Schildklierontsteking en veel klachten

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Bella2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2022, 14:01

Schildklierontsteking en veel klachten

Bericht door Bella2016 »

Hallo allemaal,

Na me weken heel slecht in orde te hebben gevoeld, ontzettend moe, opgejaagd, depri, last van de spieren voor de 2e keer dit jaar bloed laten prikken eind augustus.
In maart ook al, omdat ik zo moe bleef na corona in februari.
In maart kwam er niets uit, maar was ook niet op alles geprikt.
Dus maar maanden doorgegaan en gedacht, nog de naweeën van corona, heb de ziekte van Crohn en midden in de overgang.
De huisarts gooide het er eerst in augustus op dat ik maar een darmonderzoek moest gaan doen.
Toen bleek dus uit bloedonderzoek dat mijn schildklierwaarden niet goed waren, te veel schildklierhormoon.
Paar dagen me naar het werk gesleept en me toch maar ziek gemeld.
Nu 3 weken thuis en ondertussen weer bloed laten prikken en een scintigrafie bleek dat het gaat om een ontsteking.
Krijg hier geen medicatie voor, moet het zelf doen maar met mijn gezondheid wel een ding.
Blijf zo ontzettend moe, voel me grieperig, spierklachten en ontzettende traanogen.
Het is bij mij natuurlijk én én én, maar hoe lang duurt dit voordat je je beter gaat voelen en die traanogen, het is geen Graves , komt dit dan door de ontsteking?
Volgende week weer bloed prikken, benieuwd naar de waarden.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groetjes Sandra
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierontsteking en veel klachten

Bericht door Kiek »

Welkom Sandra!

Je vermoeidheid en je opgejaagdheid zijn vervelende dingen.
Ze lijken in eerste instantie inpasbaar bij Graves.
Evenals je tranende ogen.

Je tranende ogen associeer ik overigens niet met een voorbijgaande ontsteking van je schildklier (thyreoïditis).
Zoiets zie je wel bij Graves, en soms ook bij enkele hypothyreoïdieën met blokkerende antistoffen.

Met je scintigrafie kun je de werking van de opname van het ingespoten spulletje bij je schildklier zien. Als er niets te zien is, geen duidelijke schildkliervorm, maar wel je speekselklier die het röntgenspulletje opneemt, dan zou er een thyreoïditis aanwezig kunnen zijn.

Dit zal bij jou ook het geval zijn (geweest), denk ik.

Het lab is het belangrijkste meetinstrument van de dokters.
Heb je uitslagen van je schildklierwaarden, je TSH, FT4 en je FT3?
En je antistoffen?

Teveel schildklierhormoon in je lijf valt echt niet mee.
Meer grip op datgene wat gebeurt, kan misschien het leed een pietsie verzachten.

Sterkte, en met vriendelijke groet,
Kiek

https://www1.racgp.org.au/ajgp/2021/jan ... ffectively
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie