overdosering?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

overdosering?

Bericht door Romy »

Hoi forumleden,
Wie heeft ervaring met symptomen van overdosering ondanks dat de dosering en bloedwaarden gelijk zijn gebleven?
Ik heb bijna een jaar 100mcg levothyroxine gebruikt, met goede bloedwaarden maar nog veel (rest)klachten. Vanwege de aanhoudende klachten is mijn dosering verlaagd naar 88mcg. Dit zorgde voor enige verbetering van de klachten, en de bloedwaarden waren ook prima dus deze dosering heb ik ruim 7 maanden gebruikt.
Nu ervaar ik toch weer wat meer klachten dus opnieuw bloed laten prikken. De bloedwaarden zijn ongewijzigd, maar toch voelt het als overdosering. Om die reden mag ik mijn dosering verlagen naar 75mcg maar ik ben nu bang dat mijn bloedwaarden daardoor verkeerd zullen zijn over 6 weken.
Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt, verbeterden je klachten, waren je waarden nog goed en hoe kan ik het beste verlagen?
Moet ik gewoon starten met 75mcg morgen of kan ik beter 1 a 2 dagen geen medicatie nemen en daarna starten met 75mcg?
Groetjes, Romy
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overdosering?

Bericht door Kiek »

Hallo Romy,

Je schrijft over je gevoel van overdosering, waarna je je dosis verlaagt, en je waarden desondanks gelijk blijven.
Je waarden vertellen het resultaat.
Zet je waarden eens op een rij, met datum en dosis.
Wie weet valt er iets uit te halen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overdosering?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 22 apr 2023, 12:04 Zet je waarden eens op een rij, met datum en dosis.
Wie weet valt er iets uit te halen.
Hoi Kiek, ik heb een paar waarden van voor mijn hypothyreoidie, dus zonder schildkliermedicatie;

feb 2019
TSH 1,7
FT4 11

maart 2021
TSH 2,1
FT4 11

Vanaf juli 2021 hypothyreoidie (en gelijk gestart met levothyroxine). Deze extreme waarden gooien de setpoint logica overhoop maar ik zal ze alsnog vermelden;
TSH 80
FT4 7

Na 6 weken;
sept 2021 (75mcg)
TSH 1,9
FT4 13

okt 2021 (100mcg)
TSH 0,31
FT4 15

juni 2022 (100mcg)
TSH 0,71
FT4 15

sept 2022 (88mcg)
TSH 0,92
FT4 13

april 2023 (88mcg)
TSH 0,99
FT4 14

De waarden van tijdens mijn zwangerschap heb ik eruit gelaten.
Nu weer gevoel van overdosering, dus dosering verlaagd naar 75mcg en over 6 weken weer bloed prikken.
Ik hoop dat je er iets van kunt maken, alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Romy
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overdosering?

Bericht door Kiek »

Als je laatste waarden in normale omstandigheden zijn geprikt -24 uur na je laatste levothyroxinepil- dan zou je je overgedoseerd kunnen voelen ca. 2 à 3 uur na inname van de levothyroxine tot in de late namiddag. Je laatste waarde zit al op je set point. Met levothyroxine erbij stijgt het nog meer.
De betekenis van je waarden hangt dus af van de tijd tussen laatst geslikte levothyroxine en het prikken.

Ja, simpelweg 2 of 3 dagen geen levothyroxine innemen.
Dan ben je het snelst terug op de rails.
Nogmaals, je waarden hebben alleen de juiste betekenis als je ca. 24 uur na laatste levothyroxinepil naar het lab gaat.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overdosering?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 24 apr 2023, 11:33 Je laatste waarde zit al op je set point. Met levothyroxine erbij stijgt het nog meer.
De betekenis van je waarden hangt dus af van de tijd tussen laatst geslikte levothyroxine en het prikken.
Ja, simpelweg 2 of 3 dagen geen levothyroxine innemen.
Dan ben je het snelst terug op de rails.

Succes!
Kiek
Alle prikmomenten zijn nuchter, in de ochtend (8.00-8.30 uur) en 26 uur na het nemen van de laatst geslikte levothyroxine, behalve natuurlijk de eerste 2 waarden omdat mijn schildklier toen nog prima werkte.
Dat ik met mijn laatste waarde op mijn setpoint zit, houdt dat dan in dat die dosering juist goed is of toch te hoog? En is je setpoint altijd lager dan je natuurlijke waarde?
Ik heb nu 2 dagen geen levothyroxine geslikt, en daarna begonnen met 75mcg ipv 88mcg.
Het gevoel van overdosering had ik tijdens die dagen alsnog, ondanks dat ik geen levothyroxine had geslikt, en ik heb dat gevoel vooral in de avond wanneer ik rustig op de bank zit. Dit heb ik sinds een paar weken. Zou dit dan door de dosering komen, of onbewust gewoon wat stress van het drukke dagelijkse bestaan?
Even afwachten of het gaat verbeteren met de lagere dosering, hoe snel zou ik daar wat van moeten merken?
Groetjes, Romy
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overdosering?

