Hashimoto

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiky
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Hashimoto

Bericht door Kiky »

De allereerste keer dat bij mij trage schildklier werd geconstateerd bleek ik negatief op Hashimoto te testen. Weet iemand of het nut kan hebben om na 5 jaar daar nog eens op te prikken. Ik bedoel zou het kunnen dat na jaren opnieuw prikken het alsnog positief kan zijn?
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Hashimoto

Bericht door Romy »

De kans is erg klein dat je nu ineens wel Hashimoto zou hebben. Daarbij is de behandeling gelijk aan "reguliere" hypothyreoïdie dus weet ik niet of het veel meerwaarde zou hebben.
Kiky
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto

Bericht door Kiky »

Ik las ergens dat er jaren later soms wel een positieve uitslag kan zijn.
Ik dacht dat de meerwaarde was dat Hashimoto een auto-immuun ziekte is en je dus nog winst kunt behalen door bepaalde voeding.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto

Bericht door Kiek »

Hallo Kiky,

Veel mensen hebben flinke afwijkingen van hun FT4/TSH terwijl ze geen TPO-antistoffen hebben.
En andere mensen hebben veel TPO-antistoffen terwijl ze (nog) geen afwijkingen hebben.
Misschien heeft de ene groep mensen een paar antistofjes nodig (misschien nog niet traceerbaar met de huidige technieken?) om te boel juist te beschermen, en heeft de andere groep veel antistoffen nodig ter bescherming van een en ander?
Ook komen vaak TPO-antistoffen naar voren als er al een flinke tijd aan een schildklier gerommeld wordt met wat voor pillen dan ook.
Het zal bij ieder mens weer anders zijn.

De vraag is eigenlijk waarom de anti-TPO zo slecht zou zijn.
Ik voel me niet slechter mee.

Hoe kan voeding hier een positieve draai aan geven?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiky
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto

Bericht door Kiky »

Hoi Kiek,

Ik lees bijvoorbeeld dat gevoeligheid voor gluten en zuivel vooral voorkomt bij mensen met een auto-immuunziekte, en dat bepaalde supplementen je immuunsysteem kunnen ondersteunen. Vandaar dat ik dacht misschien handig als je weet WAAROM je schildklier te traag is. Dit moet toch ook een oorzaak hebben. Langdurige stress lees ik ook, maar komt je schildklier dan weer in het gareel als de stress voorbij is?

Groet Kiky
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: Hashimoto

Bericht door Romy »

Kiky schreef: 30 jan 2023, 20:23 Ik lees bijvoorbeeld dat gevoeligheid voor gluten en zuivel vooral voorkomt bij mensen met een auto-immuunziekte, en dat bepaalde supplementen je immuunsysteem kunnen ondersteunen. Vandaar dat ik dacht misschien handig als je weet WAAROM je schildklier te traag is. Dit moet toch ook een oorzaak hebben. Langdurige stress lees ik ook, maar komt je schildklier dan weer in het gareel als de stress voorbij is?
Een reden om Hashimoto vast te willen stellen of uit te sluiten is natuurlijk het feit dat je niet wilt dat de oorzaak van je schildklierproblemen een auto-immuunziekte is, omdat je vatbaarder bent voor andere auto-immuunziekten wanneer je er al eentje hebt. Dat is ook waarom ik me erop heb laten testen. Bij mij was mijn anti-TPO 40, volgens mijn huisarts heb ik geen Hashimoto maar wat die waarde precies inhoudt weet ik niet (en kreeg ik hier op het forum ook geen reactie op).
De reden dat overgevoeligheid voor gluten en zuivel vaker voorkomt bij mensen met een (andere) auto-immuunziekte, is omdat dit veroorzaakt wordt door coeliakie(=een auto-immuunziekte).
Hypothyreoïdie zorgt ook vaak voor overgewicht, wat weer het risico op diabetes(=een auto-immuunziekte) verhoogt.
Dus ondanks dat de behandeling van hypothyreoïdie niet anders is wanneer het wel/niet wordt veroorzaakt door Hashimoto, snap ik de meerwaarde van het willen weten wel.
Je zou je nogmaals erop kunnen laten testen, gewoon om het uit te kunnen sluiten als oorzaak van je schildklierproblemen.
Schildklierproblemen kunnen, naast Hashimoto en stress, ook ontstaan door hormoonschommelingen van bijv. zwangerschap, overgang etc. Hypothyreoïdie kan inderdaad ook tijdelijk zijn, maar in veel gevallen helaas niet.
Kiky
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto

Bericht door Kiky »

Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit betekent:

Thyroid peroxidase as 220, dit is boven de 100 en dus positief.
De anti Tg is nog niet bekend
De klinische chemicus heeft huisarts gebeld : voor screenend onderzoek schildklier is andere diagnostiek nodig.
Volgens procedure moet eerst IGA ttg en anti DMG igg bepaald worden.
Bij afwijking hierbij kan vervolg onderzoek overwogen worden. Deze twee waarden moeten nog binnenkomen.

Dit bericht ontving in via huisarts. Ik begrijp dat thyroid peroxidase anti TPO is, en dus positief, en dus Hashimoto (???)
De waarden die nog binnen moeten komen snap ik niet wat dat dan moet zijn.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hashimoto

Bericht door Kiek »

Misschien maakt het deel uit van een protocol om bij een positieve anti-TPO ook te checken of je coeliakie hebt?
Als je een autoimmuunkwaal hebt, dan hebben sommige groepen meer kans op een andere autoimmuunkwaal.
Misschien hoort daar een allergie voor gluten ook bij?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
David
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2021, 17:25

Re: Hashimoto

Bericht door David »

Voor zover ik weet zijn die 2 niet gerelateerd. Misschien om te controleren op een andere auto immuunziekte, bij mij werd die test ook gedaan maar leverde gelukkig niks op.
Kiky
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2023, 20:10

Re: Hashimoto

Bericht door Kiky »

Dus als ik het goed begrijp is dit:

Volgens procedure moet eerst IGA ttg en anti DMG igg bepaald worden.

een test op coeliakie??

Ik vind wel op google dat Hashimoto vaak voorkomt in combinatie met coeliakie, maar ik heb nooit last van mijn darmen of zo
Plaats reactie