Thyrofix en cva medicatie en overgang

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Marieke!
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:29

Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Marieke! »

Hallo
18 juli jl is mijn schildklier verwijderd; er was al de helft verwijderd maar hij bleef groeien (multi nodulair) en hij duwde mijn luchtpijp opzij en zo.
Ik heb destijds een periode thyrax geslikt en nooit problemen. Omdat alles goed bleef ben ik er mee gestopt.

Nu ben begonnen op 100 microgram thyrofix en dat leek goed te gaan bij eerste prik, maar nu ben ik chronisch misselijk en gaat de ontlasting moeizaam; ik merk gewoon dat mijn darmen op spanning staan. Toen ik de tweede keer prikte zat ik net onder de grens.
Nu is het aangepast op 88 microgram per dag (de ene dag 100 en de andere 75). Ik hoop uiteraard dat dat wat gaat verbeteren.
Maar wat lees ik bij bijsluiters op internet? Dat je het niet moet innemen als je in de overgang bent (hallooo, 50 ben ik) want dan bevordert het de botontkalking...
En ook bloedverdunners en maagzuurremmers zijn niet aan te raden in combinatie. Die heb ik allebei...
Ik mag er vanuit gaan dat zowel het ziekenhuis dat weet en ook de apotheek maar kennelijk gaat er geen belletje rinkelen.
Ik ga nu ook proberen om het dus twee uur na de thyrofix in te nemen, dat staat als tip.

Maar ik was even benieuwd wat andere ervaringen zijn want ik ben ook in mijn mogelijkheden echt wel achteruit gegaan.
10 jaar geleden heb ik een cva gehad en kon ik nog maar een fractie aan prikkels en activiteiten van wat ik kon. Ik heb er lang over gedaan maar ik had echt wel eea gewonnen.
Dat lijkt nu weer een aantal stappen terug te hebben gezet.
Ik heb bijna spijt dat ik hem heb laten weghalen want hij was misschien wel groot maar hij werkte wel goed.

Heeft iemand tips of ideeen of dezelfde ervaringen?

Ik hoor graag, dank alvast

Marieke
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Kiek »

Welkom, Marieke!

Je hebt al heel wat ervaring met levothyroxine.
Eerst werd je schildklier voor de helft verwijderd.
En daarna heb je een periode Thyrax geslikt. Maar je resterende helft bleek nog voldoende schildklierhormoon te leveren, en de Thyrax was overbodig.
Je schildklier is dan uiteindelijk toch helemaal verwijderd, en daarom zit je nu wel vast aan Thyrax of Thyrofix, of welke levothyoxine dan ook.

Je moet opletten dat je genoeg schildklierhormoon slikt.
Omdat je geen schildklier meer hebt, ben je afhankelijk van Thyrax/Thyrofix/levothyroxine.
In Nederland zijn 500.000 mensen afhankelijk van dit schildklierhormoon.
Teveel schildklierhormoon is niet goed. Want dan gaat je stofwisseling zò snel dat je botten kwetsbaar kunnen worden.
Dat is niet de bedoeling.

Ook ik slik meerdere medicijnen, waaronder aspirine.
Zodra ik wakker word, neem ik de levothyroxine. Die neem ik zonder water in. Ik slik Thyrax, en dat is niet bitter.
Ongeveer een half uur of een uur, soms zelfs 2 of 3 uur later, slik ik de rest.
Dat gaat prima.

Volg je FT4/TSH. Want die bepalen je dosis.
Zo leer je welke waarden bij jou passen.
Slik niet teveel.
En slik ook niet te weinig.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke!
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:29

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Marieke! »

Hoi Kiek
Ja dat doe ik nu ook; opstaan, pilletje, half uur later ontbijt en andere medicatie maar als blijkt dat een aantal medicamenten die ik dus slik niet echt goed samen gaan met de Thyrofix...
Ik ga nu mijn andere medicatie twee uur na de thyrofix nemen of twee uur na mijn ontbijt.

Maar ik ga ook wel even met de apotheek overleggen.
Het is kennelijk zo dat hoe hoger de dosis hoe lager de werking van het hormoon, dus nu ben ik op een lagere dosis gezet en is de hoop dat ik nu boven de 1 of op de 1 kom.

Wat ik wel heel vreemd vind is dat er nul over voeding is terwijl de schildklier ook de spijsvertering regelt dus het lijkt mij dat als die er niet meer is je met de medicatie ook op je voeding moet letten. En het schildklierhormoon heeft ook grote invloed op de overgang. Kan ik ook niks over vinden...

Dank voor je reactie
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Kiek »

Hoe hoger het FT4-hormoon, hoe lager de stimulerende werking van de schildklier van het hormoon TSH.
Een prachtige samenwerking, zoals het hoort!

Niet iedereen heeft een TSH van ca. 1 mU/l nodig.
Veel mensen hebben er een van 2.5 mU/l.
En anderen hebben altijd een TSH in de buurt van de 0.6 mU/l.

Het hangt onder meer af hoe je je in je moeders buik hebt ontwikkeld.
Je schildklierwerking heeft zich in die ruimte aangepast aan de noden van je bouw en je weefsels.

Dag!
Kiek

NB: Voeding heeft geen invloed op je waarden.
Zorg dat je gewoon gezond eet, en niet snoept.
Ik heb nooit iets gemerkt van invloed van schildklier toen ik in de overgang kwam.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke!
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:29

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Marieke! »

Hoi Kiek,
Nou het kwam wel overeen; toen ik mij goed voelde zat ik op 1 en toen het minder goed ging, zat ik er net onder...
Ik denk dat voeding wel zeker te maken heeft met je hormoonhuishouding en dus ook die van de schildklier.
Ik lees dat het schildklier hormoon veel invloed kan hebben op de overgang, dus ik was even benieuwd naar ervaringen.
Wat je zegt over het ontwikkelen van je schildklier, is een kwestie van geloof denk ik. Ik had een gewone schildklier tot er cystes in kwamen (ik heb ook op andere plaatsen cystes net als iedereen) maar hij heeft altijd, zelfs toen hij gehalveerd was prima gewerkt.
Hij werd alleen te groot voor de plek waar hij zat zeg maar.

Ik ga proefondervindelijk verder kijken

Dank je wel
Groet Marieke
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Kiek »

Marieke: Wat je zegt over het ontwikkelen van je schildklier, is een kwestie van geloof denk ik.

Hoe je tot stand komt is meer een kwestie van toeval, waarbij je genen een grote rol spelen.
Dat is geen geloof, maar wetenschap.

Marieke: Ik denk dat voeding wel zeker te maken heeft met je hormoonhuishouding en dus ook die van de schildklier.

Het is bekend dat een tekort aan jodium in je voeding aanleiding kan geven tot schildklierafwijkingen.
Met name jodiumgebrek tijdens zwangerschap kan ernstige consequenties hebben voor de foetus.
Overigens komen mensen met een juiste dosering levothyroxine nooit jodium tekort.

Verder heeft de standaardvoeding zoals verkrijgbaar in de supermarkten, zonder malligheden van supplementen, op geen enkele manier een negatieve invloed op de schildklierwerking.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Romy »

Hallo Marieke,
Nog geen ervaring met andere medicatie of de overgang dus daarvoor helaas geen tips. Waarom slik je de ene dag 100mcg en de andere 75mcg in plaats van iedere dag 88mcg?
Voeding (en je schildklier) heeft wel degelijk invloed op je hormoonhuishouding, zoals je zelf al aangaf.
Vrouwen met schildklierproblemen hebben vaker last van ernstigere overgangsklachten.
Hier is wel het een en ander over te vinden maar niet zo makkelijk jammergenoeg. Je kunt voor eerlijke info ook kijken op schildklier.nl
Qua voeding weet ik bijv dat je sojaproducten moet vermijden, op moet passen met kruisbloemige groenten (broccoli, bloemkool etc) en er zijn wat mineralen/voedingsmiddelen die de opname van levothyroxine kunnen verstoren.
Ook hormoontherapie, wat vaak wordt toegepast bij het verlichten/bestrijden van overgangsklachten, heeft een negatieve invloed op je schildkliermedicatie. Vaak moet dan je dosering van levothyroxine verhoogd worden. Ik weet niet of dat bij jou van toepassing is, maar bespreek dit met je arts.
Groetjes, Romy
Marieke!
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:29

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Marieke! »

Hoi Romy
Dank je wel!
Ik slik de ene dag 100 en de andere dag 75 omdat ik nu rond de 88 moet uitkomen. Ik zat eerst op honderd maar dat ging niet goed. Dus dat is verlaagd, maar er is geen 88 of zo. Wel 75 maar dat nu nog te snel.
Ik denk ook dat voeding veel kan doen, al is het maar met de bijwerkingen of andere klachten.
Ik las ook dat mensen met schildklier problemen meer klachten bij de overgang konden ervaren. Nu ben ik uiteraard benieuwd of dat ook voor mij gaat gelden. Ik heb helemaal geen schildklier meer dus ik ben "makkelijker" in te stellen.
Ik mag geen hormonen vanwege mijn CVA dus dat is sowieso al niet van toepassing...
Ik probeer gezond te eten en ik ben nu ook bij een alternatief arts (homeopaat, ortomoculair arts en iriscopist) geweest en ik heb ook daar wat tips en supplementen van gekregen. Hij zag niets geks... dus dat was al fijn.

Ik moet zeggen dat met de verlaging van de medicatie en zo het nu echt beter lijkt te gaan.
Hopelijk blijft dat zo want ook met de 100 ging het eerst goed...

Dank voor je reactie!
Groetjes Marieke
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Romy »

Hoi Marieke,
Ik heb qua dosering hetzelfde als jij. Ik begon met 75mcg, nog klachten dus verhoogd naar 100mcg, dat bleek toch teveel en ik zit nu ook op 88mcg, wat goed bevalt. Ik slik Euthyrox en die is er in veel doseringen, ook in 88mcg. Thyrofix is in dezelfde doseringen verkrijgbaar, ook in 88mcg dus ik zou daar zeker een recept voor vragen. Dan is je dosering stabieler dan wanneer je afwisselt en juist die stabiliteit is erg belangrijk.
Goed dat je begeleiding krijgt bij je voeding, dit gaat zeker helpen. Welke supplementen heb je gekregen?
Je zal sowieso baat hebben bij vitamine C, B12 en D3 omdat je daar eerder een tekort aan hebt bij schildklierproblemen.
Hopelijk blijft deze dosering goed bevallen, hoelang ben je nu op 88mcg?
Groetjes, Romy
Marieke!
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:29

Re: Thyrofix en cva medicatie en overgang

Bericht door Marieke! »

Hoi Romy,
Ja die hebben ze inderdaad maar die moest besteld worden.. Ik zit er nu net een kleine week op.
Ik had nog wel met de huisarts gebeld om te zien of switchen nog een optie was (voor ik verlaging kreeg) maar uiteindelijk is alles hetzelfde. Dus volgens hen zou dat niet helpen. Ik ben daar nog niet van overtuigd omdat het ook kan gaan om de bijgevoegde spulletjes.

Van de homeopaat heb ik ashwanga en rhodiola gehad, cholenium en een mineralen supplement. Ik moest omhoog met mijn Q10 (wat ik slik voor de bijwerkingen van mijn statine) Hij zag eigenlijk niet zoveel mis, behalve mijn bijnieren en mijn lever mag wel een reiniging hebben. Vitamine B moet er ook bij inderdaad maar dat heeft bijna iedereen nodig in de winter

Ik ben al een stuk opgeknapt.
Hopelijk blijft het zo..het is kennelijk ook zo dat omdat ik dus helemaal geen schildklier meer heb, ik makkelijker in te stellen ben.
Nou we gaan het zien haha.

Met jou gaat het goed op 88?

Groetjes Marieke
Plaats reactie