Klachten maar bloedwaardes zijn goed

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kipje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2023, 01:06

Klachten maar bloedwaardes zijn goed

Bericht door Kipje »

Hallo, ik ben een vrouw van 20 jaar en sinds ongeveer 2 jaar heb ik de ziekte van Graves. Ik heb 1,5 jaar aan strumazol+Thyrax gezeten, nu sinds een klein half jaartje gestopt met medicijnen (in overleg met internist) om te kijken of mijn Graves genezen is. Volgens de bloedwaardes is mijn schildklier eigenlijk perfect nu, maar zo voel ik me niet. Ik ben zo moe de hele dag, vanaf het moment dat ik opsta tot het moment dat ik ga slapen voel ik me suf en mijn concentratie is heel slecht. Deze klachten horen meer bij hypo dan hyper, maar toch komt dat niet uit de bloedwaardes. Ook heb ik een struma, wat ik heel erg vervelend vind want ik vind hem lelijk, en bij het hardlopen krijg ik een erge druk op mijn keel. Helaas vind de internist dit geen reden om mijn struma te behandelen. Ze wil het pas behandelen als mijn schildklier niet goed meer werkt. Ik weet niet meer hoe ik verder moet, zo lang al moe de hele dag en nergens motivatie in om te doen vanwege de vermoeidheid. De vermoeidheidsklachten heb ik naar mijn idee al ongeveer sinds ik gestopt ben met medicijnen en het word zeker niet beter, alleen slechter. Ben ook naar de huisarts geweest voor vermoeidheid, uit bloedtesten niks gevonden. emand hier ervaring mee? Met klachten maar toch goede bloedwaardes?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten maar bloedwaardes zijn goed

Bericht door Kiek »

Welkom, Kipje!

Misschien zien je waarden er goed uit, maar zijn ze niet goed voor jou.
Misschien tussen referentiewaarden, maar dat betekent niet altijd dat ze lekker zijn voor jou.
Het is van belang de betekenis van je waarden op juiste waarde te taxeren.
Bij waarden waarmee ik mij best voel, voel jij je misschien heel belabberd.

Welke waarden vinden de dokters goed voor jou?
Zet je schildklierwaarden op het forum.
Dan kan het forum meelezen en leren.
Het is de bedoeling dat je blindelings weet welke waarden voor jou in welke omstandigheden 'normaal' zijn.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kipje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2023, 01:06

Re: Klachten maar bloedwaardes zijn goed

Bericht door Kipje »

Kiek schreef: 24 apr 2023, 11:46 Welkom, Kipje!

Misschien zien je waarden er goed uit, maar zijn ze niet goed voor jou.
Misschien tussen referentiewaarden, maar dat betekent niet altijd dat ze lekker zijn voor jou.
Het is van belang de betekenis van je waarden op juiste waarde te taxeren.
Bij waarden waarmee ik mij best voel, voel jij je misschien heel belabberd.

Welke waarden vinden de dokters goed voor jou?
Zet je schildklierwaarden op het forum.
Dan kan het forum meelezen en leren.
Het is de bedoeling dat je blindelings weet welke waarden voor jou in welke omstandigheden 'normaal' zijn.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bedankt voor je reactie, Mijn bloed waardes van 27 maart waren:
TSH 0,73
FT4 21
FT3 4,17
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten maar bloedwaardes zijn goed

Bericht door Kiek »

Je FT3 valt binnen de referentie, denk ik.

Je hebt een FT4 21 pmol/l met een TSH van 0.73 mU/l, en veronderstel een doorsnee werking van je achterliggende schildkliermachinerie (hypothalamus/hypofyse), dan zou bij jou daarbij horen een FT4 van 19.7 pmol/l met een TSH van 1.4 mU/l.
Dit zou je set point kunnen zijn. Je set point is het richtpunt/evenwichtspunt van je lijf. Dat zwabbert over 24 uur een beetje. Gemiddeld zo'n 1.5 pmol/l.
Inderdaad zouden je waarden van 21/0.73 normaal kunnen zijn voor jouw lijf.

Dus stel dat de FT4 van 19.7 met een TSH van 1.4 mU/l juist is, dan zou een FT4 van 15 pmol/l bij jou een TSH geven van liefst 15 mU/l! Een heel normale FT4 bij een zeer abnormale TSH!
Zo zou dat inderdaad bij jou kunnen werken.
Ter vergelijk: bij mij geeft een zelfde FT4 van 15 een TSH van ca. 0.8...

Het lijkt me overigens niet eenvoudig om op jonge leeftijd met zulke Graves' -achtige toestanden te moeten handelen.

Sterkte!
Kiek

De curve heb ik gemaakt door het punt FT4 21 / TSH 0.73 onder rechts neer te zetten.
Aan de bovenkant van de curve heb ik een punt gezet waarmee de curve een supergemiddelde vorm krijgt.
Daaruit komt het oranje sterretje als set point: 19.7/1.4.
Bijlagen
KipjeApril 2023.jpg
KipjeApril 2023.jpg (43.86 KiB) 983 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie