Erzie met ophoogklachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Erzie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2022, 13:17

Erzie met ophoogklachten

Bericht door Erzie »

Dag, ik ben Erzie, vrouw 46 jaar. Twee weken geleden heb ik de uitslag van het bloedonderzoek gekregen. TSH 67 en T4 8.8. De eerste week 25 mcg en nu vanaf zo 50mcg. Deze dosis blij ik voorlopig slikken tot aan het prikken. Ik heb sinds gisteren enorm last van duizeligheid. Zelfs als ik zit/lig. Hoelang duren de ophoogklachten? Groetjes
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Erzie met ophoogklachten

Bericht door Kiek »

Welkom, Erzie!

Je hebt een tekort aan FT4.
Je normale voorraad FT4 is ongeveer gehalveerd.
Daarom protesteert je TSH (de stimulator van je schildklier) tegen je lage FT4 met een hogere waarde omdat ie (de TSH) je schildklier wil aanzetten tot flinke arbeid. Tevergeefs, want je schildklier werkt al op de toppen van z'n kunnen.

Nu slik je 50 µg T4.
Deze dosis is te laag.
's Ochtends, direct na het slikken van je 50 µg, zakt je TSH in reactie tot dit minidosisje van 50 µg, zodat de activiteit van je rest-schildklier door minder stimulans ook zakt.
En zo zwabberen je schildklierwaarden momenteel per 24 uur veel meer dan normaal op een te laag niveau.
Daarom is het best om je schildkliercheck FT4/TSH te laten prikken ca. 24 uur na laatste inname van je levothyroxinepillen.

Ik weet niet of je duizeligheid hiermee te maken heeft. Duizeligheid is niet specifiek een schildklierklacht.
Wel weet ik dat het voor je lijf, leden en hoofd belangrijk is om vlot normale waarden te bereiken.
En dat je bij een hypothyreoïdie nimmer met 50 µg voldoende hebt.

Wil je een broodnodige versnelling van de speurtocht naar je juiste dosis?
- ga morgenochtend naar 75 µg, en laat je FT4/TSH na 1 week op 75 µg prikken. 's Ochtends vroeg, zonder levothyroxine in je maag. Slik na prik.
Dan heb je met de FT4/TSH het resultaat binnen van de helft van die 75 µg. Zo kun je eventueel je dosis alweer bijpassen.

Het doel is om zo snel mogelijk de juiste hoeveelheid FT4/TSH te bereiken.
Bij je waarden van FT4 8.8 pmol/l met een TSH van 67 mU/l zou bij een gemiddelde schildklierhuishouding een stabiele richtwaarde horen van ongeveer een FT4 16.5 pmol/l met TSH 1.5 mU/l.
Dat bereik je nimmer met een dosis van 50 µg levothyroxine.

Sterkte en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Erzie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2022, 13:17

Re: Erzie met ophoogklachten

Bericht door Erzie »

Dank je wel Kiek. Mijn huisarts gaf aan dat met een hele trage schildklier ik ook langzaam moet opbouwen omdat mijn lijf ook moet wennen aan het hormoon.
Ik ga morgen naar de huisarts en het eea navragen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Erzie met ophoogklachten

Bericht door Kiek »

Maar je lijf is al gewend aan het hormoon, Erzie.
Je hebt maar liefst (gelukkig nog) 8.8 pmol/l FT4 over.
Voor jou valt er niets te wennen aan het hormoon.
Integendeel, je lijf wil heel graag meer.

Je huisarts vergeet zijn/haar lessen over de stof levothyroxine: het heeft een halfwaardetijd van 7 dagen.
De traagheid die je huisarts suggereert, heeft niets te maken met je schildklierhuishouding.

Twee weken geleden had je een tekort.
Dat probleem kun je oplossen door elke dag 75 µg levothyroxine te gebruiken.
Na één week laat je dan je FT4/TSH prikken.
Uit die gegevens is het vervolgtraject te bepalen.
Je hoeft geen 6 weken te wachten op een vervolgcorrectie van je levothyroxine.

Doel is en blijft om je tekort zo snel mogelijk te corrigeren.
Liever gister dan vandaag.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie