Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Bericht door pga »

Wordt nu al langdurig behandeld voor Hashimoto hypothyreoidie.
Onlangs zijn dan toch eens antistoffen tpo bepaald, die zijn er nagenoeg niet, vallen onder normaalwaarden.
Heeft dit nog enige betekenis voor de diagnose?
Stabiel in te stellen ben ik nl nooit geweest.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Bericht door Kiek »

Tot op heden is er niet veel bekend over anti-TPO.
Een paar jaar geleden, in 2015, ontdekte men verschillende manifestaties van TPO.
Een vorm van een lachend mondje :), en een ander met een treurmond :(.
Tot op heden weet men niet welke van de twee wordt beinvloed door een anti-TPO die leidt tot Hashimoto. Evenmin de betekenis ervan.

In de praktijk blijken hoeveelheden anti-TPO enorm te verschillen en te bewegen.
Soms is er sprake van Hashimoto en soms is er niets aan de hand.
Soms bij één persoon in duizendtallen, en enkele jaren later zijn ze allemaal verdwenen.
Geen touw op te trekken.

Mensen men normale waarden die toch LT4 en/of LT3 gaan gebruiken, triggeren soms deze anti-TPO, want aanvankelijk 0 en later een milde verhoging, b.v. ca. 100 of 500.
Onze behandelaars gebruiken dit als houvast.
Zo zijn zij er ook blij mee :))

Tot een volgende,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Bericht door pga »

Dank Kiek,
Loop nu bij internist, die heeft het geprikt.
Ook flink verhoogd cortisol, dat verstoort de hormoonhuishouding ook flink, wellicht reden dat ik zo vaak een setpoint aan je vroeg en je het er "maar raar uit vond zien qua uitslagen" 😁
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Bericht door Kiek »

Ja, teveel glucocorticoïden heeft invloed op de schildklierhuishouding.
Ik lees in de Thyroidmanager over de TBG (schildklierhormoonbinders) die verlaagt, waardoor de totale T4 daalt en het aandeel FT4 stijgt. De TSH zelf zou ook dalen en de omzetting van de T3 in de periferie eveneens.
Wat ingewikkeld!
Heeft je behandelaar nog iets verteld?
'k Hou me aanbevolen voor een lesje lastige stoffen zoals de glucocorticoïden.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Behandeling Hashimoto, maar ontbreken anti tpo

Bericht door pga »

Dank je Kiek!
Het wachten is op verdere uitslagen, oa catecholaminen .
Inderdaad is het zo dat omzetting t4 naar t3 wordt verstoord door glucocorticoïden.
Plaats reactie