Voorstellen en vragen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Patries 72,

herkenbaar jou klachten voor mij , toen kreeg ik de diagnose virus aan het evenwichtsorgaan . Dit heb ik twee keer gehad.



Sterkte!
Met vriendelijke groet
Marjoleta
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Kiek schreef: 22 jan 2023, 16:46 Het kan inderdaad zo zijn dat je waarden lager zijn.
Volgens gemiddelde halfwaardetijd vanaf je laatste uitslag van een FT4 50 pmol/l op 6 januari j.l. zou je bij een volledige instorting van de productie van je schildklier die op 6 januari start, vandaag een FT4 hebben van ca. 10 pmol/l.
Dat is aan de hypokant. Maar in mijn beleving vele malen hanteerbaarder dan eentje van 50 pmol/l!

Omdat ik duizeligheid associeer met gehoor, keek ik in de rij klachten van het boek Schildklierziekten.
Daarin staat dat doofheid voorkomt bij 40% van de mensen met een hypothyreoïdie, vergeleken met een willekeurige groep uit de bevolking: 15%. Duizeligheid staat er niet bij.

Sterkte!
Kiek

*: klachten bij hypothyreoïdie, tabel 9.5- blz 146 Schildklierziekten 1998, onder redactie van prof.dr.W.M. Wiersinga en prof.dr. E.P. Krenning.
Hoi Kiek,

Mijn waarde van ft4 is van 28dec., dus nog een week eerder.
Op 6 jan had ik ze nog een keer in een bericht gezet.
Maar dat zou dan betekenen dat ik onder de 10 zit.
Maar goed, maakt niet uit. Ik moet straks prikken, ik zie het wel.
Vandaag geen duizeligheid gehad gelukkig.
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

marjoleta schreef: 23 jan 2023, 04:58 Goedemorgen Patries 72,

herkenbaar jou klachten voor mij , toen kreeg ik de diagnose virus aan het evenwichtsorgaan . Dit heb ik twee keer gehad.



Sterkte!
Met vriendelijke groet
Marjoleta
Hoi Marjoleta,

Ik heb geen idee of dat het is, vandaag heb ik er geen last meer van.
Ik ga het iig wel melden bij de internist.
Maar naar was het wel!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Een realistisch voorbeeld van een ernstige hypothyreoïdie (FT4 niet meetbaar)
- chronische slaapbehoefte.
- een chronisch gebrek aan werkende hersencellen.
- een melange van spierpijn en het vasthouden van vocht.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Hoi,

Daar heb ik idd (nog) geen last van.
Vanmorgen naar de internist geweest.
Alle ontst waarden zijn weer goed, leverwaarden zijn nog wel verhoogd maar de meesten wel verbeterd.
TSH 0,07 (ref 0,3-4,2)
FT4 11 (ref 12-22)
Zoals je al zei Kiek, ligt de FT4 nu op 11.
Ik snap alleen de tsh dan niet, die zou dan toch hoger moeten zijn? Of komt dat nog?
Ze wacht nu af of het alleen een dip is of dat het steeds verder gaat zakken.
Over 4 wk weer prikken en dan evt medicijnen om te overbruggen tot mijn schildklier het hopelijk weer zelf gaat doen.

Ik voel me nu iig goed! Is toch ook wel fijn!😊
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Prettig dat je gehyper verdwenen is, Patries.
Je had door dat gehyper gedurende een fikse tijd een veel te lage TSH door die veel te hoge FT4.
De altijd subtiele samenwerking van je hypothalamus (de opdrachtgever van je hypofyse) met je hypofyse (=TSH-fabriek), heeft daardoor een oplawaai gekregen.
Je hypofyse is nog steeds een beetje van streek.
Wel hoopvol, want je TSH is al een heel klein beetje zichtbaar, begrijp ik uit je waarden.
Maar het toont nog steeds een abnormale relatie met je FT4.

