Mijn weg vinden met Graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Mijn weg vinden met Graves

Bericht door Pomtips »

Ik zie nu dat we al bijna een maand verder zijn. Dus hoe gaat het nu en op welke dosering strumazol zit je? En wanneer ga je weer bloed prikken?
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
MonicaBD
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2022, 15:46

Re: Mijn weg vinden met Graves

Bericht door MonicaBD »

De arts stelde vorige maand in eerste instantie voor om bij de dosering van 10 mg Strumazol te blijven en deze eventueel 1x per week te laten liggen.
Dat klonk mij niet logisch in de oren.

Toen ik aangaf dat ik het vervelend vind om kilo's te zijn aangekomen door het gejojo van de afgelopen maanden, stelde ze haar advies bij naar 5 mg per dag en dan over 3 maanden (!??) prikken.

De 5 mg ben ik gaan slikken maar heb inmiddels aan de bel getrokken om toch tussentijds weer te prikken. 3 maanden vind ik echt te lang.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Mijn weg vinden met Graves

Bericht door Pomtips »

MonicaBD schreef: 30 nov 2022, 15:45 De arts stelde vorige maand in eerste instantie voor om bij de dosering van 10 mg Strumazol te blijven en deze eventueel 1x per week te laten liggen.
Dat klonk mij niet logisch in de oren.

Toen ik aangaf dat ik het vervelend vind om kilo's te zijn aangekomen door het gejojo van de afgelopen maanden, stelde ze haar advies bij naar 5 mg per dag en dan over 3 maanden (!??) prikken.

De 5 mg ben ik gaan slikken maar heb inmiddels aan de bel getrokken om toch tussentijds weer te prikken. 3 maanden vind ik echt te lang.
3 maanden is inderdaad erg lang. Je arts heeft niet veel kaas gegeten van titratie (of hij/zij is niet erg betrokken bij de patient) zo te horen. In het begin van titratie hoor je elke 3-4 weken te prikken om goed ingesteld te raken.

Ook het 1x in de week laten liggen raakt kant noch wal. Regelmaat heeft je schildklier nodig. Met doseringen overslaan krijg je een jo-jo. Met die waarden had je prima naar 7,5mg kunnen gaan. Dat was volkomen logisch geweest. En dan na 3 weken weer prikken. 5mg is ook nog te overzien, maar je wilt niet te snel afbouwen en van 10 naar 5 is een vrij grote stap. Zeker als je bedenkt dat je arts je eerst op 10mg wilde laten (min 1 dag).
Beter langzaam uit je hypo komen dan weer doorslaan naar hyper.

Ben benieuwd naar je waarden op 5mg. Ik zit daar trouwens zelf ook sinds kort op.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie