Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
PetraHP
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:59

Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door PetraHP »

Ik las hier laatst een bericht over gebruik van alleen T3, Cytomel dus, na schildklierkanker. Mijn onderstaand verhaal is misschien helpend.

Eerst even de voorgeschiedenis.

Bij mij is in ‘99 schildklierkanker vastgesteld. Ik ontdekte een bobbel in mijn hals op de plek van een lymfeklier. Dit bleek na verwijdering van die lymfeklier uitzaaiingen van kanker in de schildklier te zijn, papillair carcinoom. Er werd direct een nieuwe operatiedatum vastgesteld om de schildklier te verwijderen. Helaas bleken er diverse metastases in het hele halsgebied te zitten, die tijdens de operatie zo veel mogelijk verwijderde werden. Ook de metastase vastgegroeid aan de zenuw van de rechter stemband. Tot grote spijt van de chirurg kon hij niet anders dan die zenuw verwijderen. Sindsdien praat ik met één verlamde stemband.

Aangezien er veel metastases in het halsgebied waren, was het zaak dit verder te behandelen. Dit gebeurde een maand na de operatie met radio-actief jodium in het LUMC. Het nog in het lichaam aanwezige schildklierhormoon moest eerst zoveel mogelijk uit het lichaam verdwenen zijn om zo ontvankelijk te zijn voor jodium. Schildklierweefsel is het enige weefsel wat jodium absorbeert, zo ‘zoekt’ dit radio-actieve jodium schildklierweefselcellen op en vernietigt ze. Na deze behandeling is het van belang om na een poos te checken of het lichaam schoon is. Dit gebeurt door een kleine,hoeveelheid radioactief jodium te geven en via een scintigram te meten op welke plekken radio-activiteit is. Daar zitten dus resten schildklierweefsel.

En daar zit de clou van het gebruik van T3 oftewel Cytomel. Na schildklierkanker wil men makkelijk en snel schildklierhormoon af kunnen bouwen om te ontvankelijk te zijn voor een exacte meting en evt. behandeling met behulp van radioactief jodium. Cytomel heeft een halfwaardetijd van maar 1 á 2 dagen, is dus snel je lichaam uit. Van levothyroxine, T4, is de halfwaardetijd wel een week.

Ik bleek een half jaar na de operatie en eerste behandeling nog veel metastases in mijn halsgebied te hebben, te klein om te opereren. Dus moest ik weer stoppen met schildklierhormoon, Cytomel, en mocht ik na een paar dagen weer voor de maximale dosis radioactief jodium in quarantaine in het LUMC. Er vanuit gaande dat nu wel schoon zou zijn, mocht ik eindelijk beginnen met T4, levothyroxine. In mijn geval was dat Thyrax 0,175mcg, een hoge dosering om eventuele restcellen verzadigd en daarmee rustig te houden, zodat kanker niet terug zou komen. Ik heb ruim 10 jaar op deze dosering gestaan. Daarna mocht ik afbouwen naar een normale dosering en bleef het schoon! Tijd voor een feestje!

Mochten er vragen zijn: voel je vrij om die te stellen!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door laura »

Fabien en Petra,

Ik heb jullie onderwerpen samengevoegd.
Plus een herhaling van het verzoek van Petra: Mochten er vragen zijn: voel je vrij om die te stellen!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door laura »

PetraHP schreef: 30 jan 2023, 21:39 En daar zit de clou van het gebruik van T3 oftewel Cytomel.
Hallo Petra,

Hoeveel cytomel slikte jij?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Fabien
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2022, 16:52

Re: Monotherapie Cytomel

Bericht door Fabien »

Kiek schreef: 18 nov 2022, 18:06 Gelukkig heb je nu mensen gevonden die dezelfde therapie hebben meegemaakt.
Maar ik heb wel stapels vraagtekens.

Want ik ben de dosis van 75 µg liothyroxine bij een suppressieve TSH-therapie nog niet tegengekomen in een richtlijn. Niet in NL, noch buitengaats.

Een gezonde schildklier produceert per 24 uur ca. 5 mcg T3.
De rest van de T3 - ca. 25 µg - komt uit de deiodinase van de beschikbare FT4.

De dagelijkse gang van zaken in een schildklierhuishouding wordt geregeld door de hypofyse.
Met name door de wisselwerking van de TSH en de FT4.
De instelling van die wisselwerking wordt geregeld door de hypothalamus, die voornamelijk kijkt naar de hoeveelheid geproduceerde T3.



Aan jouw TSH zie je dit effect ook terug in een nog steeds meetbare TSH bij een ongekend hoge T3-dosis.
Je TSH is dus zelfs nu nog zichtbaar (=niet onderdrukt) bij toediening van maar liefst een driemaal het volledige dagelijk portie T3 van een gezonde schildklierhuishouding.
Hier wilde ik nog even op reageren. Dat kwam omdat ik daarvoor onttrokken (dus helemaal geen schildklierhormoon) werd tbv de radioactieve behandeling. Dus mijn tsh kwam van boven de 100. Dat is niet in een paar dagen 0. Inmiddels is mijn tsh <0.005 zo goed als 0 dus.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door Kiek »

Hallo Fabien,

Dank voor je verhelderende reactie.
Het wordt nu allemaal een beetje duidelijker.
Van oudsher is het de bedoeling om bij dreiging van schildklieruitzaaiingen de TSH te onderdrukken, zodat geen nieuw en fout schildklierweefsel geactiveerd wordt.

Vanaf de operatie heb je waarschijnlijk 6 weken geen aanvulling gehad met liothyronine (LT3) of levothyroxine (LT4). Daarom is je TSH vlot boven de 100 mU/l uitgekomen.
Vervolgens ben je wrsch. gestart met 50 µg Cytomel en 6 weken later was je TSH 0.2 mU/l.
Nog steeds zichtbaar. Dit is bijzonder bij zo’n hoge dosis Cytomel. Verhoogd naar 75 µg.

De TSH heeft een halfwaardetijd van ca. 1 uur. Dit betekent dat een TSH-aanpassing aan de hoeveelheid van FT4/FT3 slechts 1 uur duurt.
Vergelijk halfwaardetijd van T4 van maar liefst 7 dagen. En T3 doet het met 21 uur. Aan die halfwaardetijden zie je het verschil in beweeglijkheid.
Waarschijnlijk is de opvatting van de artsen dat in de behandeling de grotere beweeglijkheid van T3 een voordeel is tegenover de lange halfwaardetijd van T4.
De andere kant is dat het gebruik van LT4 in plaats van LT3 de gewenste instelwaarde van de TSH gemakkelijk te bereiken is en te onderhouden, zonder een chronische thyreotoxicose.

Nogmaals dank voor het opschrijven van je leerzame geschiedenis!
Ik wens je beterschap toe,
en een vlot herstel!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Fabien
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2022, 16:52

Re: Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door Fabien »

Ik heb vanaf het starten met medicijnen meteen 75 mg gekregen. Maar het duurt na een volledige onttrekking een tijd voordat alle cellen in het lichaam weer voorzien zijn en er dus niet meer om meer gevraagd wordt door het lichaam. Zo heeft de arts het mij uitgelegd.

De waarde van tsh 0,2 was overigens na 2 weken.
6 weken later was het vrijwel 0.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Monotherapie Cytomel

Bericht door laura »

Fabien schreef: 15 nov 2022, 18:09 Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die alleen Cytomel gebruiken, en vooral hoe het hen vergaat.
Hier schrijft Petra over haar behandeling: viewtopic.php?p=38350#p38350
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
PetraHP
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:59

Re: Waarom monotherapie T3, Cytomel na schildklierkanker?

Bericht door PetraHP »

laura schreef: 10 feb 2023, 15:25
PetraHP schreef: 30 jan 2023, 21:39 En daar zit de clou van het gebruik van T3 oftewel Cytomel.
Hallo Petra,

Hoeveel cytomel slikte jij?

Dag Laura,

Ik heb geprobeerd dit terug te vinden, maar omdat het in ‘99 was, lukt dat helaas niet meer. Ik heb geen idee.
Plaats reactie