Setpoint

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Caroline3011
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2022, 11:47

Setpoint

Bericht door Caroline3011 »

Goedemorgen,
Vanmorgen voor het eerst wakker geworden zonder, of in ieder geval 80% minder spierpijn.
Sinds een week op 125 mg euthyrox.
In maart dit jaar begonnen met
TSH 22,9 - FT4 9,5
Op 7-10-22 geprikt en nu op
TSH 4,87 - FT4 13,8
Ben benieuwd of ik me nog beter ga voelen, of dat ie nog lager moet?
Groetjes caroline
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Welkom, Caroline!

Je FT4 moet nog hoger gehesen worden, naar ca. 16.5 pmol/l.
Daarbij zal de TSH iets van 1.5 mU/l zijn.
Hoe is de opbouw van je levothyroxine gegaan?

Hoe laat slik jij je levothyroxine (=FT4), en op welke tijd laat je je bloed prikken?
Dit is van groot belang om je waarden juist te interpreteren.

Normale schildklieren hebben een 24 uursritme.
Jij gebruikt nu levothyroxine, waardoor je een 24-uurs slikritme ontwikkelt.
Tot een uur of vier na slikken vinden er FT4/TSH-wijzigingen in je bloed plaats.
Dit gaat gepaard met een flinke turbulentie: steeds hogere FT4, en lagere TSH's.
Daarna daalt je FT4 gestaag volgens jouw halfwaardetijd tot de volgende ochtend.

Dus als je prikt met de levothyroxine in je maag, dan verschijnen er andere labwaarden.
Daarom altijd in de vroege ochtend prikken, vóór het slikken van je levothyroxine.
Neem die pilletjes mee, en stop ze in je mond direct na het prikken.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Caroline3011
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2022, 11:47

Re: Setpoint

Bericht door Caroline3011 »

Goedemorgen kiek,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik prik altijd tussen 9 en 10 uur in de ochtend, nuchter.

Mijn pil neem ik sinds 1,5 maand savonds. Ik eet om 17 uur, dan eet ik niets meer tot 20 uur en neem mijn 125 mg. Tot 20.30/21.00 uur eet of drink ik wederom niets meer.

Ik hou dit strakke schema aan, dit was omdat ik onregelmatige diensten werkten. Nu 1 nov bij nieuwe werkgever, ook onregelmatig, dus even kijken of deze manier ook nog past.

Op 7 maart 2022 ben ik begonnen met 50 mg, hierdoor was tsh 17,18 en ft4 11,8 op 21 maart.
Opgehoogd naar 88 mg

Op 20 mei geprikt, tsh 7,11 ft4 13 9
Opgehoogd naar 100 mg

19 juli geprikt, tsh 7,99 ft4 13,1
Opgehoogd naar 112 mg

9 september geprikt, tsh 7,3 ft4 11,9

Oktober geprikt, toen aangegeven dat wanneer het zo langzaam bleef gaan ik meer wilde ophogen, maar intussen het strakke avond schema gevolgd, en uitslag tsh 4,87 ft4 13,8
Opgehoogd naar 125 mg.

Sinds gister plots van de enorme spierpijn af, dus weer zin om te gaan sporten. Moeheid nog wel feit, maar kan ook liggen aan onregelmatige vele diensten van afgelopen tijd. Blijft gissen...

Over 5 weken weer prikken...

Groetjes caroline..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint

Bericht door Kiek »

Hallo Caroline,

Strakke schema's zijn belangrijk in een woelige werkwereld.
Pillen-effectiviteit is ook belangrijk.
Omdat je een avondslikker bent, betekent je gekozen tijdstip dat je laagste FT4 overdag (tussen prikken en slikken) nog veel verder daalt (en TSH hoger).
Dit is farmacokinetisch niet ideaal.
Zo profiteer je niet maximaal van je hoeveelheid levothyroxine.
Heroverweeg het tijdstip.

Het set point is een gemiddelde waarde over 24 uur. Je waarden wiebelen in 24 uur omhoog en omlaag. Dat gebeurt bij mensen met een gezonde schildklier. En bij levothyroxinegebruikers is dat ritme afhankelijk van het gekozen sliktijdstip.

Hieronder het plaatje van je waarden.
Met je waarden is je set point tussen de 16.5 en de 17 pmol/l met een TSH van tussen de 1.5 en 2 mU/l.

Het zou best kunnen zijn dat je spierpijn te maken heeft met je lage FT4.
Voor hetzelfde geld is er een andere eenvoudige oorzaak.
Als je je dosis nu verhoogt, dan komen je schildklierhormonen ook in het gebied waar ze bij jou thuishoren.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Caroline3011 Okt2022.jpg
Caroline3011 Okt2022.jpg (38.97 KiB) 1665 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Caroline3011
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2022, 11:47

Re: Setpoint

Bericht door Caroline3011 »

Ontzettend bedankt! Ik ga kijken voor een betere oplossing.
Plaats reactie