Voorstellen - Graves en vaker infecties/onstekingen?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Voorstellen - Graves en vaker infecties/onstekingen?

Bericht door Jol »

Hi allemaal,

Ten eerste wil ik iedereen die op dit forum schrijft bedanken, ik lees al jaren (zeker in perioden dat ik het lastiger heb) af en toe berichten op dit forum. De herkenning die ik hier vind heeft me al vaak geholpen en getroost.
Eerder had ik echter nooit behoefte om mijn eigen verhaal te delen, maar ik merk dat dit aan het veranderen is. Daarom zal ik mij bij deze ook maar eens voorstellen, en de vraag stellen waar ik momenteel mee worstel.

Ik ben een 29-jarige vrouw, en ik ben op mijn 15e gediagnosticeerd met ziekte van Graves. Na jaren van block and replace behandeling vanaf mijn 18e meerdere pogingen gedaan te stoppen met medicatie (om te kijken of Graves dan wegbleef). Helaas, 3x geprobeerd, 3x binnen een jaar Graves weer terug. Toen, inmiddels 5 jaar geleden, gekozen voor behandeling voor radioactief jodium. Hierdoor doorgeslagen naar de andere kant, en flink hypo geworden. Toch heb ik geen spijt van deze keuze omdat het meer rust in mijn ziekte heeft gebracht en ik strumazol echt een vreselijk medicijn vond.

Nu blijft de hypothyreoïdie en het vinden van de juiste dosering nog steeds wel lastig (waarom blijven de juiste dosering en instelling nooit voor lange tijd stabiel..?). Maar hier probeer ik mij bij neer te leggen.

Nu loop ik echter tegen iets anders aan waarvan ik benieuwd ben of mensen zich er in herkennen. Het valt mij op dat ik over het algemeen altijd erg vatbaar ben voor infecties/ontstekingen/virussen. Naast dat ik altijd vrij vatbaar ben voor griep en verkoudheid, heb ik in de afgelopen jaren ook al een flink aantal infecties achter de rug; vaak blaasonsteking, 1x nierbekken ontsteking, 1x hand, mond voet ziekte (een kinderziekte die bijna nooit bij volwassenen voorkomt) en op dit moment heb ik pericarditis, een ontsteking van het hartzakje. Ik heb aan de huisarts gevraagd of dit verband kon houden met mijn schildklier. Zij dacht dat het wel kon komen dat mijn afweersysteem over het algemeen wat minder goed is, doordat ik een auto-immuun ziekte (Graves) heb.

Zijn er mensen die zich hier in herkennen? Zo ja, hebben jullie ook manieren gevonden om hier rekening mee te houden / er mee te leven? Of om het aantal infecties te verlagen?

Alvast hartelijk dank aan iedereen die de moeite neemt om hier op te reageren. Ik ben erg benieuwd!

Groetjes,
Plaats reactie