Labuitslagen

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Roosje 64
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:51

Labuitslagen

Bericht door Roosje 64 »

Goede morgen

Ik ben Roos.
10 jaar geleden werd bij mij Graves met de oogziekte ontdekt
Hierna volgde een heftig traject van acute opname AMC met infusen van 1000 prednison gevolgd door radioactief jodium ,bestralingen van de ogen ,decompressie operatie en twee keer ooglidoperaries.

Na deze tijd slik ik al die jaren schildklierhormoon wat ik soms moet bijstellen .

Zes weken geleden was mijn T-S-H waarde 0,85 en gisteren geprikt omdat ik me erg opgejaagd voel is mijn waarde T-S-H 2.5
De FT4 is 24.1
Deze is zes weken geleden niet geprikt .
Mijn vraag is dan ook of iemand weet hoe dit kan dat op zo’n korte tijd de TSH zo omhoog is gegaan en of iemand hier ervaring mee heeft.

Vast bedankt voor jullie moeite

Gr Roos
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labuitslagen

Bericht door Kiek »

Hallo Roos,

Eerder had je een FT4/TSH van 27.4/0.78.
Die waarden heb ik gebruikt plus je huidige waarden 24.10/2.5.

Je TSH volgt alle wijzigingen van je FT4 op de voet.
De veranderingen van je TSH gaan heel snel.
Dit heeft te maken met de halfwaardetijd van de TSH. Die is kort.
De TSH kan daardoor snel reageren en bijsturen op veranderingen van de FT4.
De FT4 doet er langer over om te wijzigen. Dat is net als een grote olietanker op zee die maar heel langzaam van koers wijzigt.
De TSH dribbelt zo om de FT4 heen.

Je waarden tesamen geven een beeld van de reactie van je hypothalamus/hypofyse.
De richtwaarden van je hypothal./hypofyse liggen in de buurt van een FT4 van 24.5 à 25 pmol/l met een TSH van 1.5 à 2 mU/l.
Deze waarden heb je gemiddeld over 24 uur.
Als je in de vroege ochtend, 24 uur na je laatste levothyroxinepil zulke waarden hebt, dan heb je 24 op 24 uur hyperwaarden.

Zodra je je levothyroxine hebt ingenomen neemt de dynamiek snel toe van de FT4/TSH.
Daarom is het best om pas ca. 24 uur na je laatste levothyroxine naar het lab te gaan.

Je hebt gelijk als je je dosis een tikje naar beneden bijstelt.

Dag!
Kiek
Bijlagen
Roosje 64 Jan2023.jpg
Roosje 64 Jan2023.jpg (39.47 KiB) 5400 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Roosje 64
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:51

Re: Labuitslagen

Bericht door Roosje 64 »

Dank je Kiek voor je uitleg

Echter de waarden die jij schrijft zijn van 2020.

Ik heb vrijdag een ct scan gehad met contrastmiddel en meteen daarna had ik een bloeddruk van 180 en hartslag van 85 ik vraag me af of het daardoor is omdat er iets van jodium in zit.
Voel me in ieder geval niet fijn .
Ik zal het de huisarts vragen of dit de oorzaak is.

Gr Roos
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labuitslagen

Bericht door Kiek »

Het gaat om de samenwerking van je hypothalamus en hypofyse in beeld te krijgen.
Dit verandert niet in je leven.
Die vaste samenwerking is tot stand gekomen tijdens je ontwikkeling van embryo naar een volwassen regeling van je schildklier. Die regeling is dus aangeboren.
Net als een vingerafdruk: de combinatie van je waarden zijn uniek.

Ik neem aan dat je in 2020 gebruik maakte van hetzelfde lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Roosje 64
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:51

Re: Labuitslagen

Bericht door Roosje 64 »

Ja hetzelfde lab .
Ik heb net de huisarts gesproken de waardes zijn prima zei hij de gejaagdheid zou daar niet van komen .

Gr Roos
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labuitslagen

Bericht door Kiek »

De beoordeling van je waarden hangt af van het tijdstip en omstandigheden van prikken.
Het effect van het al dan niet innemen van je dosis levothyroxine.

Nuchter in de vroege ochtend, ca. 24 uur na je laatste dosis? Je laatste FT4 is te hoog. -> verminder je dosis.

Later op de ochtend of vroeg in de middag, na inname van je ochtendosis levothyroxine. Je FT4 kan goed zijn. -> dosis blijft zo.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Roosje 64
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:51

Re: Labuitslagen

Bericht door Roosje 64 »

Oké dank je wel voor je moeite
Gr Roos
Plaats reactie