Steeds zieker worden met Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Zijn inderdaad wel in een ander lab maar wel onder dezelfde omstandigheden. Dat heb ik in het verleden vaker gedaan en de waarden waren steeds bijna gelijk. Ze hebben ook dezelfde referentie waarden.
De tsh scheelt niet veel maar je gaat me toch echt niet vertellen dat 2 verschillende labs met dezelfde referentie waarden zo’n verschil kan hebben in ft4? ( 10,8 en 17,1 )

En je zou toch denken dat wanneer je stopt met je medicatie dat de tsh dan wat zou stijgen?

Daarbij heb ik via jou een setpoint en die wijkt nu wel heel erg af van mijn laatste waarden. De verhouding is er dan helemaal uit.

Moet ook zeggen dat ik de laatste jaren meer op mijn lijf ben afgegaan dan op mijn waarden. Voel me nu echt niet goed. Eerst heel veel spanning en onrust en nu lijkt dat weg te zakken in een soort van algehele malaise
Laten prikken is dan wel een meetpunt om te kijken of mijn gevoel goed zit en dat heeft het de laatste jaren wel gedaan.

Ik hoop dat mijn huisarts mee wil met vaker prikken voorlopig. Als mijn gevoel klopt kunnen andere mensen er misschien ook nog wat aan hebben.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Hoi Bloem,

Het setpoint gaat uit van een groep waarden die zijn bepaald in hetzelfde lab, onder de bekende condities.
Geen enkel lab heeft dezelfde apparatuur.
Ook al hebben ze dezelfde referentiewaarden.
Afhankelijk van de meetmethode kan een gemiddelde waarde van dezelfde referentie bij de één nauwkeuriger zijn rond de 15 pmol/l, en bij de ander rondom de 17 pmol/l.
Daarnaast bestaat er in NL ook een verschil in presentatie: in hele getallen, of met een getal achter een komma. Zoiets kan ook al weer veel schelen.

Je krijgt in Frankrijk hele andere waarden in het lab, en dus heb je daar ook een ander set point. Mogelijk met een TSH die je gewend bent, maar de FT4 kan zomaar enkele pmol/l verschillen.

Ik hoop dat je waarden zich sterk houden!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Goede morgen,

Ben ik weer eens…heb me een tijdje afgesloten van het forum. Maakte me ook erg onrustig.
Ik ben in jan gestopt met de thyrax en ben met mijn overgang aan de slag gegaan. Daar ben ik nog mee aan het instellen want ook dat kost tijd maar merk wel vooruitgang. Mijn angst en paniek zijn zo goed als weg.

Ik heb sinds het stoppen mijn schildklierwaarden een aantal keren laten prikken. Tot nu toe bleef deze vrij stabiel.
Tsh rond de 2,5 em de ft4 rond de 11.
Ben de laatste tijd giga moe, kan door de opbouw komen van de bio identieke hormonen maar wilde ook mijn schildklierwaarden wel weer eens weten.
Tsh is nog mooi 2.5 maar mijn ft 4 is nu 9,9. Ft 4 is misschien en uurtje eerder geprikt dan de andere keren.
Vind die toch wel wat laag. Huisarts kijkt alleen naar de tsh dus die is tevreden. Heb zelf wel weer mijn vraagtekens.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Kiek »

Tuurlijk is dat laag.
Bij jou hoort toch een FT4 van 14 pmol/l?

Heb je misschien een probleem met je cholesterol?
Dan is het zaak om je vaten wat schoner te raggen met een normale dosis T4.
Mogelijk heb je desondanks geen behoefte om je situatie te verbeteren.
Misschien omdat het slikken van pillen zo'n gedoe is, als je verder geen meds slikt.

Laat van je horen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bloem17
Berichten: 297
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:24

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Bloem17 »

Hi Kiek,

Geen idee wat mijn cholesterol is. Zal het volgende keer eens vragen bij mijn huisarts.
Vind het wel apart dat mijn Tsh zo mooi blijft.
Heb tot half jan op een 1/2 tabl thyrax gezeten. Toen was mijn Ft4 wel wat hoger. 14 heb ik maar een korte tijd gehad,

Mijn huisarts zegt nu ook dat dit goed is. Die kijkt alleen naar de tsh. Weet even niet zo goed wat ik hiermee moet/kan.
Die endo die ik toen had had ik ook niet veel aan.

Zou zeker wat aan mijn situatie willen doen. Ben erg moe. Daarentegen heb ik weinig klachten die bij hypo horen ben eerder wat hyper.
Had in het verleden dan wel dat ik vocht vasthield of een krakerige stem had. Die heb ik nu niet.

Vind het vnl de verhouding zo apart. Had dan echt wel een hogere Ths verwacht.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Steeds zieker worden met Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Bloem,
Ik las jou zorgen over je waarden in combi met hst/bio identieke hormonen. Ben je al in de overgang of nog in de peri?
Het kan ook dat door de dalende en stijgende hormonen een effect heeft op je schildklierwaarden. Hoe lang ben je bezig met hst? En zit je op de goede instelling? Anders zou ik het nog even tijd geven. Je zegt dat je niet hypo voelt, dus dat is dan eigenlijk goed nieuws toch?
gr Lin
Plaats reactie