Nieuw hier + een vraag

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
MZijlstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023, 07:29

Nieuw hier + een vraag

Bericht door MZijlstra »

Beste forumleden,

Sinds vandaag ben ik nieuw hier op het forum. Ik ben Marianna en ik ben 36 jaar. Ik hoop dat jullie als ervaringsdeskundigen mij verder kunnen helpen. Ik heb inmiddels al veel gelezen, maar heb het idee dat ik ook nog veel te leren heb.

Nadat ik vorig jaar twee keer een miskraam heb gehad, is er onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan. Er is o.a. geprikt op TSH en anti-TPO. Mijn TSH waarde was 5.9 en anti-TPO 400. Ineens ging ik met twee diagnoses naar huis: de ziekte van Hashimoto en een trage schildklier. Het advies is pas weer proberen zwanger te worden wanneer mijn TSH tussen de 1 en 2.5 is. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren..omdat hij maar een paar punten hoeft te zakken kan dat wellicht best vlot gaan.

Ik heb van de fertiliteitskliniek een doorverwijzing gekregen naar de endocrinoloog, maar daarvoor is een wachttijd van 6 weken. Ik ben naar mijn huisarts gegaan om alvast te kunnen starten met medicatie. Zij wilde ook mijn T4 bepalen en deze kwam uit binnen de normale range, namelijk 13. Mijn TSH bleek toen 4.2 te zijn; dit was 2 weken na de eerste meting. Wel beiden in een ander lab helaas..dus eigenlijk niet te vergelijken. De huisarts vond mijn waardes niet zo alarmerend maar wilde uiteindelijk gelukkig toch meewerken. Ik heb levothyroxine voorgeschreven gekregen en slik dagelijks de startdosering van 25 mcg. De eerste week merkte ik eigenlijk niets, maar de tweede week begon het slechte slapen (moeilijk in slaap komen en vaak wakker 's nachts). Ook heb ik regelmatig last van mijn buik, winderigheid en een opgeblazen gevoel. Zijn dit bijwerkingen die bij de meeste patiënten uiteindelijk weer wegtrekken als je lichaam gewend is aan de medicatie? Na een week slechte nachten begint het me aardig op te breken..

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met de anti-TPO waarde, of die ook zakt door de medicatie? En wat zouden jullie aanraden voor mijn afspraak met de endocrinoloog? Ik neem aan dat 6 wk na start medicatie opnieuw bloed geprikt wordt en ik kan bijv vragen of de T3 waarde en reverse T3 dan ook kunnen worden meegenomen. Is dat nuttig?

Alvast veel dank voor het meedenken!

Groet, Marianna
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier + een vraag

Bericht door Kiek »

Welkom, Marianna!

Wat jammer dat je zwangerschappen afgebroken zijn!
Daarom is aandacht voor je schildklier nu des te belangrijker.

Je verhoogde TSH (= stimulerend schildklierhormoon) laat zien dat je FT4 te laag is voor jou.
Ook al is deze FT4 binnen referentie.
Je TSH tracht je schildklier aan te manen tot meer productie.
Want je hebt een hogere FT4 nodig.
Je anti-TPO laat een signaal zien dat je afweer reageert op een verstoring in je schildklier.

Anti-TPO zijn meetbaar tot in vele duizenden. Je voelt ze niet. Ik heb ze nu tientallen jaren, zonder enig probleem. De laatste 15 jaar nooit meer geprikt.
De aanwezigheid ervan is soms handige kennis, omdat men dan pas je subklinische hypothyreoïdie serieus neemt vanwege je zo gewenste zwangerschap.

Je komt er zeker niet met 25 µg levothyroxine. Levothyroxine is T4 om je FT4- tekorten weg te werken.
Zo'n kleine dosis, een finetune dosis, zorgt slechts voor geslinger van je waarden: zodra je je pilletje T4 slikt, zakt je TSH en klimt je FT4 een beetje. Dat duurt een te korte tijd. Een dagdeel later zie je je rommelige waarden weer terug.
Dat komt door werking van je achterliggende schildklierhuishouding.

Het beste is te verhogen naar 75 µg: je TSH zakt omdat je FT4 dan flinker klimt.
Het klimmen van FT4 duurt langer dan de vlotte reactie van je TSH. En een dagdeel later zie je minder rommelige waarden terug.
Als je dat 2 weken geslikt hebt, zou je naar het lab kunnen gaan:
- altijd 's ochtends vroeg - minstens 24 uur na je laatste levothyroxinepil - zelfde lab.

Aan je waarden te zien denk ik dat je een TSH nodig hebt van ca. 1 mU/l met een FT4 van tegen de 16 pmol/l. Dat is een groot verschil met 13 pmol/l en een TSH van 4.2 mU/l.
Een TSH van 2 is zeker ook niet goed.

T3-pillen zijn funest voor de ontwikkeling van een ongeborene.
En voor de ontwikkeling van haar/zijn schildklierhuishouding.
Dat moet je niet eens willen proberen.
Zolang je geen hyperthyreoïdie hebt, hoef je dus geen aandacht te schenken aan T3.

Zorg dat je de juiste hoeveelheid levothyroxine slikt, waardoor je FT4 dus ca. 16 wordt en je TSH op ca. 1 staat.
En vraag maar raak!

Succes, en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
MZijlstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023, 07:29

Re: Nieuw hier + een vraag

Bericht door MZijlstra »

Goedemiddag Kiek,

Dank voor jouw uitgebreide reactie!
Ik zie vandaag pas jouw bericht; dacht dat ik per e-mail een bericht zou krijgen bij een reactie, maar dat was dus niet zo.
Met deze informatie kan ik weer aan de slag en in gesprek met de endocrinoloog.
Nogmaals heel erg bedankt!

Groet, Marianna
MZijlstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2023, 07:29

Re: Nieuw hier + een vraag

Bericht door MZijlstra »

Gister kreeg ik m'n uitslag van het lab en de waarden waren inderdaad amper gedaald.
Mijn TSH was van 5.9 naar 5,26 gegaan, wat in de ogen van de endocrinoloog eigenlijk wordt gezien als gelijk gebleven.
Mijn FT4 waarde was gelijk gebleven, namelijk 13.
De endocrinoloog heeft nu gelukkig de dosis opgehoogd van 25 mcg naar 75 mcg levothyroxine per dag.
Ben heel benieuwd wat dat gaat doen.
Nogmaals dank voor je advies Kiek!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw hier + een vraag

Bericht door Kiek »

Zo kom je inderdaad sneller op een voor jou passender FT4-niveau terecht.
Laat je over ca. 2 weken prikken?
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie