Halfwaarde tijd

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Halfwaarde tijd

Bericht door JanetH »

Hallo,
Daar ben ik weer eens: na 6 jaar stabiele schildklierfunctie begint het ontregelingscircus van mijn schildklier weer opnieuw zo lijkt het. Wat in 2016 met een hypothyreoidie begon en behandeld werd met levothyroxine, bleek in 2017 uit te lopen in een Graves met "blok en replace" therapie voor 1 1/2 jaar. Vanaf 2018 een stabiele schildklierfunctie terug gekregen.
Begin dit jaar knapte ik maar niet op van een wsl flinke griep en in maart maar eens de schildklier laten prikken. Daar bleek opnieuw hypothyreoidie.
Ik ben via huisarts, na overleg met internist, gestart met lage dosering thyrofix 50 mcg en na 2 weken zat ik weer bij de endocrinoloog. Deze besloot nadat we mijn historie hadden bekeken en besproken om de thyrofix iets op te hogen naar 75 mcg. Dat ophogen is nu 2 weken terug en de start met lage dosering wordt a.s. vrijdag 5 weken terug. Ik heb echter nu al weer gevoel van hyper; ben enorm druk in mijn hoofd, vergeetachtig/moeite met concentratie, slaap heel slecht, val flink af ( bijna 1 kilo per week) heb buikpijn en moet minimaal 2 keer per dag naar de wc en ontzettend snel prikkelbaar.
Het lab prikken staat pas gepland over 4 weken en hierna telefonisch consult met de endo. Gezien mijn voorgeschiedenis heb ik hem nog wel gevraagd om eerder lab te laten controleren omdat ik bang was dat dit stond te gebeuren. Volgens hem niet zinvol omdat de waardes hem dan toch niets wijzer zouden maken. Ik blijf dat toch heel lastig vinden; die minimaal 6 weekse cyclus die bijna standaard wordt aangehouden. I.v.m halfwaarde tijd, maar kan iemand mij nog eens uitleggen hoe dat werkt? Ik lees bijvoorbeeld ook dat bij hyperthyreoidie die halfwaarde juist verkort.
Ik wil niet in de opstart van instellen medicatie gaan lopen "rommelen" en mijn eigen plan trekken zonder overleg met mijn behandelaar, maar dit nog 4 weken voortzetten is ook geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Groet,
Janet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Halfwaarde tijd

Bericht door laura »

hallo Janet,

Misschien heb je hier iets aan: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... rmoon.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Halfwaarde tijd

Bericht door elizabeth27 »

Hoe vervelend ook, eerder prikken, heeft geen zin. Het kunnen heel goed instellingsklachten zijn. Niet leuk maar daar moet je voor nu even doorheen. Sterkte!
Plaats reactie