Subklinische hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Heel erg bedankt Kiek, voor je snelle reactie en je uitleg 😀
Ik schreef dat ik me niet zo slecht meer voel na start medicatie maar het schommelt wel enorm, het ene moment of dag kan ik 'alles' en het andere moment of dag is het helemaal niks...kan bijvoorbeeld aan het wandelen zijn en opeens is het op, net of ik door stroop loop of de stekker eruit getrokken wordt, maw het wisselt enorm

Ik neem je reactie mee naar de huisarts, kijken wat zijn reactie hierop is en hij mee wil gaan in het ophogen.

Nogmaals dank Kiek!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Dat schommelen van waarden en gevoel is iets typisch voor subklinische hypo's die onvoldoende levothyroxine slikken.
Dit is lastig, want 99.9% van de artsen denkt dat subklinische hypo's slechts een beetje levothyroxine nodig hebben om-het-op-te-vullen...
Maar een tekort 'opvullen' is onmogelijk in een subklinische hypothyreoïdie.

Dat komt door de werking van de achterliggende schildklierhuishouding.
De aloude vergelijking van de centrale verwarming met het straalkacheltje geldt nog steeds:

Als de ketel (schildklier) van de cv het slecht doet want hij komt niet verder dan 16 graden, dan doe je een straalkacheltje (levothyroxine) aan. De thermostaat van de cv in de kamer (als hypofyse/TSH) voelt de warmte van de straalkachel, en slaat dus af (TSH omlaag).
De straalkachel (als levothyroxine) neemt dan de-hele-temperatuurverzorging over.
Zo ben je uitsluitend nog afhankelijk van straalkacheltjes (levothyroxine) zonder de centrale verwarmingsketel (schildklier).

Nu al is een groep behandelaars (wereldwijd) van mening dat ouderen met een subklinische hypothyreoïdie geen levothyroxine behoeven, want 'het-helpt-toch-niet'.
Grote onderzoeken laten dit resultaat zien.
Wij weten dat dat niet helpt omdat ze gemiddeld een dosis van nog geen 50 µg levothyroxine toebedeeld krijgen.
Dat is dus aanmodderen, zonder rekening te houden met de achterliggende schildklierhuishouding.

Afijn, een lang verhaal om iets meer duidelijk te maken over de werking van de feedback.
'k Hoop dat je tot een vergelijk komt met je behandelaar.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Kiek,

Ik heb je reactie laten lezen en de huisarts is het er mee eens dat er nog ruimte is voor verbetering maar omdat ik ook veel hartkloppingen en overslagen heb, wil hij het ophogen zo voorzichtig mogelijk doen en eerst de 50 mcg verhogen met 12.5 mcg, na 6 weken opnieuw prikken en nav die uitslag en eventuele klachten nogmaals verhogen met 12.5 mcg.

Ik ben tevreden met deze oplossing, de weg is misschien wat langer maar ik vind dat niet zo erg.

Nogmaals hartelijk dank omdat ik het gevoel heb dat jouw uitleg mbt onderdosering de doorslag heeft gegeven om het ophogen een kans te geven!

Hartelijke groet
Geralda
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Nog een kleine aanvulling.

Je moet weten dat de werking van de levothyroxine bij mensen die goed zijn ingesteld een dagelijkse (slik-)ritmiek heeft, waarvan de hoogste en laagste FT4 binnen 24 uur soms wel 2 à 3 pmol/l kan verschillen.
Bij de juiste instelling van je dosis kan de FT4 na gemiddeld 2.5 uur 2 à 3 pmol/l hoger zijn dan voor inname. En je TSH navenant laag.
Daarna zakt je FT4 weer volgens halfwaardetijd tot de volgende dosis.
Misschien voel je je na een paar uur in de ochtend beter dan in de latere middag, als je goed bent ingesteld.
Dat komt dus door die (slik-)ritmiek.

Daarom: nooit bloed prikken na het slikken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hallo Kiek,

Ik prik nuchter dus zonder medicatie en eet niet vantevoren, de laatste keer kon ik om 8 uur prikken maar helaas kan het vanaf nu niet eerder dan 9.00 omdat ze pas om 9.00 beginnen...de tijd zal hopelijk niet zoveel verschil maken zolang ik mijn medicatie niet inneem vantevoren...ik zou 10 km verderop in ziekenhuis kunnen prikken maar dan gaat het ook naar een ander laboratorium en ik las dat dat ook niet aan te raden was.
Ik voel me nu trouwens ook slechter in de middag ondanks dat ik nog niet goed ingesteld ben, sporten doe ik dan ook smorgens omdat ik dat smiddags niet kan opbrengen.
Vind het enorm fijn dat ik zoveel info en uitleg krijg van jou, ik vind het allemaal behoorlijk complex 😓

