Graag hulp bij setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Belinda
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2023, 08:12

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Belinda »

Ik loop vast en wil graag mijn set point berekend hebben . Wat heb je hier voor nodig ?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Beste Belinda,

Er zijn enkele gevarieerde waarden van FT4 met bijbehorende TSH voor het set point nodig.
Van hetzelfde lab.
Bijvoorbeeld je hypowaarden, en de waarden waarmee je de levothyroxine opgebouwd hebt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belinda
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2023, 08:12

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Belinda »

31 maart tsh 2.11 ft21

4 juli tsh 1,19 ft4 29
30 aug tsh 0,9 Ft24
31 okt Tsh 0,92 ft4 25
23 dec tsh 2,52 ft4 22

Refer waarde tsh 0,4 -4
Ref waarde ft 4 9-23

Ik prik altijd om 8 uur met medicatie om half 6
In maart voelde ik mij goed toen gestopt met anticonceptie . Na mei fout gegaan tot nu aan . Vanaf juli aan het minderen met kleine stapjes in juli 12,5 daarna elke keer 6,25 en laatst in dec 13 . Mijn klier heeft nooit gewerkt CHT wel aanwezig maar in aug bleek nu ook verkleind (?)
Dank je
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Belinda,

Omdat hoeveelheden schildklierhormonen altijd in beweging zijn, is het best om a l t i j d in de vroege ochtend je FT4/TSH te laten bepalen in hetzelfde lab, zelfde tijd, minstens 24 uur na laatste levothyroxinepil.

Je hebt als set point een relatief hoge FT4 ca. 23 pmol/l, waarbij een relatief hoge TSH van ruim 1.5 mU/l.
Zo'n relatief hoog set point komt niet zo vaak voor.
Hebben mensen met een aangeboren hypothyreoïdie vaker dan anderen een hoognormale FT4?

Ik had eigenlijk altijd het idee dat CHT-ers hooguit een soort van rudimentair stukje weefsel als schildklier zouden kunnen hebben, dus altijd miniminiminuscuul. Of zelfs een afwezige schildklier. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Want jouw schildklierweefsel is kleiner geworden.

Ik hoop dat je wat aan je curve hebt!

Met vriendelijke groet,
Kiek

BelindaJan2023.jpg
BelindaJan2023.jpg (39.25 KiB) 1668 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belinda
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2023, 08:12

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Belinda »

Dank je wel .
Ik kan dus iets ophogen als ik nu op ft4 22 zat en best hoger tsh ?
Ik zat te denken aan 6,25 pd erbij of misschien om de dag .
Ik heb geen idee of mensen met aangeboren aandoening vaak een hoger Ft4 hebben .
Ik weet alleen dat ik er 1 had/ heb en afgelopen 5 jaar geslonken is , reden onbekend .
De set point is op basis van mijn gegevens dus na innamen toch ?
Ik slik al tig jaar voor het prikken en ja omwisselen daarin maakt het lastig zeker in de tijd dat alles zo waardeloos gaat omdat je dan niet kan vergelijken .
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag hulp bij setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad zou je iets kunnen ophogen, mits deze waarden een paar uur na inname geprikt zijn.

Je waarden golven dag en nacht, ze blijven geen moment stilstaan:
- de uren na het slikken van je portie levothyroxine heb je een stijgende FT4 en een dalende TSH.
Een uur of 4 na het slikken ( bij de een wat later en bij de ander wat eerder) daalt de FT4 volgens halfwaardetijd en stijgt de TSH, totdat je de volgende ochtend weer je dosis slikt.

Ook gezonde schildklieren hebben een vast FT4/TSH-ritme. Bij gezonden is b.v. de TSH 's avonds/'s nachts het hoogst.
Dus zowel bij mensen met een gezonde schildklier, als bij mensen met een ontbrekende schildklierwerking waarvoor levothyroxine: de FT4/TSH's zijn a l t i j d in beweging.
Daarom vinden dokters het zo moeilijk om schildklierwaarden te beoordelen.

Succes, Belinda!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie