Setpoint mamavan2

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door mamavan2 »

Goedemorgen Kiek, hartelijk bedankt!
Wat kan ik zeggen als mijn arts vraagt naar de gedachte achter het prikken elk uur?

Vandaag nieuwe uitslagen, nu 4 weken zonder levothyroxine:
Ft4 13.2 en TSH 24

Vorige week
Ft4 14.6 en TSH 18

Wat zegt dit eigenlijk over mijn schildklierfunctie?
Gek genoeg voel ik me niet slecht. Zelfs beter dan het afgelopen half jaar. Kiek, hebben deze twee laatst geprikte setjes nog een ander verband dan toen ik wel medicatie slikte?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mamavan2

Bericht door Kiek »

Hallo mammavan2,

Deze cijfers zeggen dat je schildklier niet voldoet aan de vereiste T4-productie die je dagelijks nodig hebt.
De overkomst van je getallen is de hoge TSH bij relatief hoge FT4.
De ligging van je FT4-set point is zo hoog omdat jouw deiodinase moeizamer gaat dan gemiddeld. Daarom heb je die hogere FT4 nodig om uiteindelijk voldoende FT3 in je lijf te hebben.

Dit is de wijze waarop je schildklierhuishouding is afgesteld.
Je lichaam heeft meer T4 nodig dan gemiddeld.
Als je schildklier sterk genoeg zou zijn om daaraan te voldoen, dan zou je geen thyroxine hoeven te slikken.

Het resultaat van je twee laatste waarden zet ik apart in het onderste plaatje. (spFT4 tegen de 23/spTSH ca. 3.5)
De phi (kromming) is hier ietsje sterker, maar geeft hetzelfde patroon: hoge FT4 met hoge TSH.
Je 4 laatste waarden bijeen plaats ik direct onder dit berichtje (spFT4/spTSH: 24/5).
Bijlagen
mammavan2 Okt2022-2.jpg
mammavan2 Okt2022-2.jpg (40.33 KiB) 1370 keer bekeken
Mammavan2 Okt2022 3.jpg
Mammavan2 Okt2022 3.jpg (40.37 KiB) 1370 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie