Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Jolien1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2022, 14:28

Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Jolien1980 »

Hi, ik ben Jolien, vrouw van 42 jaar en heb 10 jaar geleden de diagnose hypothyreoïdie gekregen.
Het heeft lang geduurd dat ik goed was ingesteld, veel last van restklachten gehad maar na 5 jaar was ik redelijk stabiel ingesteld.

Echter is mijn TSH waarde het laatste jaar totaal niet stabiel (Ik voel mij overigens het beste bij een lage TSH, dus onder de 1,0....)

Sinds een aantal maanden heb ik behoorlijk last van spierpijn in mijn benen en inmiddels ook gewrichtspijnen in mijn handen.
Afgelopen september ben ik naar de huisarts gegaan met mijn klachten en die dacht in eerste instantie aan spierreuma, echter kwam dit niet naar voren uit mijn bloedonderzoeken. Wat wel erg hoog was is mijn ALAT waarde, zie hieronder mijn bloedwaardes van het afgelopen jaar;

TSH Vrij T4 T3 Euthyrox ALAT (0-34)
12-7-2021 0.87 18.5 125
7-1-2022 9.4 16.2 125
25-2-2022 1,7 19,9 137
27-5-2022 0,64 20,1 150
12-8-2022 0,051 25,3 150
23-9-2022 0,049 18,5 137 172
4-10-2022 202
13-10-2022 192
2-11-2022 0,05 19,4 6,5 125

Inmiddels al onderzoek gehad naar diverse Hepatitis, ook een echo gehad maar daar is niks uitgekomen.

Nu denken de huisarts en de internist aan een auto-immuun hepatitis en moet ik volgende week weer allerlei bloedonderzoeken doen.
Ik wil inmiddels heel graag een diagnose want de spierpijn in mijn benen en de handen (ook gewrichten) worden alleen maar erger...

Echter wanneer ik kijk naar mijn bloeduitslagen van mijn schildklier, ben ik daar ook niet gerust op.
Zou er een relatie kunnen zijn met mijn ALAT waarden en klachten??
Ook vreemd is dat ik aan het verlagen ben met mijn Euthyrox maar dat die totaal niet daalt....

Iemand die hier ervaring in heeft?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Kiek »

Hallo Jolien,

Natuurlijk kan er een relatie zijn van je klachten met je schildklierwaarden.
Je waarden vanaf dit voorjaar geven een teveel aan schildklierhormoon aan.
En dat voel je zeker!

Hoe laat ga je naar het lab?
Hoeveel uur na je laatste levothyroxinepillen?

Om je waarden te beoordelen is het belangrijk altijd dezelfde condities te scheppen: tijd en slik-omstandigheden. 's Ochtends in de vroegte, zonder pillen of ontbijt.
En ook altijd hetzelfde lab.

Heel lang geleden (> 15 jaar) had ik (tijdelijk) ook een licht verhoogde leverfunctie (ik dronk en drink geen alcohol), waarbij ook bepaald passende antistoffen aanwezig waren. Het werd bij toeval gevonden.
De leverfunctie is weer hersteld, en vervolgens niet meer vervolgd.

Gaan ze je antistoffen ook screenen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jolien1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2022, 14:28

Re: Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Jolien1980 »

Hi Kiek,

Bedankt voor je reactie.
Ik prik inderdaad altijd op dezelfde tijd, 8 uur, dus nuchter en nog geen pillen en bij hetzelfde lab.
Antistoffen gaan ze ook screenen...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Kiek »

Hallo Jolien,

Heeft de dokter een verklaring dat je FT4 zo hoog blijft, ondanks verlaging van je dosis levothyroxine?
Past dat misschien bij de AIH? (autoimmune hepatitis) Of misschien een reactie op een behandeling voor je AIH?
Je FT4 verhoogt van 18.5 naar 19.4 pmol/l, terwijl jij je dosis juist verlaagt van 137 naar 125 µg.

Met zulke waarden zou ik een week stoppen met de levothyroxine en dan prikken om te checken of een week zonder levothyroxine inderdaad ca. de helft van je FT4 verdwijnt (1 week is de halfwaardetijd van T4).
Of dat er een of andere aparte interactie is met de hepatitis.

Op PubMed zoekend met autoimmune hepatitis thyroid trof ik veel artikelen over deze combi.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32166702/

Jouw ervaring is belangrijk voor vele anderen.

Sterkte,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jolien1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2022, 14:28

Re: Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Jolien1980 »

Hi Kiek,

Vanmiddag heb ik weer een afspraak met de huisarts over mijn schildklierwaarden.
Ik zal dan direct even aankaarten hoe hij die FT4 waarde ziet en de internist vragen naar de eventuele interactie met AIH,,,

Op dit moment wordt ik nog niet behandeld voor AIH, eerst moeten er nog wat onderzoeken plaatsvinden (volgende week)

Kan jij aan de hand van mijn waardes ook mijn setpoint bepalen?

Thnx.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag jullie advies, ik weet het niet meer....

Bericht door Kiek »

De app maakt een rechthoek van wat een curve behoort te zijn.
Dat komt door de drie uiterst lage TSH's (0.05) behorende bij de drie FT4's die onderling verschillen van 18 tot maar liefst 25 pmol/l. Dat is een verschil van 7 pmol/l op één lage TSH.
Dat kan niet werken.

Als ik (geen arts!) zulke waarden had als jij, dan zou ik prompt een week stoppen met de levothyroxine, en over een week in de vroege ochtend prikken.
Ik heb geen idee wat de hepatitis voor invloed heeft.
Maar zomaar een te hoge FT4 is echt niet gezond.

Succes, Jolien!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie