Verhogen medicatie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Dag Elizabeth,

Wat naar dat je je niet lekker voelt.
Het zou zo maar kunnen dat je schildklierwaarden van de rails zijn.
Dat zou de eenvoudigste reden zijn, want te corrigeren met levothyroxine.

Ik hoop dat je snel opknapt.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Dank je wel kiek, ik hoop dat dat 't is.
Vanwege doorlopende migraine nog niet kunnen prikken. Hoop dat van de week nog te kunnen doen zo niet dan volgende week.

Vrijdag gesprek met de bedrijfsarts. Morgen afspraak bij de ha. We blijven lekker bezig. Alles voor het goede doel.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Vandaag de uitslagen van mijn bloed binnen.
Tsh. 3.16, Ft4. 17.4 ( referentiewaarden lab, 10-19)
Het stomme is dat zowel de tsh als FT4 gestegen zijn..... Dus wat kan ik met deze uitslagen?

De vorige keer ( Sept 2022) waren ze beiden verlaagd.

Kiek, zou jij mee willen kijken?
Mei 2022: September 2022: februari 2023:
Tsh: 1.17, 1, 3.16,
Ft4: 14.9, 13.9, 17.4,
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Zou een verhoging van 6,25 mcgr. een optie kunnen zijn?
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Goed gesprek met ha. gehad, we gaan verhogen met 6,25 mcr. gr. Heb een lab formulier en kan kijken wanneer ik zelf wil checken of t nu zo goed is.

Begin steeds meer gewend te raken aan mijn nieuwe ha. wat ook erg prettig is, merk ik.

Ik hoef voorlopig nog niet te werken en na de crocusvakantie rustig opbouwen met een uurtje per dag. Geeft ook rust.

I
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Hallo Elizabeth,

Maar waarom zou je verhogen met zo'n hoge FT4?
Je slikt toch T4 om je T4 op goed peil te houden.
En die is nog niet zo hoog geweest!
Als je wisselt van lab, dan verschilt de betekenis van de combinatie TSH/FT4 met het vorig lab.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Omdat ik ergens dacht dat de uitslagen niet klopten.....omdat ze nu beiden verhoogd waren..... Dacht ik misschien is die ft4 wel een foutmeting....
Mijn hoofd werkt ook al een hele tijd niet lekker mee.....
Weet gewoon even niet meer zo goed waar ik mij op moet richten..... en de ha dus schijnbaar ook niet....

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Paar dagen overslaan en dezelfde hoeveelheid houden of toch minderen?

Zou je nog een keertje mee willen denken kiek? Al vast bedankt!
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Ik las in een leerstuk voor huisartsen in opleiding, dat als beide waardes stijgen of beide waardes dalen dat 't dan iets buiten de schildklier is. Van de laatste 3 keer prikken, waren er 2 keer dat ze beiden stegen en 1 keer dat ze beiden daalden. Als ik vanaf 2015 terug kijk heb ik dat 2 keer eerder gehad in die periode.

Dus vond het wel opvallend drie keer op rij. Maar misschien zoek ik er ook wel teveel achter......
Zit een beetje in de aard van 't beestje dat alles wil begrijpen/weten. 😉
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie

Bericht door Kiek »

Dat moet je niet aan jezelf binden.

Bij twee dalers is wel een voorbeeld te vinden waarbij de schildklier de "dader" is.

Zo heb je 2 dalers als je hypothalamus in je bloed overmatig T3 aantreft. Zoals van T3-pillen, of een T3-nodus. Dan zorgt de hypothalamus dat de TRH daalt, waarna prompt de TSH omlaag dendert, en dus de productie van je FT4 eveneens daalt.
De oorzaak van overmatige T3 door nodus komt in dit voorbeeld wel door de schildklier...

Een tumortje in de hypofyse kan de TSH flink opdrijven, waarna zo'n hoge TSH de schildklier stimuleert tot veel hogere productie van de FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Verhogen medicatie

Bericht door elizabeth27 »

Bedankt voor je uitleg kiek! Ik heb ook meer last van hyper dan hypo..... Vandaag maar even een dag overgeslagen..... Hele dag al heel misselijk. Ga morgen nog een dagje overslaan. Zondag beginnen met 6,25mcgr minder. Dat maar even een periode doen en dan weer bloed laten prikken.

Hoop dat dat ook ten goede komt aan mijn welbevinden.
Plaats reactie