Restklachten

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Restklachten

Bericht door Romy »

*anna* schreef: 27 jan 2023, 15:52 Romy,
Door de term “restklachten” lijkt het of ze over kunnen gaan, maar, zoals je zelf schrijft, werkt schildkliermedicatie niet bij iedereen perfect en dat dat logisch is. Deze stelling is inderdaad wetenschappelijk onderbouwd. Net zoals de combinatietherapie T4 + T3 die niet zaligmakend is. Weet ik uit eigen ondervinding ook.

Het kan dus heel goed dat iemand, ondanks een goede instelling, klachten houdt. Ik ben ook niet meer dezelfde van voor mijn behandeling. Maar ik denk dat het vooral de mentale instelling is of je je daar wél of niet bij neerlegt.
Hoi Anna,
Fijn om te lezen dat er toch mensen zijn die dit even extra bevestigen, dankjewel daarvoor.
Restklachten lees ik als een afkorting van resterende klachten na correcte instelling, maar wat het lastig maakt is dat niet iedereen ze heeft. Het voelt daardoor ook oneerlijk en ik denk dat dat ervoor zorgt dat mensen blijven zoeken naar een oplossing, terwijl het een kwestie is van geluk/pech hebben.
Ik snap wat je bedoeld met het erbij neerleggen. En ik denk dat voor mensen die enkel nog wat milde klachten ervaren, de juiste mindset inderdaad verlichtend werkt. Maar voor de mensen met zwaardere restklachten is dit een stuk lastiger.
Als ik bijv. had geweten dat mijn zwangerschap als gevolg zou hebben dat mijn leven zo ondragelijk verwoest zou worden, was ik niet aan een kind begonnen. Niet zonder draagmoeder in ieder geval.
Mijn situatie is niet leefbaar en dat is waarom ik me er niet bij neer kan (en wil) neerleggen. Ik hoor fit en in de bloei van m'n leven te zijn, maar ik lijk (sinds 1,5 jaar) wel 65+ en ben er zelfs arbeidsongeschikt door geraakt. Dat is niet oke en ook zeker niet iets om maar te accepteren. Ook vind ik het uitblijven van adequate behandeling schandalig in een land als Nederland, maar dat terzijde.
Liefs, Romy
David
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2021, 17:25

Re: Restklachten

Bericht door David »

Hoi Romy,

Ik begrijp je verhaal helemaal. Ik zelf heb ook veel last van restklachten. Gek genoeg vind ik het niet eens restklachten maar gewoon de standaard klachten die je krijgt. Het enige dat de medicatie bij mij doet is de waarden binnen de perken houden maar ik ben me op geen enkel vlak beter gaan voelen en geen enkele van de originele klachten zijn verdwenen sinds ik aan de medicatie zit (nu zo'n 7 jaar).

In het begin ging ik me alleen maar slechter voelen met medicatie (door bijwerkingen), heb daarom verschillende merken moeten proberen tot eentje weinig bijwerkingen vertoonde. Ook al werd er gezegd dat er zo goed als geen bijwerkingen zouden moeten zijn omdat het zo goed als puur synthetisch schildklierhormoon was. Nou bij mij maakte sommige merken mij alleen maar beroerder. Zelfs zo erg dat ik een tijd gestopt ben en me weer wat beter (lees m'n oude zelf) ging voelen maar toen had ik een TSH van 96 en moest dus weer aan de medicatie. Al met al zitten de waarden nu al zo'n 4 jaar in de juiste range maar voel me op geen enkel vlak beter. Bij mij wordt ook standaard gezegd, je zit binnen de waarden, dit is wat het is, sommige mensen hebben dat... Daarnaast wel een keer combinatie medicatie geprobeerd maar dat gaf mega heftige en onophoudelijke hoofdpijn, 24 uur per dag dus dat was snel klaar.
Plaats reactie