Hartelijke groet, Geralda
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Het is niet eens anders dan geleerd door onze behandelaars.
Het zijn details die toegevoegd worden vanuit fysiologisch perspectief ten bate van jou, van mij, van ons, van de mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Kiek,

Vorige week opnieuw geprikt, zit nu met 62,5 mcg op tsh 1.8 en ft4 17.9 ( nuchter geprikt).
Huisarts zegt voorlopig niet te verhogen, even 6 weken aankijken en opnieuw prikken.
Nu is het wel zo dat mijn tinnitus sinds de verhoging erger is geworden en ik er 12.5 mcg af wou hebben maar hij zegt dat dat ook een andere oorzaak kan hebben en we nu eerst een afwachtende houding aan gaan nemen en afhankelijk van de volgende bloeduitslagen we kunnen gaan kijken of er nog iets veranderd moet worden.
Ik wacht dus maar af, wou het je toch nog even laten weten ;)

Groetjes en een fijne dag!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Geralda,

Je TSH lijkt nog steeds van slag. Het positioneert zich slordig.
Je FT4 fladdert zo'n beetje met de door de eenmaal daagse snuf levothyroxine geagiteerde restwerking mee.
Dat is het resultaat van een ondermaatse dosis levothyroxine bij een subklinische hypothyreoïdie.
Zo'n 'behandeling' houdt geen rekening met de achterliggende schildklierhuishouding, de achterliggende fysiologie en de werking van de HPT. En houdt zo dus geen rekening met de realiteit.

Heb je een serieuze subklinische hypothyreoïdie, dan moet dat serieus behandeld worden.

Een gezonde volwassen schildklierwerking geeft een grotere capaciteit weer dan een 50 of 60 µg levothyroxine/T4.
Zelfs kleine kinderen hebben een hogere T4, en slikken meer!
Maar als men zo wel behandeld wordt, dan voelen mensen zich -zeer mild gezegd- niet altijd even gelukkig.
De uren vlak na slikken zijn nog de beste, want hoogste FT4.
Daarna snel dalend.
Met een baan in de uren tussen 9 en 12 valt dat uit te houden.
In de middag ben je echter veel minder in staat tot serieus en kreatief gebruik van je hersens.

Zolang de behandelaars zich niet wensen te verdiepen in de feedback (jakkes, zo ingewikkeld..), en de consequenties daarvan ('t zal wel..), is een groot deel van de schildkliergemeenschap overgeleverd aan zo'n ondermaatse basisbehandeling.

Zorg dus dat je beter behandeld wordt, Geralda, of bekijk je behandeling met een kritische blik.
Wees overtuigd van de onnozelheid van een vaste dosis à la 50 µg levothyroxine.
Dat is een zoethoudertje, als een placebo.
Het is een stoorzender die je HPT warrige berichten toestuurt.
Een hoeveelheid LT4 is niet afhankelijk van de ernst van een hypothyreoïdie.
Deze is wel afhankelijk van de aangeboren werking van je HPT.

Het maakt voor dokters ook geen donder uit, of je je laat prikken vóór of op enig moment ná het slikken van levothyroxine.
Inzicht in de betekenis van het beloop van waarden zit niet in de opleiding.
Wel het kijken naar lijstjes referentiewaarden.
Kortom, wees kritisch.

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Nimmer van de associatie van hypo en tinnitus gehoord, noch iets gemerkt van invloed op mijn eigen staat van hypo en/of dosiswijziging.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Kiek,

Na veel aandringen dinsdag opnieuw prikken en nu ook met B12, vitamine D en ferritine erbij, dit op advies van het SON.
Daarna zal ik moeten proberen om langs de doktersassistente te komen voor een afspraak, door huisartsentekort ziet zij geen mogelijkheid tot een afspraak omdat de waardes 'goed' zijn en er geen urgentie is.
Ik wacht het bloedprikken af en krijg ik geen afspraak dan vraag ik een second opinion bij de schildklierpoli.
Tis dus afwachten even.

Vriendelijke groet, Geralda
Geralda
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:53

Re: Subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Geralda »

Hoi Kiek,

Ik mag vanaf vandaag 75 mcg slikken, even afwachten hoe dat gaat ( kon nu pas terecht ivm huisartsentekort omdat ik geen spoedgeval was!).
Daar ik nu weer duizelig ben, een zwaar hoofd heb, slecht kunnen concentreren en moe ben kon ik langskomen.
De huisarts draagt me nu over naar het ziekenhuis zodat ze me daar beter kunnen instellen.

Ik neem de grafiek mee die jij hebt gemaakt voor mij en laat weten wat straks de waarden zijn zodra ik weer geprikt heb, hoop dat de 75 mcg net dat beetje extra is wat ik nodig ben.

Groetjes Geralda
Plaats reactie