Dokter neemt symptomen niet serieus

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
MHageman
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2023, 21:49

Dokter neemt symptomen niet serieus

Bericht door MHageman »

Ik ben een vrouw van 40 jaar. Sinds 2020 heb ik last KVSK mijn geheugen en concentratie. In die periode had ik ook dat mijn menstruatie steeds heftiger werd. De huisarts heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis ivm mogelijke overgangsklachten. Dit bleek niet aan de orde te zijn. Afgelopen jaar ben ik bloed wezen prikken voor gewrichtspijn omdat reuma in de familie zit. Hier kwam niets uit. Ik ben ook al een keer bij de huisarts geweest ivm het gevoel van een brok in de keel te hebben. Hier is verder niets mee gedaan. Mijn geheugen en concentratie wordt steeds slechter. Ik kan niet op woorden komen en heb hier echt last van. Vaak licht in mijn hoofd, ook een mist in mijn hoofd. Bij het praten som voor mijn gevoel haperen. Onlangs ben ik weer naar de huisarts gegaan omdat ik zelf een B-12 tekort wilde uitsluiten. Na bloedonderzoek bleek mijn TSH 4.6 te zijn en de vrije T4 13.9.
De huisarts gaf aan dat dit verder niets afwijkend was maar ik had mij hier verder in verdiept en kwam erachter dat veel
klachten ook voorkomen bij een schildklier probleem. Een vriendin vertelde mij dat ook mijn waarden echt kunnen zorgen voor deze klachten. De huisarts heeft mij op eigen verzoek doorverwezen naar een internist/ endocrinoloog. Hier ben ik gisteren geweest en is mij gezegd dat deze klachten niet kunnen komen van de schildklier. Dat er evt pas iets gedaan wordt als uit antistoffen blijkt dat je boven 7 of 10 zit. Ik mag over 2 maanden bloedprikken en dan worden ook de antistoffen meegenomen.
Hoe denken jullie hierover? Ik denk dat ik gek word of overspannen ben terwijl ik voel dat het iets anders.
MHageman
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2023, 21:49

Re: Dokter neemt symptomen niet serieus

Bericht door MHageman »

Overigens is mijn b12: 270, methylmalonzuur: 253, en vitamine d3: 60.

Ik hoop eigenlijk op jullie visie of mijn schildklieruitslag wel de oorzaak kan zijn van mijn klachten en tips om dit bespreekbaar te maken met de arts.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Dokter neemt symptomen niet serieus

Bericht door Pomtips »

Hoewel je tsh vermoedelijk nog net binnen de referentiewaarden valt, snap ik je zorgen en geef ik je vriendin gelijk dat je klachten van je schildklier kunnen komen. Ik vind dat je arts het makkelijk wegwuift. Niet direct zorgelijke waarden en ook niet direct subklinish hypo (afhankelijk van referentiewaarden lab), maar met een dergelijke hoge tsh zou ik vergelijkbare klachten als jij hebben. Ik zou een afwachtend, monitorend beleid van de arts in deze begrijpen. Direct actie ondernemen (levo voorschrijven) is wellicht wat voorbarig. Vaak stabiliseert een tijdelijke disbalans uit zichzelf. Dan wil je daar niet direct aan prutsen. Maar het is zeker het monitoren waard.
Laat je niet afschepen met verhaaltjes dat het niet van je schildklier kan komen. Dat heb ik tientallen keren gehoord en achteraf bleek het ALTIJD van mn schildklier(waarden) te komen. En protocollen zijn er voor artsen, maar daar kan ook van afgeweken worden. Een patiënt kan ook een proefbehandeling verzoeken. En dan kun je zien of er verbetering plaatsvindt.
Kijk goed wat je tsh de volgende keer doet. Gaat die verder omhoog of stabiliseert het? En verbeteren of verslechteren de klachten?
Ondertussen goed voor jezelf zorgen.

P.s. schildklierklachten kunnen idd erg lijken op burnout dus laat je niet gek maken. Zie https://burnout.50webs.com/
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Dokter neemt symptomen niet serieus

Bericht door elizabeth27 »

Ik zou vragen om over 3 maanden nog een keertje te laten prikken. Je vit D van 60 is aan de lage kant, het beste is 80 of hoger. Wellicht komen daar ook nog klachten vandaan. Dus daarvoor zou ik persoonlijk bij gaan slikken.
Plaats reactie