Graag even jullie mening, aub!!

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Clara73
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2023, 11:57

Graag even jullie mening, aub!!

Bericht door Clara73 »

Ik heb al n paar jaren last van trage schildklier, tot nu toe, altijd in toom weten te houden. Maar sinds 2 weken ben ik heel ziek geweest door een zware griep. De griep ging over, maar bleef mij ontzettend zwaar vermoeid voelen, lusteloos en slaapproblemen in grote mate. Ik kon nauwelijks mijn bed uitkomen. Langs de huisarts geweest en bloedonderzoek gedaan. Hieronder de uitslagen.
Neem
Nu sinds 1 week Euthyrox 75, voorheen 50 mg en nu verhoogd. Ik merk nu nauwelijks verandering, op sommige momenten gaat het en dan voel ik weet een hevige vermoeidheidsaanval. Sinds 2 weken zit ik thuis ziek, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er moe van wordt, omdat ik geen resultaat voel. Ik heb het gevoel dat ik in een cirkel aan het ronddraaien ben. Graag jullie mening? Heeft iemand hier ook last van? En wat betreft werk; ik geef mij altijd meer dan 100%, maar nu weet ik dat ik dat niet zal geven als ik nu weer terug ga werken. Ben bang dat ik weer snel ga ziekmelden. En dat frustreert mij ook behoorlijk.

Naast deze klachten heb ik ook sinds 2 weken vreselijk last van mijn buik, continue zeurende pijnen en de pijn voelt in d beurt van mijn navel, zodra ik daar op druk is de pijn hevig. En indien ik wat eet of drink, voel ik de pijn gelijk. Uit t labonderzoek is naar voren gekomen dat mijn leverwaarde aan de hoge kant is. Maar volgens mijn huisarts is dat normaal na een zware griep.
Bijlagen
D5239837-2EDF-497C-B943-B583E094B20D.jpeg
D5239837-2EDF-497C-B943-B583E094B20D.jpeg (98.83 KiB) 1144 keer bekeken
E6EFA3F6-E096-4CB3-8A11-D5612013864D.jpeg
E6EFA3F6-E096-4CB3-8A11-D5612013864D.jpeg (115.96 KiB) 1144 keer bekeken
81D22521-7886-4844-9350-636CAD438F2A.jpeg
81D22521-7886-4844-9350-636CAD438F2A.jpeg (122.03 KiB) 1144 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag even jullie mening, aub!!

Bericht door Kiek »

Hallo Clara, welkom!

Na een zware griep heb je best tijd nodig om weer helemaal te herstellen.
Het herstel zal voor jongeren korter zijn, en voor ouderen wat langer.

Je bent hier op een schildklierforum.
We zijn allemaal mensen met een slecht werkende schildklier.
Wij zijn géén artsen.
We weten dus niets over leverwaarden en buikpijn, enzo.
Maar we zijn wel nieuwsgierig naar ervaringen en waarden van andere mensen met een hypothyreoïdie of hyperthyreoïdie, om welke reden dat ook.

Je laatste FT4/TSH zijn afwijkend.
Dat wil zeggen dat je FT4 te laag is.
Je TSH doet reuze z'n best om je schildklier een oppepper te geven.
Maar het lukt je schildklier niet om aan de wens van de TSH te voldoen.
Je schildklierwaarden laten al zien dat je je vast chronisch vermoeid voelt.
Een dosis van 50 µg is een dosis waar je schildklierhuishouding niets mee kan.
Dat begint bij kleinere niet gezette mensen pas bij 75 µg.

Trouwens, het ziet er naar uit dat je schildklier de laatste jaren nooit meer jofel heeft gewerkt.
En dat je waarden al jaren onder de maat zijn.
Slik al zo lang Euthyrox?

Nu heb je een FT4 van 11.4 pmol/l met een TSH van 8 mU/l.
Ze noemen dit subklinisch, omdat je FT4 nog binnen normale grenzen valt.
Een FT4 van 11.4 is voor jou niet een beetje, maar veel te laag.
Dat merk je aan vermoeidheid, enzo.

