Hashimoto en nagels

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Sinds enkele maanden heb ik problemen met de nagels aan mijn handen.
Het begint met verticale strepen en daarna begint het aan de bovenkant van de nagel te splijten, na verloop van tijd laat er steeds meer van de bovenste laag van de nagel los. de huisarts heeft een biopt genomen en daar kwam uit dat er sprake was van een candidabesmetting. Maar het microlab gaf aan dat dit niet de oorzaak was van de toestand van de nagels maar een gevolg van wat anders. Ik ben door de huisarts doorverwezen naar een dermatoloog die gelijk aangaf dat het door de schildklier kwam. Ik heb al enkele jaren de ziekte van Hashimoto en de helft van mijn schildklier is verwijderd omdat er (goedaardige) knobbels op zaten. De laatste keer dat er bloed geprikt is (maart dit jaar) waren de schildklierwaardes goed.
Nu heeft de dermatoloog mijn verder verwezen naar de dermatologie in Nijmegen om te kijken of die er wat mee kunnen.

Is het normaal dat de nagels opeens problemen geven ondanks het feit dat de waardes goed zijn? Heeft iemand ervaring hiermee en kun je er wat aan doen? Ik ben nl receptioniste en schaam mij voor mijn nagels, ook is het heel lastig omdat je overal achterblijft haken.
Ik kreeg van de dermatoloog het advies de nagels in te smeren met vaseline.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Op Pubmed wordt het een schimmelinfectie genoemd.
Deze nagelinfecties komen steeds meer voor.
Spaarzaam wordt het gelinkt aan schildklier en andere endocriene kwalen.
Hieronder wat plaatjes.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31738146/ -> schimmel en plaatjes
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29184811/ -> dermatologie en endocrine voorbeelden

Hopelijk weet Nijmegen er beter raad mee.
En wie weet ben je er dan met de juiste middelen weer gauw vanaf!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door laura »

Een lange tijd konden mijn nagels er min of meer uitzien zoals op de foto.
Dat was met afwisselend te veel en te weinig hormoon.
.
.
Nagel schildklier.jpg
Nagel schildklier.jpg (48.54 KiB) 4868 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Bedankt voor jullie reactie! Kiek ik twijfel wel of het nut heeft naar een dermatoloog in Nijmegen te gaan. Als de dermatoloog waar ik geweest ben zegt, dat het door de schildklier komt, vraag ik me af of er dan niet beter naar de reden gekeken kan worden waarom ik opeens zulke klachten krijg. Mijn waardes waren in maart goed. Is het mogelijk dat de nagels, ondanks goede waardes, opeens zo slecht worden? Laura jouw nagels zien er heel anders uit dan die van mij...bij mij laat de bovenste laag los..ik kijk of ik morgen ofzo een foto kan maken en toevoegen.
Groet Sylvia
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door laura »

Bedoel je zulke nagels?
.
.
.
Nagel schildklier 2.png
Nagel schildklier 2.png (63.91 KiB) 4808 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Het is best voor te stellen dat een tekort aan schildklierhormoon (noodzakelijk voor een onbekommerde ontwikkeling van ons lijf en leden met al wat daaraan verbonden is) ook de groei aan het nagelbed kan verstjeren.
PubMed meldt vooral de nadruk op schimmelnagels.
Wie weet helpt een beetje anti-schimmelspul (zoals Daktarin), mengen met wat vaseline, ook al een hoop.

Als je opeenvolgende schildklierwaarden hebt, zet ze op het forum.
Dan probeer ik er iets logisch van te maken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

@laura zo ziet het er inderdaad uit..alleen bij mij nog erger. Bovenste laag is losgelaten en ook de onderste laag begint los te laten..vooral beide duimen zijn er slecht aan toe. Ben dan ook bang straks helemaal geen nagels meer te hebben. @kiek bedankt voor de tip..smeer nu met vaseline maar ga er wat daktarin door mengen
Groet Sylvia
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Setpointberekening>Kiek

Bericht door Sylvia1403 »

Hoi Kiek,
Ivm mijn nagelproblemen zou ik je nog wat waardes doorgeven

4 mrt 2020 TSH 3,6 FT4 16
15 mrt 2021 TSH 13,0 FT4 17
10 mei 2021 TSH 0,71 FT4 23
8 juli 2021 TSH 1,5 FT4 21
26 aug 2021 TSH 1,3 FT4 20
22 mrt 2022 TSH 2,5 FT4 19
3 jan 2023 TSH 3,8 FT4 19

Hopelijk is dit voldoende, en alvast bedankt!
Groet Sylvia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpointberekening>Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Zijn deze waarden uit hetzelfde ziekenhuislab?
Je schrijft dat je al nuchter prikt, ca. 08.00 uur, dus >24 uur na je laatste levothyroxinepillen.
In de uren vlak na het slikken zie je eerst de dynamiek (wervelingen) in je bloed door de verhoging van de T4 en de gelijktijdige verlaging van de TSH.
Het gaat jou om het eindresultaat van een dosisverandering, om een stabiele situatie.
Dus niet om de dynamiek.

Je hebt maar één hypofyse (TSH-fabriek), en één hypothalamus die de hypofyse dirigeert.
De vraag is dan op welke T3-waarde de hypothalamus zich richt. Welke TSH hoort daarbij om jouw voormalige schildklier de gewenste FT4-hoeveelheden te laten produceren?
Je gehalveerde schildklier werkt dan niet meer zo lekker. Over je achterliggende hypofyse en hypothalamus is verder niets bekend.

Als je waarden allemaal uit hetzelfde lab komen met dezelfde meetomstandigheden dan zie je een heel flauw beloop van je waarden op de curve.
De TSH lijkt van slag. Die wordt uitgescheiden door je hypofyse.
Je TSH reageert blijkbaar heel matig op veranderingen van de FT4.

Met deze waarden zou je richtwaarde kunnen zijn een FT4 van 17 pmol/l met een TSH van ruim 3 mU/l.

Is er na de verwijdering van je halve schildklier een periode geweest dat je je lekker voelde?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Blijf je vragen en ervaringen wel op ditzelfde onderwerp schrijven. Losse briefjes zijn een beetje lastig zoeken.
Bijlagen
Sylvia1403 Jan 2023.jpg
Sylvia1403 Jan 2023.jpg (40.28 KiB) 3822 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sylvia1403
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:55

Re: Hashimoto en nagels

Bericht door Sylvia1403 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je reactie! Ik prik nuchter rond 8 uur en altijd bij dezelfde prikpost. Ik gebruik 112 mcgr Euthyrox. Mijn ervaring is dat als mijn TSH tegen de ondergrens ligt, ik mij het beste voel. Of ik me ooit echt goed voel sinds de operatie vind ik moeilijk te beoordelen, ik heb een vrij drukke baan, een 40 urige werkweek, een moeder met alzheimer dus ik hou me eigenlijk weinig bezig met mn schildklier..ik werd me er weer door het nagelprobleem van bewust en ook nog omdat de dermatoloog gelijk zei dat het door de schildklier kwam. Ook wil de huisarts, als de waardes binnen de richtlijnen vallen, niet echt veranderen in de medicatie.
Plaats reactie