Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door laura »

hallo Nin,

Helaas is dat een vervelende bijwerking van schildklierremmers: gedoe met je lever.
Dat geldt net zo goed voor PTU.

Is een definitieve oplossing zoals radioactie jodium of een operatie geen optie?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 14:12

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Nin93 »

Hoi Laura,

Ik heb het daar wel over gehad met mijn internist, maar ik zie persoonlijk nog niet dat radioactief jodium of een operatie een oplossing is. Het idee dat er echt een grote kans is dat ik hypo klachten krijg en altijd medicijnen moet nemen vind ik heftig. Daarnaast zou ik met straling lang moeten wachten met proberen en duurt het na die 6mnd wachten ook nog even voordat je evt. goed ingesteld bent om een go te krijgen. Toen heeft mijn internist titratie voorgesteld en dat ging lange tijd goed, tot nu... ondanks dat ben ik nog niet klaar voor jodium of een operatie. Ik sluit niet uit dat ik het in de toekomst ga doen, want mijn lever is mij natuurlijk ook wat waard.

Ik heb deze week de uitslag gekregen en gelukkig zijn de leverwaarden niet erger geworden ten opzichte van de vorige keer. Het is zelfs een pietsie beter geworden. Dus dat is enigszins 'goed'. De internist gaf aan dat het evt. ook leververvetting kan zijn. Ik heb geen overgewicht en ben wel 6kg afgevallen door graves. Misschien verklaart dit waarom die hogere dosis strumazol die ik nu neem ten opzichte van 2,5mg (nog) niet nog heftiger aanslaat op mijn lever? Ik krijg nu 3 weken weer 20mg strumazol, daarna 3 weken 10mg en dan weer prikken. Als het stabiel is mag ik pas over op PTU, ik hoop dat dit in het najaar lukt.

15 maart:
AlAT 75 U/I
T4 vrij 14,7 pmol/I
ASAT 2,47 U/I

29 maart:
Alat 74 U/I
ASAT 34 U/I
Alkalische fosfatase 80 U/I
Bilirubine 21 umol/I
Gamma GT 13 IU/I

17 mei:
ALAT 75 U/I
ASAT 38 U/I
TSH 1,46 mU/I

27 juni
ALAT 68 U/l
ASAT 36 U/l
T4 vrij 33,3 pmol/l
TSH 0,01 mU/l

1 augustus uitslag nog niet in portaal telefonisch alleen T4 meegekregen:
T4 vrij 24,7
Suze87
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2020, 19:38

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Suze87 »

Hey Nin93,

In 2019 kreeg ik graves. Ik ben toen begonnen met 10mg strumazol maar na het eerste contact met de internist overgegaan op PTU. na een aantal maanden werd mijn TSH ' wakker'. In juli 2021 kreeg ik groen licht om zwanger te worden, mijn TSH en T4 waren toen goed. We zijn pas september 'begonnen'. Ik had bij de vorige zwangerschap vruchtbaarheidsproblemen dus nu weer via de gynaecoloog. Uiteindelijk spontaan zwanger geworden binnen 2/3 maanden. Tijdens de zwangerschap mocht ik de ptu afbouwen en uiteindelijk medicatie vrij en poliklinisch bevallen van een kern gezonde zoon. Tijdens mijn zwangerschap was de tsh rond de 0.6-0.9 en fT4 rond de 10-11. Ik heb me wel eens druk gemaakt of de ft4 niet te laag was voor een zwangerschap maar zowel mijn gyn als internist zeiden dat dit prima was en de groeiecho's etc waren ook steeds goed.
Nu 2 maanden verder nog steeds medicatie vrij en tot nu toe een rustige schildklier.

Veel succes met alles!
Nin93
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2022, 14:12

Re: Ervaring gevraagd: zwanger worden met strumazol of PTU

Bericht door Nin93 »

Hoi Suze87,

Wat fijn om te lezen en super voor jullie dat het zo goed is gegaan. En ook nog steeds vrij van medicatie!!

Ik ben intussen al 4 weken aan de PTU 3x50 maar sinds gisteren mag ik naar 3x25 en hebben we groen licht gekregen om te gaan proberen want mijn waarden zijn goed. Zelfs de lever heeft zich hersteld, internist weet niet goed hoe het komt want PTU heeft in principe ook invloed op de lever.

We zijn door het dolle heen, spannende tijd! Als er nog dames zijn op het forum die ook in deze fase zitten dan hoor ik het wel :D

Groetjes!
Plaats reactie