Om je waarden goed naar waarde te schatten, is het volgende van belang:
- altijd 's ochtends vroeg naar het lab, nuchter, zonder Euthyrox in je maag. De Euthyrox slik je pas na prikken. Dan prik je dus in het vervolg altijd minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepil.
- en altijd naar het zelfde lab.

Ik heb geprobeerd een idee te krijgen op welk FT4-punt je je ongeveer zou moeten richten.
Ik denk dat dat een FT4 is van 15 pmol/l waarbij een TSH hoort van ca. 1 à 1.5 mU/l.
Dat wil zeggen dat een FT4 van 14 pmol/l ook n i e t goed is. Misschien is 14.5 wel goed.
Een FT4 van 16 kan weer teveel zijn.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Graag even jullie mening, aub!!

Bericht door Pomtips »

Ter aanvulling, je slikt nu pas 1 week een hogere dosis (75mcg). Daar merk je nog niet tot nauwelijks iets van. Er ontstaat pas een 'betrouwbaar' nieuw bloedbeeld na 6 tot 8 weken van een andere dosis slikken. Dit vanwege de halfwaardetijd van 1 week bij levothyroxine (Euthyrox).
Maar zelf denk ik dat als je van een lange tijd hypo af komt, het nog wat langer kan duren voordat er een realistisch bloedbeeld is. En je wat langer de tijd moet nemen om echt fysieke verbetering te verwachten. Ik zal hieronder uitleggen wat ik bedoel.

Na een week of 3 a 4 zou het kunnen dat je iets van verschil gaat voelen. Dit wil niet zeggen dat je je dan al goed voelt. Maar misschien een lichte verbetering. Of wat vreemde symptomen. Zoals spieren die wakker worden (opeens een vreemde spierpijn voor een week). Of darmen die actiever worden. Het kan ook zijn dat je het opeens erg warm krijgt en veel zweet. Dat het lijkt alsof je misschien wel hyper bent. Vaak zijn dit tijdelijke symptomen. Het lichaam is blij met meer schildklierhormoon maar moet er ook aan wennen. Waar moet het allemaal heen? Het lichaam stuurt het alle kanten op naar alle weefsels. De thermostaat moet ook opnieuw een balans zoeken. Vandaar dat je je tijdelijk erg warm kunt voelen.

Ook na 6-8 weken kan het zijn dat je waarden er al een stuk beter uit zien, maar je je nog niet 'goed' voelt. En ook na die tijd kunnen je waarden nog bijtrekken in positieve zin en kun je je beter gaan voelen. Wellicht is je ft4 op dat moment al beter, maar is je tsh nog wat verhoogd. Die kan dan later nog wat dalen. Want je lichaam heeft een hoop te herstellen na een lange tijd hypo. Dus je lichaam zal nog een tijdje om een ruim voldoende mate aan hormoon vragen. Althans zo ervaar ik t. Het heeft even goed de tijd nodig. Het is verleidelijk dit proces te versnellen, of om te reageren met een dosisverhoging op de nog verhoogde tsh. Dit kan werken, maar er is ook het risico dat je op de langere termijn overdoseert met die verhoging. En dat je vorige dosering dus eigenlijk al goed was, maar dat je het wat langer de tijd moest geven.

En meestal lopen je waarden wat vooruit op hoe je je voelt. Althans bij mij. Vaak geven mijn waarden al iets aan (bv een verbetering), maar zelf begin ik me pas later zoals die waarden te voelen. Meestal 1 a 2 weken nadien. En dan zeg ik, oh ja, nu snap ik die waarden beter. Terwijl het ten tijde van bloedprikken niet matchte met hoe ik me voelde.

Ik zou echt even een maand of 3 op 75mcg gaan zitten en dan de balans opmaken qua hoe je je voelt i.c.m. je waarden. En niet bijv als je na 6 weken prikt weer ophogen als je waarden goed zijn, maar je je nog niet 'goed genoeg' voelt. Geef het dan nog een een week of 6. Dan nog iets fijner afstellen als dat nodig is.

Als je eenmaal wat langere tijd 'stabiel' bent en niet chronisch (dus voor langere tijd) hypo (of hyper), dan merk ik dat de tsh betrouwbaarder is en als het ware vlotter reageert op veranderingetjes in de ft4. En dat er meer patronen ontstaan in reeksen aan bloedwaarden.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie