Toch te traag?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Demi95
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2022, 12:12

Toch te traag?

Bericht door Demi95 »

Beste iedereen,

Ik heb al jaren lang klachten die bij een trage schildklier kunnen horen. Tevens heeft mijn moeder, oma, tante en nicht een te trage schildklier.
In 2018 ben ik geprikt en was die iets verhoogd, maar niet veel. Heb die waarde helaas nooit gekregen.

In 2019 ben ik weer geprikt en was
TSH: 3,58 mU/l
T4 Vrij: 11,4 pmol/l

Ik heb me van de week weer eens laten prikken en was
TSH: 3,78 mU/l
T4 Vrij; 12,8 pmol/l

Nu krijg ik natuurlijk te horen dat mijn schildklier normaal is, want ik val binnen de gestelde normen. Echter zit ik wel tegen de boven en ondergrens aan de hele tijd. Nu vroeg ik mij af wat kan ik hiermee? Is het erg om tegen de boven en ondergrens te zitten? Is dit al een subklinische? Zou een kleine hoeveelheid medicatie helpen?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Toch te traag?

Bericht door Kiek »

Welkom, Demi!

Je zit in een lastig parket.
Nèt nog goed volgens referentie, maar niet lekker ruim.
Een set point kan ik niet maken met je waarden.

Daarom heb ik een 'setje' waarde bedacht die bij je laatste waarden (12.8 - 3.78) een supergemiddelde vorm van de curve geeft.
Dat geeft dan een set point van FT4 ca. 14.8 pmol/l met een TSH van ca. 1.4 mU/l.
Hieronder een plaatje.
Stel dat je een supergemiddelde vorm van de curve hebt, dan is een verschil in waarde van 2 pmol/l best een verschil te noemen.

Je zou ook eens kunnen proberen je waarden op een totaal ander tijdstip te laten prikken.
Dus b.v. 's morgens zo vroeg mogelijk - en zo laat mogelijk in de middag.
(Schildklierwaarden hebben een 24-ritme).

Een dosis levothyroxine verschilt niet bij iemand die een beetje hypo is, of iemand die helemaal hypo is.
Een beetje hypo betekent dus niet een beetje levothyroxine.

Hou je taai, en hou je waarden in de gaten!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Demi95 Okt 2022.jpg
Demi95 Okt 2022.jpg (37.09 KiB) 1222 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie