Ervaring operatie nav multinodulair struma

Met informatie over en ervaringen met diagnose en behandelingen
Plaats reactie
Geetje82
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2015, 18:51

Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door Geetje82 »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen over het verwijderen van 1 helft van de schildklier.

Ik heb al een aantal jaren een multinodulair struma. Ik heb er weinig last van gehad maar nu met sporten en bepaalde bewegingen voel ik hem drukken. Gisteren heb ik weer een controle gehad (echo en bloedprikken) en de uitslagen waren goed. De dominante nodus is 6.7x3.9x4.9 cm en de kleine 2.8x2.8x2.1 cm en bloedwaarden waren oke. De afgelopen tijd wordt ik heel veel aangesproken over de verdikking in mijn hals. Zelf vind ik het ook steeds meer storend als ik in de spiegel kijk.

Zijn er mensen die om bovenstaande redenen de operatie hebben laten doen en wat zijn jullie ervaringen daarover?
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Geetje 82,


Ik heb de de operatie 3 x ondergaan, de eerste 40 jaar geleden toen was het alleen een goedaardig bobbel.

10 jaar geleden de tweede operatie, helaas was het toen Schildklierkanker daarom werd bij de derde operatie de gehele schildklier verwijderd.

Ik kan er verder redelijk mee leven alleen het instellen op de Euthyrox is soms wat moeilijk, moet regelmatig aangepast worden.

Daarom is de regelmatige controle met bloedprikken wel van belang.

Met de operaties heb ik geen problemen gehad, was goed te handelen.

Sterkte !!
Mvg.
Marjoleta
Geetje82
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2015, 18:51

Re: Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door Geetje82 »

Hallo Marjoleta,

Bedankt voor je reactie.

Pfff al 3 operaties gehad, dat is wel veel. Fijn te horen dat de operaties goed te handelen waren. Wat ik lees hier, dan is het bij velen best lastig om goed ingesteld te zijn met de medicatie.

Ik heb het geluk dat mijn schildklier nog goed werkt en er geen medicijnen nodig zijn.

Volgende week heb ik een afspraak met mijn huisarts gemaakt omdat ik weer een verwijzing wil voor het ziekenhuis, zodat ik daar met de arts kan overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik heb steeds meer last van de verdikking, kon het altijd goed hebben maar merk aan mezelf dat ik het nu echt vervelend begin te vinden.

Ik heb veel gegoogled en gelezen over andere behandelmethodes dan een operatie. Maar zo als ik het lees is de nodus bij mij al zo groot dat niet alles meer mogelijk is. In mijn omgeving zijn de meningen erg wisselt over wat ik zou moeten doen. De 1 zegt opereren dan ben je er vanaf en de ander vind een operatie te heftig voor 'alleen' maar een grote nodus. Dus vandaar dat ik op dit forum maar eens een berichtje heb geplaatst om ervaringen van anderen te horen.
Maria01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2019, 20:17

Re: Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door Maria01 »

Hallo Geetje,

Ik heb zelf een jaar geleden mijn schildklier laten verwijderen ivm multi nodulair struma. Na heel lang wikken en wegen, maar de klachten werden me te vervelend en de hals werd steeds dikker. Ze hebben een heel klein stukje laten zitten, en dit heeft de gehele functie over genomen, dus slik helemaal geen medicijnen. Zowel de operatie als herstel is erg goed en vlot verlopen. Zo blij mee! Succes met het maken van een keuze!
Geetje82
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2015, 18:51

Re: Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door Geetje82 »

Hallo Maria,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest en heb een verwijzing gekregen. Kan over 2 weken terecht in het ziekenhuis. Ben erg benieuwd wat de opties zijn en wat de arts zou kunnen doen aan de grote nodussen. Ik vind een operatie heel spannend, maar op dit moment heb ik dat liever dan de klachten en dikke hals. De huisarts heeft al aangegeven dat door de grote van de nodus er waarschijnlijk weinig opties zijn en een operatie misschien wel de enige optie is. Maar ze zei wel dat een operatie niet zomaar gedaan wordt, dus afwachten wat de arts wil en kan doen.
Maria01
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2019, 20:17

Re: Ervaring operatie nav multinodulair struma

Bericht door Maria01 »

Spannend… ben benieuwd naar het vervolg. Je mag me altijd ff een pb sturen.
Plaats reactie