Hyperthyreodide/corona

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Cvd
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2022, 13:41

Hyperthyreodide/corona

Bericht door Cvd »

Hallo allemaal,

In 1998 ben ik mijn schildklier kwijtgeraakt aan een kwaadaardig gezwel. Het instellen van mijn medicatie is toen heel moeizaam verlopen, dit heeft een aantal jaar geduurd. De situatie is de laatste jaren stabiel en functioneren lukte redelijk.
Tot mijn coronabesmetting in februari. Na mijn besmetting herstelde ik niet, ik bleef moe, overprikkeld, benauwd had last van mijn spieren en hartkloppingen enz. Ik heb toen fysiotherapie geprobeerd, dit bleek te zwaar. Ik ben toen eerst ademhalingstherapie gaan doen. Dit hielp wel, maar de rest van de klachten bleven aanhouden. Na een tijdje merkte ik dat ik klachten herkende van mijn instellingsperiode. Mijn t4 bleek verhoogd. In overleg met de huisarts is de thyrax toen verlaagd van 275 naar 250 microgram. Dit bleek niet voldoende, ben toen overgenomen door de endocrinoloog, zij is verder gegaan met verlagen in kleine stapjes. Mijn dosering is inmiddels 175 microgram. Maar het blijkt dat hoe verder mijn thyrax wordt verlaagd, hoe hoger mijn T4 stijgt ( waarde 31) en mijn TSH steeds verder daalt naar 0,006.
Bij mijn huisarts kwam de vraag of er dan geen echo gemaakt zou moeten worden ivm restweefsel. Ook vraag ik mijzelf af of dit veroorzaakt zou kunnen worden door problemen met de hypofyse.
Is er hier iemand met een soortgelijke ervaring?
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Kiek »

Hallo C., welkom!

Je schildklier zal vanwege je schildklierkanker helemaal verwijderd zijn.
Je dosis is nu al vele jaren erg hoog.
Daardoor is je TSH al jaren onderdrukt.
Bij zo'n hoeveelheid levothyroxine verwacht je een hoog normale FT4.

Nu is je situatie veranderd, je bent 25 jaar ouder.
En je verlaagt je dosis levothyroxine.
Gebruik je nog andere medicatie met invloed of iets dat invloed kan hebben op je schildklierhuishouding?
Deze stuatie kan je namelijk wel manipuleren als je er bijvoorbeeld ook T3 bij slikte. Of een ander ondersteunend schildkliermiddel.
Als je dit nu stopt, dan verhoogt de FT4.
Ook bij een verwijderde schildklier.
En je TSH heeft even tijd nodig om uit die jarenlange onderdrukte situatie te komen.

Dit is een van de mogelijkheden om je geschetste veranderingen te verklaren.
Herken je iets?

Met vriendelijk groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cvd
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2022, 13:41

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Cvd »

Hallo Kiek,

Ik slik geen andere medicatie, dus dat kan het niet zijn. Maar wat vind je van de gedachte van de huisarts?

Groeten C
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Kiek »

Dat is dan het volgende idee met dezelfde uitkomst:

je huisarts denkt aan een stukje weefsel dat ondanks je verwijderde schildklier zou verschijnen als T3-weefsel. Maar dat stukje moet dan wel veel T3 bevatten!
Dus mag je van je huisarts morgen naar het lab om je FT3 te laten bepalen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cvd
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2022, 13:41

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Cvd »

Ik ga dit voorleggen.
Bedankt!
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Kiek »

Ik schreef hierboven: Dat is dan het volgende idee met dezelfde uitkomst:
Dit moet zijn: Dat is dan het volgende idee met een andere uitkomst:

Dit onderwerp gaat over manipulatie van waarden en effecten.
Bij afwezigheid van je schildklier probeer ik de verhoging van je FT4 bij verlaging van je T4-pillen te verklaren.
Dus borduur ik praktisch voort op gebruik van T3-pillen (Cytomel of thyreoïdum) en wat er gebeurt als je daarmee stopt -> bij een flinke hoeveelheid T3-pillen verhoogt de FT4 bij gelijkblijvende of zelfs verlaagde dosis levothyroxine.

Het is een veel voorkomende praktijk bij het slikken en stoppen van T3.
Dit lijkt magie, maar dat is het niet.
Helaas is dit voor dokters ook onbekend terrein.
Toch is het een gevolg van de inrichting en werking van je achterliggende schildklierhormoonhuishouding. Ook zonder schildklier.

Huisarts denkt misschien aan aangegroeid schildklierweefsel, waardoor de FT4 zou verhogen. Dat lukt niet, omdat je dagelijks een forse dosis naar binnen werkt.
Als verlaging van de pillen T4 een verhoging van T4 tot gevolg heeft, stop dan een week met de levothyroxine: laat morgenochtend prikken (TSH/FT4 mét FT3) en na exact 7 levothyroxineloze dagen wederom hetzelfde riedeltje prikken.
Vanwege de halfwaardetijd zakt je FT4 na een week zonder levothyroxine niet verder dan ca. 15 pmol/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6719
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperthyreodide/corona

Bericht door Kiek »

Je laat je toch wel altijd prikken in de vroege ochtend z o n d e r je levothyroxinedosis van die dag in je maag?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie