Zoekend naar diagnose

Ziekten van de bijschildklieren, coeliakie, bijnier, vitiligo, gewrichten en vasculitis
Plaats reactie
Petra71
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2023, 14:57

Zoekend naar diagnose

Bericht door Petra71 »

Dag!
Ik ben nieuw hier, en val meteen binnen met een vraag.
Al een paar jaar kamp ik (vrouw, 51) met toenemende rare klachten: rare misselijkheid, een soort depri, last van darmen, slecht slapen, algehele malaise, moe. En nog veel meer uit de lijstjes op dit forum. Er is al het eea onderzocht. Maag en darmen zijn oke. Ik ga binnenkort naar de psycholoog..
Maar toen ik op dit forum stuitte was het een ‘feest van herkenning’ Ik heb er alles voor over te weten wat er aan de hand is. (misschien niet belangrijk, maar vijf jaar geleden heb ik een behandeling voor borstkanker gehad, inclusief chemo’s.)
Ik keek in mijn laatste bloeduitslagen: calcium 2,59 en fosfaat 0,8. (Gecorrigeerd calcium/albumine 2,50 wat betekent dit?)
Is dit reden om te vragen naar verder onderzoek op hyperparathyreoidie?
Alvast dank voor een reactie!
Groet,
Petra
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zoekend naar diagnose

Bericht door Kiek »

Welkom, Petra!

De 4 bijschildkliertjes zitten in en om de schildklier.
Deze anatomische positie is de zichtbare relatie van je bijschildkliertjes met je schildklier.
Er is verder (nog) geen andere relatie bekend met de schildklier.
Er is héél weinig ervaring op dit forum.

De bijschildklieren regelen dus de calcium- en fosforhuishouding. Het ene calcium is gebonden aan albumine en de ander niet. (Ge-ioniseerd calcium -> niet gebonden).
Kijkend op de site van de NVKC lijken je waarden op de grens van normaal.
Het lijkt dan dat je ook zou willen weten wat je bijbehorende parathormoon (PTH) is om een hyper- of een hypocalciaemie uit te sluiten. De PTH heeft een enorme gevoeligheid rondom het set point van calcium. Die zwiept omhoog en omlaag over een kleine verandering van calcium.

Als ik zulke balancerende grenswaarden zou hebben, dan zou ik willen weten of m'n botten daar geen last van hebben. Maar ik spreek niet uit ervaring.

NVE (Ned. Ver. Endocrinologen)
https://www.nve.nl/aandoening/hyperparathyreoidie/

Ned. Ver. Klin. Chemici NVKC
calcium:
https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=172
fosfor:
https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=212
PTH:
https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=277

Probeer zoveel mogelijk te weten te komen.
Leer dit forum wat jij weet.

Hartelijke groet en sterkte,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petra71
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2023, 14:57

Re: Zoekend naar diagnose

Bericht door Petra71 »

Hartelijk dank voor deze reactie.
De arts wil mijn PTH onderzoeken maar wil daarvoor dat ik eerst mijn Vit D via supplementen verhoog, anders is de PTH sowieso te laag, stelt hij. Mijn laatste vit D was 50.
Klopt deze redenering? Uiteraard heb ik er alles voor over om op te knappen.
Groeten van Petra
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zoekend naar diagnose

Bericht door Kiek »

Hallo Petra,

Als het calcium uit je voedsel te laag is dan kan het gebruik van vit D suppl. (ref. ca. 50-125 nmol/l) helpen om de opname van het calcium uit je darmen te verbeteren.

Een verhoogd calcium, in vergelijking met jouw calcium-evenwicht, geeft een verlaagde PTH.
En omgekeerd, wanneer de Ca lager is dan je evenwicht, zal de PTH vliegensvlug omhoog schieten.
Zo werkt de calcium-huishouding.

Als je je waarden zo bekijkt, waarom zou je dan eerst Vit D gebruiken, voordat je de PTH laat bepalen?
Want je Ca-waarden lijken normaal volgens de ref.-waarden.

Juist om afwijkingen aan de weet te komen wil je de PTH weten die daarbij hoort.
Als de PTH dan aan de lage kant is, dan is je Ca waarschijnlijk een tikje te hoog.
Heb je daarentegen een wat hogere PTH, dan zal het misschien een idee zijn om vit D te gebruiken.

Dit vertelde me iemand die zich kort heeft beziggehouden met de calciumhuishouding.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie