Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Bericht door Jol »

Hoi,

Omdat het de afgelopen tijd worstelen is met het vinden van de goede dosering levothyroxine, hoop ik dat jullie misschien mijn setpoint voor mij willen bepalen? Misschien geeft dat mij iets meer inzage in welke dosering bij mij past.
Klein stukje achtergrond info: Ik ben ziekte van graves patient, en ben zo'n 5 jaar geleden behandeld met radioactief jodium. Ik geloof dat ik sindsdien weinig schildklier meer over heb, en ben dus afhankelijk van levothyroxine.

Hieronder mijn bloeduitslagen van de afgelopen 2,5 jaar, met de dosering medicatie erbij (dat verklaart gedeeltelijk de waarden). De eerste vier waarden zijn geprikt ergens op de dag, na innemen van mijn levothyroxine. De laatste 3 metingen zijn gedaan op nuchtere maag, sochtends vroeg, voor het innemen van levothyroxine.

Mei 2020: TSH 5.05, T4 20.0 - 100 mg levothyroxine (euthyrox)
Oct 2021: TSH 4,38, T4 17.4 - na deze meting overgezet op 112.5 mg levothyroxine (euthyrox)
Feb 2022: TSH 3.33, T4 18.0 - 112,5 mg levothyroxine behouden, maar nu bij de apotheek ander merk gekregen (thyrofix)
Mei 2022: TSH 7.17, T4 17.7 - na deze meting overgezet op 125 mg levothyroxine, nu weer euthyrox als merk

Jun 2022: TSH 3.43, T 15.4 - na deze meting op eigen aandringen overgezet op 137 mg levothyroxine
Aug 2022: TSH 0.35, T4 21.8 - na deze meting teruggegaan naar 125 mg levothyroxine
Oct 2022: TSH 5.15, T4 16.6 - arts adviseert nu 125 mg levothyroxine te behouden, zelf twijfel ik hier sterk over omdat ik denk dat mn waarden te laag zijn.

Ik hoop dat jullie aan de hand hiervan mijn setpoint kunnen/willen bepalen!

Alvast bedankt,
Groetjes,
Jol
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Bericht door Kiek »

Hoi Jol, welkom!

Van je waarden heb ik alleen gebruik gemaakt van je laatste 3 waarden.
Daarmee staat je set point op ca. 18 pmol/l waarbij de TSH ca. 1.5 mU/l bedraagt.

Misschien heb je er wat aan!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Jol Okt 2022.jpg
Jol Okt 2022.jpg (39.74 KiB) 1853 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Re: Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Bericht door Jol »

Super, hartelijk dank!
Dit bevestigd mij in het gevoel dat het toch goed is om de dosering wat te verhogen.

Groetjes,
Jol
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Re: Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Bericht door Jol »

Hoi Kiek,

Ik heb inmiddels nieuwe waarden:
T4 20.7, TSH 0,49.
Waarden zijn nuchter geprikt, voor inname levothyroxine.

Zou je deze in mijn setpoint grafiek willen opnemen?

Verder hoopte ik dat er misschien mensen even met mij mee willen denken. Ik snap momenteel echt niets meer van wat de juiste dosering levothyroxine voor mij is. In oktober slikte ik 125 ug euthyrox. Hierbij hoorde een T4 van 16.6 en TSH van 5.15. Omdat ik wat hypo klachten had (veel moe, somber/neerslachtig, koud en wat langzame darmwerking), besloten om dosering iets te verhogen naar 131 ug. Nu naar 4 weken vervroegd laten prikken vanwege hyperklachten (verhoogde hartslag, hartkloppingen, gejaagd gevoel) nu dus een T4 van 20.7 en TSH van 0.49.

Nu vraag ik me af, is het een goed idee om naar 128,5 ug te gaan? Of is dit zo’n kleine verlaging dat t niet uit gaat maken? Ik vind het lastig, ik had ook niet verwacht dat een ophoging van 6 ug mijn TSH met 4,5e punt zou doen stijgen. Anderzijds voel ik me nu best wel zeurderig en pietluttig, en vraag ik me af of ik niet gewoon 125 ug of 131 ug moet kiezen en dan de restklachten maar moet accepteren.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Jol
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hulp bij setpoint bepalen? - Jol

Bericht door Kiek »

Hallo Jol,

Hieronder het plaatje.
Het set point blijft in dezelfde regio: FT4 ca. 18 pmol/l met een TSH van ca. 1.5 mU/l. Dat zijn de waarden waarop je je kunt richten.

Omdat je nuchter geprikt hebt, ca. 24 uur ná laatste levothyroxine, zie je met je 20.7 pmol/l dat je nu chronisch aan het hyperen bent. Want ruim meer dan de 18 pmol/l. Je lage TSH van 0.49 mU/l bevestigt het beeld.

Neem morgenochtend géén levothyroxine in, en start overmorgen met een iets lagere dosis. Omdat je een dag geen levothyroxine inneemt, zal je FT4 de al ingezette daling een dagje langer voortzetten volgens halfwaardetijd.
Zo kom je wat sneller uit in een gebied met voor jou prettiger waarden.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Jol Okt 2022.jpg
Jol Okt 2022.jpg (39.74 KiB) 1553 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie