Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
elleke13
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2023, 19:52

Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Bericht door elleke13 »

Hoi,
Ik ben Elleke ,59 jaar jong… en sinds 2 jaar klachten die wijzen in de richting van wat problemen met de schildklier.
Voor mij is en blijft het een verwarrend verhaal….

22-4-21 TSH 4.2 vrij T4 - 10 (Begonnen met Levothyroxine ivm forse vermoeidheid, opgebouwd naar 50 mg per dag)

2-6-22 TSH <0.1 vrij T4 - 17
6-10-22 TSH <0.1 vrij T4 - 13
Doorverwijzing naar cardioloog ivm toenemende aanhoudende hoge hartslag. Grondig onderzocht door cardioloog echo, ct-scan etc. hart is goed maar snelle hartslag vereist wel behandeling met medicatie. Op advies cardioloog doorverwijzing internist/endocrinoloog.

3-1-23 TSH 0.27 vrij T4 - 12
vrij T3 - 4.3 TSH receptor antistoffen 0.72
17-2-23 TSH 05,5 vrij T4 - 12 anti TPO 396
Sinds gebruik van de bètablokker lijken de schildklier waardes zich te herstellen naar normaal waardes.

Ik vind het eigenlijk best verwarrend allemaal....het voelt als een pleister op een wondje plakken en kijken hoe het zich hersteld.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Bericht door Kiek »

Welkom Elleke!

In 2021 ben je gestart met de levothyroxine, opbouwend tot 50 µg.
Wat is er daarna gebeurd met de dosis?
Heb je misschien nog andere supplementen gebruikt ter ondersteuning van je schildklier?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Elleke13.jpg
Elleke13.jpg (39.32 KiB) 1156 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elleke13
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2023, 19:52

Re: Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Bericht door elleke13 »

Hallo Kiek,

Oktober 2022 ben ik gestopt met de Levothyroxine en sindsdien gebruik ik geen medicatie meer voor mijn schildklier.
Ik heb me tijdens het gebruik van de Levothyroxine in het begin beter gevoeld, maar dat ging al snel over.
Toen ik helemaal niet meer kon slapen en zeer onrustig werd van die enorme hartslag (140 tot 160 in rust) heb ik in overleg met de HA besloten te stoppen met Levothyroxine en zo een doorverwijzing naar de cardioloog gehad.
Daar bleek mijn hartslag idd veel te hoog te zijn en heb ik bètablokker gekregen. Mijn hartslag is met gebruik van deze medicatie weer normaal maar bleef wel de TSH waarde lang <0 (onmeetbaar is mij toen verteld).
De laatste bloed onderzoeken zijn dus zonder schildkliermedicatie zeg maar.

Groetjes Elleke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Bericht door Kiek »

Hallo Elleke,

Gelukkig dat de levothyroxine redelijk snel gestopt is.
Het lijkt me heel vervelend als je hart zo tekeer gaat.

Heeft je arts het zien aankomen aan je klimmende FT4-waarden (van 10 naar 17 pmol/l) tussen april 2021 en juni 2022? Of ben je niet meer geprikt?

Het is wel typisch dat je TSH zo lang onderdrukt blijft, terwijl je FT4 zich juist (laag-)normaal toont.
Je laatste TSH is waarschijnlijk 0.5 mU/l met een FT4 van 12 pmol/l.
Er staat 05.5.
Vast een vergissing. Of is de TSH inderdaad 5.5?

Soms kan een stukje weefsel, een nodus, in je schildklier voor gerommel zorgen.
Is er weleens een echo van je schildklier gemaakt?

Afgaand op je opgegeven waarden, zit je niet ver van je normale productie.
Maar je TSH lijkt te donderjagen.
En dat is wel degene die het snelst reageert op veranderingen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
elleke13
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2023, 19:52

Re: Mezelf voorstellen en ik zoek herkenning in mijn verhaal

Bericht door elleke13 »

De TSH waarde moet 0.55 zijn 😉foutje!
Plaats reactie