De volgende keer komt ie (TSH) vast weer gewoon te voorschijn, om je schildklierweefsel flink aan te manen tot noeste arbeid ter verhoging van je FT4.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Gisteren weer geprikt en morgen afspraak bij de internist.
Ben heel benieuwd.... voel me namelijk ronduit slecht.
Het gehyper was niet fijn, maar in die periode was ik natuurlijk ook vooral ziek.
Tot ca1.1,5 wk geleden voelde ik me wel redelijk oke, maar lijk me nu met de dag slechter te voelen.

Inderdaad een niet te negeren vermoeidheid in je hele lijf. Voelt eigenlijk heel raar, wil het liefst niks bewegen ofzo.
Daarnaast heb ik heel pijn aan gewrichten en spieren. Het gekke daarvan is alleen dat ik dat herken van eerdere jaren in de winter. Toen ook heel lang aan het rommelen geweest, huisarts, reumatoloog etc. Kwam nooit iets uit tot de huisarts aangaf dat het misschien fibromyalgie is. Ik kon daar niet zo heel veel mee. Had wel pijnstillers voor als het heel erg was.
Maar heb nu dus hetzelfde en weet niet of dit nu mijn schildklier is of dat wat ik elk jaar heb.....
Het zijn vooral mijn armen, ellebogen, polsen, handen, schouders en rug (tussen mijn schouderbladen).
En verder is mijn conditie ook weer naar een nulpunt gezakt. Kon paar weken terug weer een uurtje met de hond lopen, maar nu hou ik het na een half uur toch echt weer voor gezien, ik kan dan echt niet meer.....

Dussss ben heel benieuwd naar de bloedwaarden morgen (kan ze helaas zelf nog niet zien)
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Controle bij internist geweest.

Uitslagen:
TSH 16 (0,3-4,2)
FT4. 9.2 (12-22)

Op zich valt de FT4 me nog mee, beetje gezien hoe ik me voel. Wil niet weten hoe ik me voel als die nog lager is…

Heb nu 100mcg levothyroxine gekregen.
Dat voor 3 mnd en dan wil ze toch dat ik stop om te kijken of mijn schildklier het zelf weer goed oppakt.
Moet over 4 wk weer prikken.

Ik ga het zien, zal even duren begreep ik
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door Kiek »

Je achterliggende schildklierhuishouding lijkt eindelijk weer op koers met de
FT4 van 9.2. en een TSH van 16.
Met deze waarden ( en een veronderstelde gemiddelde samenwerking van je achterliggende schildklierhuishouding) zou je een FT4 nodig hebben van ca. 14 pmol/l met een TSH van ca.1.5 mU/l.

Een voorbeeldje over de betekenis van waarden: hoe relatief is je huidige TSH van 16?
Als je FT4 nog maar eventjes langer was doorgezakt van nu 9.2 naar bijvoorbeeld 7, dan zou je daarbij een TSH hebben van maar liefst 50 mU/l.

Je zult je in de komende weken steeds beter voelen.
Hoeveel levothyroxine daarvoor nodig is, is afhankelijk van je metabolisme.
Misschien is 100 µg teveel. Maar het kan evengoed net te weinig zijn.

Hieronder tref je een curve. Ik gebruik je waarden 9.2/16 -> het groene blokje bovenaan.
Met één blokje kan ik geen curve maken. Daarom ga ik er nu van uit dat je een gemiddelde samenwerking hebt van FT4/TSH, dus een gemiddelde kromming van de curve. Daartoe heb ik onderaan ook een blokje geplaatst, om de curvevorm een gemiddelde tekening te geven.
Dan komt er een richtwaarde uit van een FT4 van ca. 14 pmol/l met een TSH van ca. 1.4 mU/l.
Een mikpunt.

Succes!
Bijlagen
Patries72Feb2023.jpg
Patries72Feb2023.jpg (39.86 KiB) 5084 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
patries72
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2022, 14:07

Re: Voorstellen en vragen

Bericht door patries72 »

Dank je Kiek.
Ik heb even terug gekeken, in sept ‘22 de verhouding:
TSH 2
FT4 14,4

Klopt dus wel ong denk ik?
Ik ga het zien. Hoop dat ik me idd de komende weken beter ga voelen!
Plaats reactie