Graag setpoint bepalen

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Carine3010
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2022, 16:34

Graag setpoint bepalen

Bericht door Carine3010 »

Ik ben een vrouw van 53 jaar en heb een traag werkende schildklier en neem medicatie sedert 2012. Mijn huisarts (België) zegt dat de FT4 niet gemeten dient te worden als je al medicatie neemt, vandaar de vaak ontbrekende waarden. Ik heb een traag werkende schildklier waarvoor ik l-thyroxine 25 nam tot mijn bloedonderzoek op 30/9/22 aangaf dat mijn TSH 6,29 bedroeg. Van toen af ben ik l-thyroxine 50 beginnen nemen.
Ik zou graag een beeld hebben van wat mijn ideale waarden zouden zijn. Hierbij de waarden van de laatst beschikbare bloedonderzoeken:

Normen: TSH (0,27 - 4,2) en FT4 (12 - 22)

Waarden:
17/2/23 TSH 2,31 en FT4 15,7
2/12/22 TSH 3,8
30/9/22 TSH 6,29
2021: TSH 2,9 en FT4 16,9
2020: TSH 2,82
2019: TSH 2,00

Alvast bedankt!!
Carine
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Carine, welkom!

Je weet waarschijnlijk al dat de TSH daalt als de FT4 hoger is. En andersom: je TSH stijgt als de FT4 lager is.
Deze twee uitslagen laten dat niet zien.
Het zouden zomaar uitslagen van twee verschillende personen kunnen zijn.

2021: TSH 2,9 en FT4 16,9
17/2/23 TSH 2,31 en FT4 15,7

Misschien twee verschillende labs? Want dan ander meetapparatuur -> andere waarden.

De curve geeft weer hoe jouw FT4 de hoogte van je TSH beïnvloedt, en andersom.
Omdat je waarden dag en nacht veranderen is het héél belangrijk om altijd op dezelfde tijd in de vroege ochtend - 08.00 uur, minstens 24 uur na laatste levothyroxinepil- je bloed te laten afnemen.

Ik zal je meest recente waarden gebruiken - TSH 2,31 en FT4 15,7 - en veronderstellen dat je een doorsnee werking hebt van je achterliggende schildklierhuishouding. Een gok dus.

Onder deze voorwaarden is je streefwaarde ca. 16.5 met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Het bovenste groene blokje geeft je TSH weer van 6.29. Daarbij hoort dan een FT4 van 13.7 pmol/l.

Het onderste groene blokje is een blokje waarmee ik de curve in een doorsnee vorm kon gieten.

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Hoe laat zijn je waarden geprikt?
Bijlagen
Carine3010Feb2023.jpg
Carine3010Feb2023.jpg (38.79 KiB) 1918 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Carine3010
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2022, 16:34

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Carine3010 »

Dag Kiek,

Bedankt voor je reactie!
Het lab was steeds hetzelfde. Maar de laatste bloedafname gebeurde pas rond 9u45 omdat ik niet eerder bij mijn arts terecht kon die dag. Ik begrijp nu dat ik bij toekomstige controles echt op zoek ga naar een plekje vroeg in de ochtend. Ik neem mijn schildkliertabletjes steeds rond 7u 's morgens. De dag van de controle heb ik ze na het bloedprikken genomen.
Wat de andere metingen betreft, ik wist toen niet dat ik mijn tabletjes niet mocht nemen voor het bloedprikken. Dus terechte opmerkingen van jou en knap dat je dat aan die enkele metingen kan zien.

Kan ik nu toch al een beetje afgaan op je berekening van het setpoint? Of wacht ik best op een nieuwe controle (ik verwacht dat in september)?
Mijn klachten die ik nu nog steeds ervaar wijt mijn arts aan de overgang, wat natuurlijk kan, maar wat het niet zo makkelijk maakt bij het beslissen over het optimaliseren van mijn huidige dosis. Zeker omdat de waarden binnen de normen vallen.

Nogmaals van harte dank voor je reactie, Kiek.

Groeten,
Carine
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen

Bericht door Kiek »

Hallo Carine,

Je zou er goed aan doen wat meer levothyroxine te gebruiken.
De 50 µg is te weinig om je schildklierhuishouding in een stabiele situatie te brengen.
Je waarden zwabberen teveel.

In jouw situatie zou ik er 25 µg bijslikken.
Dan zit je op 75 µg.
Probeer dat twee weken uit.
En ga dan in de vroege ochtend, ca. 24 uur na laatste levothyroxine, naar het lab: TSH + FT4.
Dan heb je al een idee van het resultaat.

Zo zou ik het doen in jouw situatie.
Bespreek dit wel met je arts.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie