Heel graag setpoint laten berekenen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Amand
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 21:39

Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Amand »

Hallo Kiek,
Ik ben Amand en ik lees al een tijdje mee met dit forum. Ik vind hier heel veel erkenning, zeker als ik mij weer niet goed voel! Ik weet sinds februari dat mijn schildklier te traag werkt, nu zou ik graag mijn setpoint willen laten berekenen als dat mogelijk is? Om te kijken of ik op de goeie weg zit qua medicijnen, de huisarts zegt dat mijn schildklier nu goed is maar dat voelt niet zo! Hieronder mijn waardes tot nu toe.

Februari: 25 mcg Thyrofix
FT4 - 10.2 - THS - 29.57
Maart: 50 mcg
April: 63 mcg
FT4 - 17 - THS - 16
Mei: 75 mcg
Een week later terug naar 63 mcg
Juni: 75 mcg
FT4 - 3.2 - THS - 16
Juli: 100 mcg
FT4 - 5.23 - THS - 17.9
Augustus: 100 mcg
FT4 - 1.15 - THS - 22
Ik hoop dat het met deze waardes lukt om een setpoint te maken!
Alvast bedankt! :) Groeten Armand
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Kiek »

Welkom Amand!

Om je waarden te kunnen beoordelen, is het belangrijk dat ze onder dezelfde condities, in hetzelfde lab (met dezelfde apparatuur) zijn gepaald.

Omdat levothyroxine een dynamisch product is in je lijf - je FT4/TSH reageren onmiddellijk als je de levothyroxine hebt doorgeslikt - is het ook belangrijk om deze dynamische reactie op je FT4 te omzeilen.
Een labsessie is daarom pas zinvol als je a l t i j d minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepillen, in de vroege ochtend naar het lab gaat om je FT4 en TSH te laten bepalen.

Van welk lab maak je gebruik?
Gebruik je middelen/medicijnen die invloed kunnen hebben op de FT4?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Amand
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 21:39

Re: Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Amand »

Hallo Kiek,
Bedankt voor je snelle reactie! De eerste keer heb ik mij in het ziekenhuis laten prikken daarna 2 keer door huisarts en de laatste 2 keer weer in het ziekenhuis. Ik ben nuchter geprikt tussen 8.00 en 8.30 uur en de medicijnen na het prikken ingenomen! Ik weet niet naar welk lab het gaat via de huisarts, ik dacht dezelfde maar dat weet ik niet zeker. Ik gebruik verder geen andere medicijnen!

Groeten Amand
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Kiek »

Goed dat je ze in de vroege ochtend hebt laten prikken, d.w.z. minstens 24 uur na je laatste levothyroxinedosis.
Anders kunnen je waarden niet beoordeeld worden, vanwege de dynamiek.
Je labwaarden zijn dan waardeloos.

Check ook even je rijtje TSH/FT4. Je hebt de TSH's en de FT4's omgedraaid.

De laatste 2 waarden heb ik gebruikt.
FT4---------TSH
17.90 5.23
22.00 1.15

Met deze 2 waarden heb je een set point FT4 van ca. 20.5 pmol/l met een TSH tegen de 2 mU/l.

Omdat deze waarden minstens 24 uur na je laatste levothyroxinedosis zijn bepaald, betekent dit dat je 24 op 24 uur overgedoseerd bent: net als bij een subklinische hyperthyreoïdie.

Dat wil zeggen dat het lijkt dat je teveel levothyroxine slikt.
Je kunt beter er iets af te halen, en terug naar 87.5 µg gaan.

Succes!
Kiek
Bijlagen
AmandAug2022.jpg
AmandAug2022.jpg (38.74 KiB) 2173 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Amand
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 21:39

Re: Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Amand »

Dank je wel Kiek,

Ik had zelf ook al het idee dat ik een stapje terug moest doen maar dat is puur mijn gevoel. Ik ben natuurlijk nog maar pas begonnen! Ik ga het zeker proberen en hoop dat ik mij snel iets beter gaat voelen! 👍🙂🙂
Nogmaals bedankt!

Groeten Amand
Amand
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 21:39

Re: Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Amand »

Hallo Kiek,

Zou jij voor mij willen kijken of ik misschien te laag zit met mijn medicijnen. Ik ben zo aan het twijfelen, ik ben ongeveer 7 weken geleden van 100 mcg Thyrofix naar 87,5 mcg gegaan en voelde mij een week of 6 wel goed maar de laatste anderhalve week voel ik mij weer behoorlijk slecht en ook heel veel spierpijn in mijn armen.
Ik heb mijn bloed laten prikken en mijn waardes zijn:
FT4 : 17.2
THS : 2.7
Nu is mijn vraag met deze nieuwe waardes of jij de setpoint opnieuw zou kunnen berekenen of ik te hoog of te laag zit met mijn medicijnen. Ik zou je heel dankbaar zijn want ik wordt hier heel onzeker van!
Groeten Amand 🙂
Caroline3011
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2022, 11:47

Heel graag setpoint laten berekenen

Bericht door Caroline3011 »

Goedemorgen,
Vanmorgen voor het eerst wakker geworden zonder, of in ieder geval 80% minder spierpijn.
Sinds een week op 125 mg euthyrox.
In maart dit jaar begonnen met
TSH 22,9 - FT4 9,5
Op 7-10-22 geprikt en nu op
TSH 4,87 - FT4 13,8
Ben benieuwd of ik me nog beter ga voelen, of dat ie nog lager moet?
Groetjes caroline
Plaats reactie