.

Ik heb restklachten overgehouden maar deal ook nog met andere (autoimuun)ziektes dus soms denk ik wat is de kip en wat is 't ei..... Wat triggert wat.

Ik heb geaccepteerd dat ik minder energie heb en dus zuinig ermee moet zijn en ik kijk vooral naar dingen die mij energie geven. Helaas zijn er altijd in het leven energievreters.....

Fijne dag!
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Gewenning Euthyrox?

Bericht door Treeske »

Kiek schrijft:
Het wordt zo goed en snel opgenomen, dat je het met een beker koffie kan innemen, bij het ontbijt.
Dàt is de reclamestunt van Tirosint.
Ik ben deze reclamestunt nog nooit tegengekomen. Ik kan hem zelfs niet vinden als ik er naar zoek op internet.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ergens, ooit, door iemand, deze reclame gemaakt is.
In de bijsluiter staat echter, net als bij Euthyrox, dat de capsules een half uur voor het ontbijt ingenomen moeten worden.
Dit is ook het advies van de apotheek.

Ook heb ik er persoonlijk geen last van dat Tirosint versneld wordt opgenomen. Ik merk daar zelfs helemaal niets van.
Maar het is best mogelijk dat ieder persoon weer anders reageert op een bepaald merk?

Zonder dat ik het wisselen van merk (of Tirosint) wil promoten, is mijn ervaring dat het toch zinvol kan zijn.
Ik had vanaf dag 1 buikpijn van de vernieuwde samenstelling van Euthyrox.
Een reden om over te stappen naar Thyrax. Vervolgens heb ik me 10 maanden lang erg slecht gevoeld en ik kreeg het niet goed ingesteld.
Een reden om over te stappen naar Tirosint. Na 5 dagen verdwenen mijn klachten en was ik redelijk snel goed ingesteld.

Maar helemaal goed, zoals vóórdat mijn schildklier er de brui aan gaf, gaat het voor mij met een pilletje niet meer worden.
Het blijft een beetje "roeien met de riemen die ik heb".

Groet,
Treeske
Plaats reactie