Zwanger en schildklierwaardes

Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Ik slik inderdaad sochtends, maar wel altijd gewoon voor ik ga prikken.
Normaal prik ik zelfs in de middag/begin van de middag. Afgelopen keer was het bij toeval vroeg in de ochtend ook na de inname van thyrax.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Kiek »

Aha..dan is het slikken van je levothyroxine de reden dat je TSH wat aan de lagere kant is!
Misschien zou je nuchter (= ca. 24 uur ná je laatste levothyroxinepil) dus een TSH hebben van ca. 1.5 mU/l met een FT4 van 12 pmol/l. Maar dat weet je nu niet.

Kijk eens op het plaatje wat het slikken betekent voor iemand die afhankelijk is van levothyroxine.

In de uren na het slikken zie je een snelle stijging van de FT4 en paralel aan deze stijging daalt de TSH. Ik heb er 3 soorten stijgingen en dalingen in getekend, want geen mens met hetzelfde schildklierprofiel, vanwege verschillend niveau en verschillend metabolisme. Zo verschillend als een vingerafdruk!

Je wilt geen dynamiek als je je laat prikken. Daarom minstens 24 uur na je laatste levothyroxine prikken. En niet eerder.
Bijlagen
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg
Opname triple 2 x 24 uur LT4.jpg (85.61 KiB) 3891 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bonsaiboompje
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2022, 21:08

Re: Zwanger en schildklierwaardes

Bericht door Bonsaiboompje »

Dankjewel voor je uitleg. Ik begrijp je verhaal hoor. De huisarts heeft in die 15 jaar alleen nog nooit gezegd dat ik zonder medicatie moet prikken en hij kijkt nu dan ook steeds op basis van dat ik prik met medicatie. Ik hoop gewoon dat mijn waardes niet van invloed zijn op de gezondheid van mijn kindje (ook op langere termijn), want voor mezelf maakt het me nu niet zoveel uit. Dat komt na de bevalling wel weer goed.
Plaats reactie