Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Geisha
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2016, 16:57

Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Bericht door Geisha »

Ik ben al jaren vegetariër en heb een trage schildklier en aangezien ik de laatste tijd wat meer bezig ben met gezonde voeding dacht ik laat ik ook een googlen op voeding in combinatie met een trage schildklier.
Ik kwam het schildklier dieet tegen en hele lijstjes van voedingsmiddelen die je zou moeten vermijden. Granen, gluten, soja, zuivel, suikers, voedsel met teveel jodium, bewerkt voedsel. Lang verhaal kort ik doe qua eten blijkbaar alles fout en ik schrok wel een beetje want mij is nooit verteld dat je op moet letten met bepaalde voedselgroepen. Ben niet van plan om al die voedselgroepen ook nog te gaan vermijden want dan kan ik helemaal niks meer eten naar mijn idee. Maar ik vraag me wel af of mensen dit dieet volgen en er baat bij hebben? Het lijkt me nogal streng en moeilijk vol te houden.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Bericht door Kiek »

Hallo Geisha,

Je bent je zeer bewust van je voeding.
Laat je niet van de wijs brengen door die marktverhalen.

Jodium is de basisgrondstof van schildklierhormoon.
Zonder jodium zou de wereld er anders uitzien.

In Nederland is er van nature een tekort aan jodium.
Er waren vroeger meer mensen met b.v. krop/struma.
Misschien dat mensen met krop zich minder actief toonden. Het idee was dat mensen met krop minder in staat waren tot arbeid, dan mensen zonder krop.

Soldin schrijft in 2002:
Iodine deficiency (ID) is associated with increased prevalence of goiter, increased risk for neurodevelopmental disorders, and is the world's leading cause of intellectual deficits. Iodine nutritional status of a population is assessed by measurements of urinary iodine concentrations which are also used to define, indicate, survey and monitor iodine deficiency and consequently its treatment.

Ook in Nederland was de stand van de schildklier het signaal om het jodiumtekort landelijk aan te pakken door jodiumhoudend zout, en -brood.
En dat hielp.
Inwoners van Doetinchem helpen mee om het gebruik van zout in NL te meten.
Het is een belangrijke graadmeter om het tekort aan jodium te meten en maatregelen te nemen.

Hoe zit dat dan met mensen die Graves hebben?
Je hebt dan immers een grote overmaat aan schildklierhormoon in je lijf.
Zelfs in Japan lijken de verschillen tussen de mijders en gebruikers niet spectaculair na een behandelde Graves met ATD.

(Park et al 2015
Excessive Iodine Intake Does Not Increase the Recurrence Rate of Graves' Disease after Withdrawal of the Antithyroid Drug in an Iodine-Replete Area.)

Wat zou het doel zijn van mensen die verkondigen jodium te mijden?
Geld verdienen ten koste van de gezondheid van mensen, om zogenoemde alternatieve producten op de markt te zetten.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Bericht door *anna* »

Geisha, een dieet bij schildklierkwalen is onzin. En vermijden van voedingsmiddelen, wie verzint zoiets! Als vegetariër weet je welk voedsel een goede en verantwoorde vervanger is voor vlees. Soja kan de opname van levothyroxine verminderen, maar als je genoeg tijd tussen je levo en soja laat, is er geen probleem. Koolsoorten hebben in het schildklierwereldje ook een slechte naam. Maar iedereen weet dat overal waar te veel voor staat, niet goed is.
Groet, Anna
Geisha
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2016, 16:57

Re: Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Bericht door Geisha »

Bedankt voor de reacties.

Het gekke is, ik ontbijt regelmatig met een soja product (yoghurt, broodbeleg, spread etc) minimaal 30 minuten na inname van Thyrax. En vooralsnog lijkt het weinig of niks uit te maken qua waardes. Misschien was de periode wel te kort qua testen en is het meer een langere termijn ding. Ga binnenkort weer laten prikken en ben benieuwd omdat ik inderdaad overal lees dat er eigenlijk minimaal 4 uur tussen zou moeten zitten omdat het de opname van de medicatie verstoord.

En ik vond sommige dingen van het schildklier dieet al gek want in Japan zijn volgens mij heel veel mensen met schildklier problemen en die eten vaak toch meerdere keren rijst(gluten) per dag en ook veel soja en zeewier. Als je dat echt zou moeten mijden dan werd het wel minder gegeten denk ik.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Het schildklier dieet, wie heeft daar echt baat bij?

Bericht door *anna* »

Geisha,
Als je dat gewoonlijk doet, zou ik het mooi zo laten. Je bent dan ingesteld met die sojagewoonte. En ach, al die voedingsadviezen, wat moet je ermee? Een mens moet ook leven. En liefst een beetje prettig. En als je verder geen of weinig klachten hebt...
Groet, Anna
Plaats reactie