1998 - overgeven, kon geen water binnenhouden, FT4 80.
1998 - diagnose Graves hyperthyreoidie
2000 - slok 1 en slok 2
2001 - een jaar zonder medische ellende, jee!
2002 - langzaam slechter
2003 - diagnose trage schildklier. Depressie. "Als het leven zo moet, hoeft het niet meer". Schop onder de kont vanwege deze gedachte.
2004 - orthomoleculair arts, FT3 net boven 1 (ref 3-6) varkensschildklier medicatie, alles weer okee!
2006 - Cytomel, wegens reizen.
2007 - laatste reis, wegens begin oogziekte Graves
2018 - coeliakie, verlaging schildkliermedicatie
2022 - kunnen stoppen met Cytomel
Zoals je kunt zien slik ik al heel lang Cytomel en bloedwaardes gaven destijds ook gewoon aan dat ik het nodig had (net boven 1, ref 3-6).
Ik had wat rare klachten van slijm in de keel, dus ik zocht uit of het iets met vitaminetekort te maken kon hebben, want ivm. coeliakie zou dat niet de eerste keer zijn. Ik kwam toen op dat vitamine A nodig is voor gezonde slijmvliezen. Ik nam dus dagelijks een boterham met leverkaas, of leverpastei/smeerleverworst (glutenvrije boterham, dus klein). Ook had ik toevalligerwijze een nieuwe multivitamine waarin ook vitamine A zat, al neem ik deze niet dagelijks.
In april kreeg ik last van diarree en na eliminatie van heel veel voeding en bloedprikken in Juli wat gewoon normaal was, ging me in September een licht op.

Geminderd met Cytomel (van 12,5 per dag naar 6,25, en toen een kwartje door de helft). Ik merkte geen verschil in hoe ik me voelde, al was ik wel meteen 'wakker' als ik wakker was, zonder Cytomel opstart-uur. De diarree ging echter weg. Dus op 2 Oktober helemaal gestopt met Cytomel. En ik voelde me prima, al moest ik wel iets ophogen met Euthyrox. Omdat ik alleen pillen heb van 100 mcg was dat dus creatief pillen splijten om bij 112,5 mcg per dag uit te komen, en niet 100% gelijk iedere dag.
Toen heb ik eens even gegoogled naar welke stofjes nodig zijn voor de deiodinase die T4 omzet in T3: vitamine A helpt de conversie en selenium tekort verhindert de conversie:
https://joe.bioscientifica.com/view/jou ... /3/283.xml
Dus ik ook iedere dag 2 paranoten gegeten voor selenium. Na 6 weken naar de huisarts, bloed laten prikken.
TSH: 0,1 (ref: 0,27 - 4,2) - voor het eerst in 18 jaar ofzo weer meetbaar
FT4: 21,3 (ref: 12 - 22 ) - hoger dan toen ik nog Cytomel slikte
FT3: 4,35 (ref: 3,1 - 6,8 ) - da's dus binnen de referentie waardes, terwijl deze waarde in 2004 zonder Cytomel dus véél te laag was
Dus zo kon ik zomaar, door vitamine A te eten, stoppen met Cytomel. Mijn 'educated guess' is dat mijn coeliakie 16 jaar geleden al roet in het eten gooide en ik niet genoeg vitamine A en selenium kon absorberen vanwege een kapotte darm, en daardoor de conversie toen niet lukte. En tja, zonder conversie werkt alleen levothyroxine niet. Nu wel. Mijn lijf kán het dus wel, maar het deed het gewoon 16 jaar niet.
Ik ben lichtelijk gepikeerd dat ik dus al járen flink de klos was voor mijn eigen risico, maar goed... Gevalletje "als de arts de betreffende onderzoeken gelezen had, had dit niet nodig geweest, jammer dat artsen niet álles kunnen lezen - lang leve het internet en een nieuwsgierige inslag van mezelf".
Ik had zoiets van: wie weet heeft iemand anders er iets aan. In de zin van "hee, conversie werkt bij mij niet, is het een vitamine probleem of co-morbiteit". Het zou je zomaar een hoop gezeur met artsen (tja, eigenlijk is de standaard behandeling levothyroxine (met als onuitgesproken gedachte dat dat bij jou dan ook maar moet helpen)) en veel geld kunnen schelen.
Groetjes,
Wilma S.