Setpoint Cellolov

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

O, gelukkig dus ik hoef me daar nu nog geen zorgen over te maken. Daar ben ik blij om want ik voel me echt veel beter nu, ook al hyper ik misschien volgens de grafiek een beetje. Afvallen doe ik helaas niets, ik ben alleen nog maar aangekomen het afgelopen jaar. Maar afvallen is dus wel een goede indicatie, dat is goed om te weten.

Bedankt weer voor je reactie, Kiek,

Groet,
Cellolov
Jol
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2017, 17:31

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Jol »

Hoi Cellolov,

Ik was even aan het meelezen, en las de vraag hoe Kiek zich voelt als ze hyperwaarde heeft. Het verschilt natuurlijk erg persoon, maar met een geschiedenis van Graves heb ik ook wel wat ervaring met hyperwaarden.
Misschien heb je er iets aan.

Voor mij beginnen lichte hyperwaarden altijd met 3 merkbare symptomen: hogere hartslag in rust en je hart vaak voelen bonken, meer eetlust (niets raars maar bijvoorbeeld van 3 boterhammen met de lunch naar 4 of 5 gaan) en het hebben van een druk, ietwat ongefocust hoofd.

Als de hyperwaarden verder doorschieten krijg ik meer klachten: diarree, snel flauwvallen als ik te weinig eet, angstig, mega druk op sommige momenten en erg moe op andere momenten, hartkloppingen.

Ik hoop natuurlijk dat je je goed blijft voelen! Maar misschien helpt t nog iets om een lichte hyper klachten te herkennen!

Groetjes,
Jol
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Jol,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat je ook wat signalen opnoemt, nu weet ik een beetje op wat voor soort dingen ik moet letten. Gelukkig heb ik op dit moment nog geen opvallende dingen gemerkt. Alleen hitte-aanvallen, maar die heb ik af en aan al jaren, ook toen ik veel te laag Ft4 had, dat heeft waarschijnlijk meer met andere hormonen te maken ;)

Groetjes,
Cellolov
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer nieuwe waarden. Voelde me niet zo lekker, heb het laten meten. Ik dacht misschien te hoog, maar het lijkt nu weer te laag. Het lijkt zo te schommelen, ik kan er niets van maken. Slik nu al vanaf 16 september 112,5 en vorige keer was mijn Ft4 18,5 en nu is het ineens weer 14,8. Ik denk dat ik dan maar moet opschalen naar 125. Wat denk jij, Kiek?

TSH = 2,21
Ft4 = 14,8

Groet,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Ha Cellolov,

Dit laatste setje geeft aparte waarden. Het punt op het plaatje ligt wat verder van de curve, ter linkerzijde.
Het lijkt wel op de tegenhanger van een tweelingzusje aan de meest rechterzijde 17.1 - 5.64. Ach, onzin..

Ik denk ook dat je onvoldoende levothyroxine gebruikt.

Dag!
Kiek
Bijlagen
CellolovDec2022.jpg
CellolovDec2022.jpg (40.38 KiB) 6665 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

ik heb weer nieuwe waarden. na mijn laatste waarden ben ik 125 mcgr gaan slikken, maar kreeg ik het na enkele weken steeds heter (mijn wangen werden knalrood en mijn gezicht leek wel een straalkacheltje). Ook had ik elke middag hartkloppingen. Zonder te meten (omdat ik het wel zeker wist) ben ik gaan minderen. Eerst twee dagen op 0, en daarna 100 mcgr per dag. Na drie weken had ik het nog steeds zo warm en hartkloppingen en ben ik weer 2 dagen gestopt en toen overgegaan naar 75 mcgr. Dat ging na 1,5 week niet meer goed, ik kreeg overal spierpijn en raakte buiten adem. Dus weer teruggegaan naar 100 mcgr. Dat heb ik nog 4 weken geslikt en toen weer laten meten.

TSH=3,78
Ft4=18,5

Ik voel me nog steeds niet super. Spierpijn, toch nog warme rode wangen, maar soms ook beetje buiten adem. Ik weet niet of ik omhoog of omlaag moet. Denk dat ik het nog maar weer 6 weken op 100 hou en dan weer laat meten. Kan jij het toevoegen aan mijn eerdere waardes?

Groetjes,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

In de niet eens zo heel erg verre toekomst zal ieder huishouden vast een eigen huislabje hebben, en zelf een FT4/TSH meten.
Wat zal dat enorm veel tijd en gedoe schelen.

Dag!
Kiek
Bijlagen
CellolovMrt2023.jpg
CellolovMrt2023.jpg (40.04 KiB) 6037 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer nieuwe waardes. Ik kan er eigenlijk niets van maken, deze wijken weer af van de andere. Ik slik nu al vanaf februari 100 mcgr levo en mijn Tsh is nu ineens weer lager dan vorige meting, en mijn Ft4 ook. De arts vond de waardes ook raar, zij gaf aan dat de meeste mensen redelijk stabiele waardes hebben bij een bepaalde hoeveelheid medicijn.
De nieuwe waardes zijn:
TSH 2,36
Ft4 15,3

Zou jij ze willen toevoegen en heb jij misschien een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik krijg inmiddels wel meer energie, en mijn spieren (die was ik de afgelopen jaren kwijtgeraakt) zijn weer flink aangegroeid. Maar ik hou een raar wattenhoofd en neig toch enigszins naar een sombere stemming.

Bedankt alvast,
Cellolov
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Kiek »

Hallo Cellolov,

, zij gaf aan dat de meeste mensen redelijk stabiele waardes hebben bij een bepaalde hoeveelheid medicijn.

- dit is uitsluitend afhankelijk van tijdstip LT4-inname en tijdstip bloedafname, en labapparatuur. Want je waarden zijn chronisch in beweging in een individuele ritmiek.

Wat meet je dan?
De aangeboren afstelling van je achterliggende schildklierhuishouding en -metabolisme.
Dus de relatie van je FT4 waarop je TSH reageert.

Dag!
Kiek
Bijlagen
CellolovMei2023.jpg
CellolovMei2023.jpg (39.83 KiB) 5364 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cellolov
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:46

Re: Setpoint Cellolov

Bericht door Cellolov »

Ha Kiek,

Ik heb weer nieuwe waarden. Voel me redelijk goed, een beetje hyper, maar mijn waarden lijken te zeggen dat alles goed is volgens mij.
TSH 4,02
FT4 17,2

Groet,
Cellolov
Plaats reactie