Bericht door Kiek »

Dat ik met mijn laatste waarde op mijn setpoint zit, houdt dat dan in dat die dosering juist goed is of toch te hoog? En is je setpoint altijd lager dan je natuurlijke waarde?

Lab OP je set point en minstens 24 uur na laatste levothyroxine: set point is te hoog.
Je set point is je set point.
Dat is het punt van evenwicht in je lijf.
Net zoals je temperatuur, je calcium, je bloedsuiker.
Na het prikken slik je je dosis, dan gaat je FT4 omhoog, en je TSH daalt.

Je hersenen doen er alles aan om te anticiperen op iedere wijziging van je hormonen.
Je weet dat hormonen de boodschappers in je lijf zijn voor het instellen van de klieren die ze aansturen om de boel in evenwicht te houden, in het gareel te houden.
Zo bewegen hoeveelheiden soepel en geleidelijk.

Mensen met een hypothyreoïdie moeten dat met levothyroxine zelf invullen.
Geen overdosering, noch onderdosering.
Zoveel mogelijk op peil houden.

Als je overgedoseerd bent (lab) en voelt, is het best om een dag of wat geen levothyroxine bij te voegen.
Zodra je FT4 verlaagt en dus je TSH verhoogt, zul je dat merken.
Minder opgejaagd, enzo.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overdosering?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 24 apr 2023, 16:09 Dat ik met mijn laatste waarde op mijn setpoint zit, houdt dat dan in dat die dosering juist goed is of toch te hoog? En is je setpoint altijd lager dan je natuurlijke waarde?

Lab OP je set point en minstens 24 uur na laatste levothyroxine: set point is te hoog.
Je set point is je set point.
Dat is het punt van evenwicht in je lijf.
Net zoals je temperatuur, je calcium, je bloedsuiker.
Na het prikken slik je je dosis, dan gaat je FT4 omhoog, en je TSH daalt.
Hmm dan zit ik met mijn TSH echt een stuk te laag ten opzichte van mijn natuurlijke setpoint, en zou deze dus meer richting de 1,7-2,1 moeten gaan. Ik ben benieuwd of ik dat met 75mcg beter ga benaderen. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom mijn arts graag wil dat het tussen de 0,5-1,5 is, maar dat zal wel een standaard (algemeen gemiddelde) streefwaarde zijn?
Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg, zo leer ik steeds een beetje bij 😊
Groetjes, Romy
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overdosering?

Bericht door Kiek »

Eén correctie:
Ik schrijf:
Lab OP je set point en minstens 24 uur na laatste levothyroxine: set point is te hoog.
Dit moet zijn: deze laatste labwaarden zijn te hoog.

Het gaat daar immers om hogere waarden in vergelijking met je set point.
Als je vervolgens na het prikken een dosis levothyroxine naar binnen werkt, dan zoeft je FT4 prompt naar nóg hogere waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Romy
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 jul 2022, 17:37

Re: overdosering?

Bericht door Romy »

Kiek schreef: 25 apr 2023, 14:31 Eén correctie:
Ik schrijf:
Lab OP je set point en minstens 24 uur na laatste levothyroxine: set point is te hoog.
Dit moet zijn: deze laatste labwaarden zijn te hoog.

Het gaat daar immers om hogere waarden in vergelijking met je set point.
Als je vervolgens na het prikken een dosis levothyroxine naar binnen werkt, dan zoeft je FT4 prompt naar nóg hogere waarden.
Als ik dit goed begrijp dan kijk je vooral naar FT4 bij de setpoint, en als die dus even hoog of hoger is tijdens het prikken dan zit je dus eigenlijk te hoog met je dosering? Mijn FT4 is van nature altijd rond de 11 of 12 geweest met een licht varierende TSH dus dat zou dan ook mijn streven moeten zijn? Wederom bedankt voor je uitleg.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overdosering?

Bericht door Kiek »

Beste Romy,

De hoogte van je FT4 in gezonde schildkliertijden hangt af van het tijdstip.
De TSH volgt soepel en snel de hoogte van de FT4.
Je schildklierhuishouding werkt volgens een bepaalde 24-uurs ritmiek.
Daarin heeft de FT4 een zeer lange halfwaardetijd, terwijl de TSH op eigen wijze, als een spring-in-het-veld, heel snel reageert op veranderingen van de FT4.

Sommige mensen hebben een zeer efficiënte huishouding (weinig beweging FT4/TSH), anderen hebben een bijzonder zwierende werking nodig en de volgende groep alles ertussen.
Deze samenwerking van hypothalamus/hypofyse is aangeboren, zoals je je kunt voorstellen.
Dit wordt in zicht gebracht door de kromming van de curve.

Dit gaat over de verhouding van je FT4/TSH.
Was je FT4 vroeger altijd 11 dan kan deze door veranderend lab nu misschien 10 zijn of 12, 13 of 14. Labapparatuur is dus bepalend. FT4 is belangrijk, evenals de TSH.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie