Voorstellen en vragen Manon

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Okéennu
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 apr 2018, 20:16

Re: Voorstellen en vragen Manon

Bericht door Okéennu »

Oh ik weet het al..na de strumazol waar ik allergisch op reageerde heeft ze me overgezet op propylthiouracil..dat ging goed! Anti histamine hielp bij de galbulten.
Manon77
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 14:31

Re: Voorstellen en vragen Manon

Bericht door Manon77 »

Hoi.

Ik ben wat weken verder en wat een verschil! Andere medicatie gekregen, en langzaam steeds meer energie . Ik voel me na jaren weer een beetje mezelf.


De internist na vorige bericht bezocht, vond ik wel tegenvallen , weinig informatie .afgelopen paar dagen voel ik me meer moe, en een raar gevoel alsof soort spanning die stijgt maar niet echt gestreste, wel op randje.

Vanochtend moest ik weer prikken. 2 weken geleden zat ik op 21.2, voelde me super. Nu op 12 .

Woensdag bel afspraak internist. Ik bel morgen ook, hoop dat lukt. Want moet ik nu verder slikken tot waarde bij nul is of krijg ik hormoon erbij? Zie er wel een beetje tegenop dat waarde nog verder gaat dalen maar als ik nu stop zal hij natiurlijk stijgen omdat tsh screen nog mega laag is

Wat denken jullie? Kan 12 en 21 zo'n verschil maken ij hoe ik me voel? Kun je bij te lage waarde ook een beetje stresserig gevoel krijgen?

Bedankt alvast!
Groet Manon
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en vragen Manon

Bericht door Kiek »

Gelukkig is je FT4 nu uit de hyperwaarden!
Je TSH heb je inderdaad nodig om een indicatie te krijgen hoe je je FT4 moet interpreteren.

Misschien is een FT4 van 12 voor jou voldoende.
Maar het kan ook zijn dat je 18 pmol/l nodig hebt.
Dan kom je met 12 pmol/l weer flink te kort.
Je TSH helpt daarbij een betere duiding te geven.
Maar dan moet die TSH zich wel laten zien.
Misschien duurt dat nog een week of wat.
Helaas.

Om de hoeveel tijd mag je nu naar het lab om je FT4 te checken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Manon77
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 14:31

Re: Voorstellen en vragen Manon

Bericht door Manon77 »

Hii kiek

Danken! Met 12 mmol voel ik me juist niet zo fijn. Moe, koud en anders

Er zou nu 1 maand tussenzitten maar afspraak prikken was er niet uit waardoor ik 2 weken geleden gewoon geprikt heb gelukkig. Toen 21 geloof ik en toen voelde ik me lekker Was zelf nl wel benieuwd. Maar begrijp nu dat vooral tsh wat miet gaan doen eer ik er iets zinnigs over kan zeggen.

Dank je
Manon77
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 14:31

Re: Voorstellen en vragen Manon

Bericht door Manon77 »

Hoi..

Helaas is het erna niet veel beter gegaan. Ik voelde me weer steeds sneller overstroomd en overprikkelt.
Eerst dacht ikL ik zit misschien te hoog. maar toen ik met pasen honger had en maar 1 broodje op kon, dacht ik: nee het is te laag. Toen gaan minderen met de remmer. Vorige week woensdag bloedgeprikt, zat op 12,6, en voelde me iets beter maar niet veel. Toen gestopt.
Pas nu voel ik me iets beter.

Helaas gaat contact internist niet fijn. Hij spreekt me alleen telefonisch, en is erg kort van stof. Als ik aangeef vermoeid te zijn, zegt hij voor se keer: als je nu nog klachten hebt, dan zijn er waarschijnlijk andere oorzaken. Maar een paar weken hiervoor voelde ik me super!

Nu ga ik eerder weg van werk, vorige week zeer kort lontje, gaat ht iets beter maar als meer dan 2 mensen tegen me praten wordt het erg ingewikkeld zeg maar. Als ik niets hoef, gaat het goed, maar zo is mijn leven nu niet ingericht. Ik ben natuurlijk ook nog herstellende van de burnout, die ik vorig jaar had, alleen die ging vorige zomer best goed. Toen stagneerde het in september, en dat bleek later onder meer door schildklier te komen.

Voorstel is nu om remmer en hormoon te slikken dat is prima. Maar, internist wil pas over 6 weken prikken. Ik zei toenL dat vind ik veel te lang, want als ik me weer zo lang zo voel, dan wil ik toch weten hoe het nu is als ik een tijdje geen medicatie slik en op moment dat ik me weer goed voel.

Uitiendelijk afspraak van over 4 weken prikken. Hij zei: minder heeft geen zin. Maar een vriendin, en ik ook, moest om de 2 weken prikken

Hoe is dat bij jullie>? En..dat hij al 2x zegt dat klachten dan elders vandaan komen: als eerste stap is het toch bepalen bij welke waarde ik me oke voel, en als ik me binnen de 12-22 nergens oke voel, dan zou T3 ook nog gecheckt kunnen worden toch?

Denk eraan om een andere internist te vragen, vind dit zo vervelend! Voelt alsof hij het heel kort telefonisch wil houden, en er snel van af wil zijn. Dat vind ik niet zo prettig

hoor graag hoe dat bij jullie ging, hoe vaak prikken, en hoe contact internist en of klachten idd schildklier zijn
Plaats reactie